Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.
אני הנחתי שברכת נישואין ג"כ צריכין להוציא החתן והכלה וכן ברכת אירוסין למ"ד ברכת השבח. אבל כנראה לא זו הוא דעת הראשל"צ שליט"א. וכמו שהאיר לעיל מישהו שהחיוב הוא על אחד מהנועדים לברך,ורק למ"ד ברכת המצוות צריכין להוציא ברכת אירוסין.
לדעת הרמב"ם הוה ברכת האירוסין ברכת המצוות ולדעת הרא"ש הוה ברכת השבח. מ"מ יפה אמרת, דכל הטעם שצריך להוציא החתן בברכת אירוסין הוא משום דהוה ברכת המצוות. ומה שכתב כבו"ת דברכת נישואין הוה ברכת השבח ואין החיוב על החתן וכלה, זהו חידוש שחידש הגרי"ז ואצטט פה הסיפור המלא מובא בקונטרס בישורון מלך...
הרב פסק בתחילת השיעור אתמול כדברי המאירי שבברכת השבח לא אמרינן שומע כעונה. כמה דקות אחרי זה אמר שהטעם שבברכת חתנים לא אמרינן שצריך להיות עובר לעשייתן [ול"צ לעשות חדר ייחוד] משום דהוה ברכת השבח.
והלא המנהג בכל תפוצות ישראל (וכמדומני כ"כ בילקוט יוסף) שהמסדר קידושין מוציא את החתן (וכלה) ברכת...
באתי לציין על מה שאמר הרב בשיעור השבועי שאין טעם בזמנינו ללבוש גארטעל, משום דלא שייך טעם של לבו רואה את הערוה, דבספר יפה ללב כתב (בסימן צ"א סק"ב) להביא טעם אחר שיש לאזור אזור בשעת התפילה והביא דבריו בכף החיים וז"ל:
(כף החיים צא סק"ו) שם צריך לאזור אזור וכו' וכן כתב ספר חסידים סימן תשע"ג כשאדם...
בענין שימוש תלמידי חכמים בזמנינו, שאמר מישהו דבזמנינו הינו ע"י עיון בספריהם, אציין פה מראה מקום, מש"כ מרן הראשל"צ באגרת לבן תורה-מהדורה מורחבת וז"ל: והגאון החזון איש בספר אמונה ובטחון פ"ג כתב בשם מהר"י מסלנט זצ"ל דשימוש תלמידי חכמים עכשיו הינו המשא ומתן העיוני העמק של הפוסקים המסור בידינו במסורה...
ודרך אגב אני הגשתי פעם במוצ"ש למרן הראשל"צ הרב (עם השטריימל שלי) והרגשתי (כמו"כ הבנתי כמה פעמים משיעוריו) שהרב מעריך כשהאשכנזים מכירים בגדלות גדולי הספרד, וכמו"כ להיפך מאוד מפריע לו כשאינם מכירים בהם. ברוך השם שאני זכיתי. למדתי בישיבה עם כמה בחורים ספרדים, והסתכלתי ביביע אומר שהיתה מונח על...
לא צריכים להיות קיצוני ולישב לידו כל היום, יש מציאות של התקרבות שאפשר לילך ולשאול הרב שאלות בלימוד ולדעת המעשה אשר יעשון. כמדומני אצל האבא ואצל גדולי דור העבר לא היה כל כך קשה להגיע אליהם! זה כנראה ירידת הדורות שכל מי שכבר נעשה גדול, כבר אי אפשר להגיע אליו.
זה מעלה שיש אצל החסידים, שלא כל כך קשה...
אז אגיב לזה.
א) פסקי תשובות כותב הלכות עם מראי מקומות בלי ציטוט מקורותיהם, ובכן אי אפשר באמת ללמוד היטב הענין. וכן היא בדרשו. ובדרשו יותר גרוע, שאין מביאים רק פוסקים ליטאים (ואפילו מן החסידים הם כמעט לא מביאים ומן הספרדים מביאים רק לפעמים הבן איש חי או האור לציון). משא"כ בילקוט יוסף מבאר כל...