רבי יהונתן (בן רבי דוד הכהן) מלוניל (נולד במאה ה-12 (1135?)[1] - 1211, עכו)היה מהבולטים שבבעלי התוספות בפרובאנס.
כותב בחידשיו למסכת ברכות(דף טו א?)שצריך לדקדק באותיות קריאת שמע מן התורה שנאמר ולמדתם.שיהא לימודך תם.
אמנם השאגת אריה(שו"ת סוף סימן ב) לא ראה ספר זה וכתב שזה מדרבנן.
וכן מהבית יוסף (סימן סא)בשם הרד"ק משמע כן.וגם הוא לא ראה ספר ר"י מלוניל.
בית יוסף סימן סא באמצע-
בספר היראה:
וה"ר דוד קמחי כתב, שבכל עת שיקרא אדם בתורה נביאים וכתובים צריך ליזהר, אבל הזהירו בקריאת שמע, והוא הדין לכל קריאה. ומה שהזהירו בקריאת שמע הוא לשתי עילות: האחת, מפני שיש באותם הפרשיות יחוד השם וקבלת עול מלכות שמים; והאחרת, שכל ישראל קוראים אותם פעמים ביום, חכמים ועמי הארץ, לפיכך היו צריכים להזהיר עליהם, מפני עמי הארץ שאינם בקיאים בקריאה, עכ"ל:עד כאן.
והנה גם לר"י מלוניל הלכה כרבי יוסי שבדיעבד יצא.ורואים פה חידוש שלדעת רבי יוסי כתוב בתורה דבר ודורשים אותו שזה רק לכתחילה(הפך דעת רבי יהודה(או תנא קמא) שזה מעכב.
והרד"ק שהביא הבית יוסף צריך לעיין האם כתב זה דרך פסק או דרך פירוש.שכבר הביא המאירי והחיד"א שרש"י לא נוחת לפסק.וכן השיטה מקובצת כתב זאת על תוספות.
ואם לא כתב זאת דרך פסק מנין לבית יוסף לפסוק כך?
כותב בחידשיו למסכת ברכות(דף טו א?)שצריך לדקדק באותיות קריאת שמע מן התורה שנאמר ולמדתם.שיהא לימודך תם.
אמנם השאגת אריה(שו"ת סוף סימן ב) לא ראה ספר זה וכתב שזה מדרבנן.
וכן מהבית יוסף (סימן סא)בשם הרד"ק משמע כן.וגם הוא לא ראה ספר ר"י מלוניל.
בית יוסף סימן סא באמצע-
בספר היראה:
וה"ר דוד קמחי כתב, שבכל עת שיקרא אדם בתורה נביאים וכתובים צריך ליזהר, אבל הזהירו בקריאת שמע, והוא הדין לכל קריאה. ומה שהזהירו בקריאת שמע הוא לשתי עילות: האחת, מפני שיש באותם הפרשיות יחוד השם וקבלת עול מלכות שמים; והאחרת, שכל ישראל קוראים אותם פעמים ביום, חכמים ועמי הארץ, לפיכך היו צריכים להזהיר עליהם, מפני עמי הארץ שאינם בקיאים בקריאה, עכ"ל:עד כאן.
והנה גם לר"י מלוניל הלכה כרבי יוסי שבדיעבד יצא.ורואים פה חידוש שלדעת רבי יוסי כתוב בתורה דבר ודורשים אותו שזה רק לכתחילה(הפך דעת רבי יהודה(או תנא קמא) שזה מעכב.
והרד"ק שהביא הבית יוסף צריך לעיין האם כתב זה דרך פסק או דרך פירוש.שכבר הביא המאירי והחיד"א שרש"י לא נוחת לפסק.וכן השיטה מקובצת כתב זאת על תוספות.
ואם לא כתב זאת דרך פסק מנין לבית יוסף לפסוק כך?