• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי אור יעקב

  1. אור יעקב

    חידה: מי אני? 20

    צודק. תשובה יפה שבדיוק חשבתי עליה... ורק אשלים אותך. שגם לרש"י לא היו בנים אלא רק בנות.
  2. אור יעקב

    חידה: מי אני? 20

    אבימלך
  3. אור יעקב

    חידה: מי אני? 18

    והרמז הכי גדול... מרן...
  4. אור יעקב

    שימוש בכלי שאינו טבול במקום אונס שאינו יכול להטבילו

    יפקיר אותם... (בפני שלוש, ובמקום צורך בפני אחד) עיין בשו"ת אב"א בם ח"ה סימן י
  5. אור יעקב

    חידה: מי אני? 18

    עוד רמז - אפשר לומר שהדעה שלו חשובה יותר מהדעה של אחרונים אחרים.
  6. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    מנהג שהתחיל מ"ההמונים" לפי המנחת אהרן. יפה מאוד. אז גם לבא"ח אין בעיה לכרוע.
  7. אור יעקב

    אכסנאי שאינו יודע שמדליקים עליו בביתו אם מדליק בברכה

    ועוד נראה שסמך בעיקר על המהרש"ל ורק צירף לדבריו ס"ס לברך בשופי.
  8. אור יעקב

    אכסנאי שאינו יודע שמדליקים עליו בביתו אם מדליק בברכה

    וודאי, וכמו שכתבו בקיצור חזו"ע. לענ"ד יש עמדי תשובה ארוכה בנושא שלא אומרים ס"ס היכא שיש פוסקים שאומרים באותו נידון לא לברך. אבל הכא ששום פוסק מהאחרונים לא דיבר בנושא זה, אפשר להורות לברך ע"פ ס"ס.
  9. אור יעקב

    "אשר חוללו המכבים"

    הדוגמאות הנ"ל לא רלוונטים מחמת כמה סיבות. 1. פה המכבים לא חוללו שם ניסים ולא עשו כלום, ה' נתן רבים ביד מעטים וכו' זה לא שהם עשו איזה שהוא נס. 2. הלשון "חוללו" בהרבה יותר בעייתית מאשר "עשה" וכדו'. (כי חולל משמע שברא יש מאין) 3. שיר ששרים אותו ברבים בעיני הקטנים וכאלה שאינם ת"ח מצטיירים המכבים...
  10. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    לא ראיתי אותו. יישר כח. אעבור עליו יותר מאוחר. מכיון שאין שום טעם לזה מיחזי כחוכא ואיטלולא. כי סוף כל סוף זה לא "איסור" אלא מיחזי כחוכא ואיטלולא. אז למה הוא העתיק את מנהג חסידי בית אל ומהר"א מני?
  11. אור יעקב

    "אשר חוללו המכבים"

    אין מי שלא מכיר את הגירסא דינקותא של השיר הנ"ל. ולכאורה משפט זה הוא ממש כפירה לומר "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים" ושיר זה מצוי מאוד במחרוזות חנוכה וכדו' וראוי עד מאוד לבטלו! (או לשנות ולשיר "אשר חולל ה' למכבים") ואעתיק פה מה שכתבו כמה מחברים על כך. למרות שראיתי שיש מעידים בשמו של...
  12. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    אשריך שאתה מהמיעוט ולא מהרוב...
  13. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    יש לזה טעמים אחרים כיעויין כאן. (ולא יצאו על זה עוררים כמנהג הנ"ל) כותב להדיא "שאם לא יועיל לא יזיק" אז סתם ציין לדבריו בהערה... לא מזים. אבל יכול להיות שזאת עדות ישנה לפני שמרן זצוק"ל ראה את דברי המנחת אהרן. (ששום פוסק לא הזכירו מעולם ואיך שראיתי מרן הגרע"י זצוק"ל הזכירו ראשון) או שראה את...
  14. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    שאני הכא שנותן טעם כעיקר מדוע אין חשש בזה ולא מצינו מח' בפוסקים לעניין זה. (רק יותר מאוחר החסל"א חלק על זה)
  15. אור יעקב

    מנהג העולם להגביה הרגליים ב"ויעבור".

    בקדושה יש לזה כבר מקור קדום (מדרש תנחומא, שבה"ל ועוד) והטעמים שם לא שייכים ב"ויעבור". זה לא הבא"ח. זה מהר"א מני. - ומנהג אבותינו נוסד רק משום ש"לא יזיק". ואחרי שמצינו לאחד מגדולי האחרונים שקדם לדבריו של מהר"א מני וודאי שדבריו עיקר. ובפרט שלא מצינו ולו לאחד מהאחרונים שהזכיר למנהג זה. רק המנחת...
חזור
חלק עליון