• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לצפות בסרטים

זאב

New member
האם מותר לי לצפות בסרטים שנמצאים באטרנט מדין זוטו של ים אפילו שהיוצר של הסרט אומר שזה גזל
 
ב"ה
שלום וברכה,
מדין זוטו של ים לענ"ד קשה להתיר בכה"ג, כי הסברא שם מפני שאף כשצווח אינו יכול להועיל כלום, ולכן מתייאש בעל כרחו. משא"כ בנידון הרשת האלקטרונית, כשמדובר בחומר של שומרי מצוות, והיצרן צווח שזה גזל, כן מועיל לצמצם נזקו, ורבים חוששים לו, ונמצא שכן בכוחו להציל, ואינו חשיב יאוש בעל כרחו כדין זוטו של ים שאין בצווחתו כלום כדי להושיע.
אולם יש לצדד בזה קולות מטעמים אחרים, בתנאים מסויימים בלבד, אבל יש להיזהר שלא יביא לפירצה.
והתנאים הם:
א. כאשר אינו עושה כן לשום מטרה עיסקית, ריווחית, פירסומית, או ציבורית, גם מפני שעי"ז מפסיד את היצרן, וגם מפני שזה אסור ע"פ חוק זכויות יוצרים, ודינא דמלכותא דינא. אלא רק למטרת צפיה פרטית בלבד, שבזה אין שום איסור ע"פ חוק של זכויות יוצרים.
ב. כשיודע בוודאות שלעולם לא היה רוכש דבר זה, לא בהווה ולא בעתיד, וכל הסיבה שכעת מעתיק, זה מפני שהוא בחינם. שאם יש צד שהיה רוכש בתשלום, הרי שמפסיד את היצרנים או המשקיעים שהשקיעו בזה, את הרווחים שיכלו לקבל אילו לא היה מעתיק כעת בחינם.
ואף שיש מצדדים בתנאי זה האחרון שאינו מעכב, מטעמים הלכתיים שונים, אולם בודאי לכ"ע הנכון להחמיר בזה, כדי שלא יחשב מזיק, או מחסר ממונו של חברו, ובודאי יש כאן שורת דרך ארץ ומדת הגינות.

בברכה רבה
 
שאף כשצווח אינו יכול להועיל כלום
מחילה שאני מעיר, אך לפי מעט ידעתי ברשת גם שם זה נחשב ללא מועיל כלום או לפחות לא מועיל הרבה. משום שברגע שזה עולה לאינטרנט באופן פרוץ במיוחד בימינו עם כל בפלאפונים החכמים, כבר אין לו סיכוי לחסום זאת, לפחות לאדם רגיל מן השורה. (אם למישהו יש מידע להוסיף אשמח לשמוע).
 
ב"ה
שלום וברכה,
אני באופן אישי מכיר כמה וכמה שזה מרתיע אותם.
ויתירה מזאת אני נשאל הן באופן פרטי, והן בשאלות שמופנות אלי דרך קו ההלכה, בעשרות רבות של שאלות כאלו. ואני רק אחד מתוך 180 רבנים שמשיבים בקו ההלכה, ורק בתוך שעה ביום שאני משיב שם. ומזה ששואלים, וכן מתגובות התשובות, אני נוכח שאכן כשמבינים שזה בעיה הלכתית אינם נוגעים. ולכן אף אם רק בשביל אותם שזה אכן כן מרתיע אותם, נחשב לפע"ד שאינו כזוטו של ים, ששם אינו תלוי במישהו שירתע, שהרי שרו של ים אינו נרתע ואף אינו מבין שיחתו.

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון