שני נקודות א' אף אם הם מתארים מציאות אחרת מה אכפת לן בזה נתבונן בטעמים ונדון לפי המציאות העכשוית
ב. אכן אם כת''ר יעיין בספרי הפוסקים מלפני כחמישים שנה לערך או אולי ארבעים אכן צדקו דבריו אבל כיום המציאות שכתב הרב אופיר מלכא ידוע לכל וכי כבודו ראה למי מבין זמננו שכתב להתיר בקביעה שהמציאות לא...
אמת אבל כבר נתנו דעתם על השינוי ביצור הבקבוקים ואעפ''כ הוכיחו שלא השתנה דבר מבחינה הלכתית וכי כל שינוי במפעל מכריח שינוי בהלכה ודאי שאינו כן וכל בר דעת מבין זאת כך שאף שמרן זצ''ל נפטר לבית עולמו בידו לעיין בתשובותיו שכתב ושנה ושילש כמה פעמים בספרו ולעיין אם דבריהם יכונו לפי מציאות זמננו ופשוט...
בענין חשש עשיית כלי בפתיחת בקבוקי יין בשבת המיוצרים בזמננו
[מחלוקת הגרע''י והגרש''ז אויערבך]
הנה נודע בשער בת רבים מחלוקת רבותינו חכמי הזמן האחרון בענין פתיחת בקבוקי היין בשבת יש המחייבים על כך חטאת ויש מתירים לכתחילה בין השיטות מפורסמת דעתם של הג''ר עובדיה יוסף והג''ר שלמה זלמן אויערבך...
אוכל להוסיף אולי תשובה קטנה ועניה בבירור דעת עליון מרן זצ''ל בענין זה והעולה מן המדבר שיש להתיר לפ''ד ללא כחל וסרק גם לפי מציאות זמננו. התשובה הובאה כאן.
אכן ראיתי לא מזמן בשו''ת ווי העמודים טהרני שכתב בשם פוסקי דורנו שכיון שבזמננו לא משתמשים בביצי יונה כלל הרי שאינו חפץ לזכות בהם ואין חצרו זוכה לו והוי הפקר אף כשלא הפקיר
חיתוך חוטי הציצית בברזל[1]
| מקור המנהג || טעם המנהג || שאינו אלא הנהגה טובה || מסקנה דדינא |
שאלה: האם יש חשש איסור או סכנה בגזיזת חוטי הציצית במספרים וסכין מתכת או שאינה אלא הנהגה טובה לרווחא דמילתא
תשובה: הנה מנהג זה נתפשט אצל שלמים וכן רבים וידוע העובדא בסטייפלר שכשהוצרך לחתוך חוטי הציצית...
מצורפת תשובתי העניה בענין זה בס''ד לתועלת החתנים חברי הפורום
ושמח את אשתו כיצד[1]
טעמי המצוה | אם יש תשלומים לשנה ראשונה | מחילה על ושמח | יציאה לסחורה | אם גם הבעל צריך לשמוח | כיצד משמחה | דברי החזון איש במצות השנה הראשונה | טעם השמטת הפוסקים למצוה זו | סוף דבר
שאלה: הנה נודעת בפי רבים...
ברוך תהיה ממש ישר כח על העידוד הלואי ונזכה
אמת שאינו כ''כ ענין לנד''ד כמבואר בהמשך הדברים אולם הדברים נכונים מצד עצמם ושמא יאמר האומר להביא מהם ראיה לנד''ד על זאת כתבתי דבריהם ודחיתים
נכון אבל גם בכה''ג אין לו ענין בעצם הקשר יש לו ענין שיהיה סגור ודומה זה ממש לחיבור חלקי המזרק שכתב שם דלא...