• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תוכן לאחרונה על ידי אשרי האיש

  1. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    לא צריך להיות מדען גדול וחוקר אם כבודו יקח קלף של סיד וירטיבו או יניחהו בחומץ יראה שבעור עדין יש ממשות ומתקפל לתוך עצמו, משא"כ בעור מעופץ כהלכה הוא כמו סמרטוט, החומר הזה שהעפצים שורפים נקרא קולוגן ובסיד הוא עדין קיים זו המציאות, כבודו יכול לבדוק את זה. ואם ימצא שאיזה עבדן יתן חומרים כימיים...
  2. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    ענו לי אך לא קיבלתי תשובה, תראה... בגאונים שהבאתי וברמב"ם ועוד הרבה ראשונים פוסלים את הסיד להדיא ואומרים שאינו עושה את פעולת העיבוד של העפצים דאם היה עושה את פעולת עיבוד העפצים הוה ליה ככל דבר המעפץ וכשר. רב משה ורב נטרונאי ור"ת שהכשירו הסיד הכשירוהו לא משום שהוא מעפץ הקלף כעפצים אלא אמרו שהוא...
  3. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    מחילה מכבודו ניכר שלא פתחת בכלל את הסוגיא, תפתח ותדבר. ר"ת כותב במפורש שמי שיש לו היתר אחר שיגיד, ואל תגיד שלא היה מתיר בראיות חלושות דזה הוא המציאות דשיטתם מוקשית מהש"ס והגאונים, וגם מיניה וביה יש קשיים בשיטתם (אם תרצה אפרט). והוי יודע שהיתירו של ר"ת הוא מהמציאות שהיתה לפניו שהעורות היו בסיד...
  4. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    הן אמת דרב נטרונאי קאי בשיטת רב משה גאון, ועוד לו בספר העתים (הובא בסוף הלכות ס"ת להרא"ש) וז"ל: אמר רב נטרונאי קלף של ס"ת אם אפשר לעבדו ישראל לשמה מצוה מן המובחר, ואם לאו ילך אצל עכו"ם ויאמר לו קלף לס"ת אני צריך כו', עיי"ש. ומדאמר ליקח קלף מן העכו"ם שכל עיבודם היה בסיד וכדמוכח בהמשך שם ומהגאונים...
  5. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    כמדומני שלא ראיתם בפנים את הגאונים שציינתי וכיוון שכן אעתיק חלק מלשונם 'ונראה מה יהיו תשובותיו'. הרכבי סג: "כך ראינו כי זה ששורין אותו בסיד ובמים לא ממנו קולפין קלף ודוכסוסטוס, אלא הכשר לקלף, דעפיץ." תורתן של גאונים ח"ז (פרקוי בן באבוי): "הלכה למעשה בשתי ישיבות (סורא ופומפדיתא) ובכל ספרים...
  6. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    זה משנה בסוטה ומגילה ולא בגמרא, ואפילו הכי לא דייקת בדבריך כי לא אמרו שסיד פסול אלא פסלו הנייר והדפתרא שהם לא מעובדים, אך לעולם אומר לך שסיד יועיל כעפצים עצמם, ועל זה כתבו הגאונים שסיד לא מועיל וכך עיבדו העכו"ם את ספריהם בזמנם של הגאונים. ואתה חושב שלא הראיתי לו את מה שהבאת? זה דברים פשוטים...
  7. א

    הכלל בבטל הטעם לא בטלה התקנה

    ראיתי בזה גם בקונטרס יראת ההוראה שהודפס בספר מקבציאל
  8. א

    תפילין מעור שאינו מעובד בעפצים

    חבר הראה לי בשו"ת הגאונים הרכבי סימן סג וסימן תלב, ובתורתן של גאונים חלק ז בשם פרקוי בן באבוי, ובתשובת הרמב"ם (ירושלים סימן עה, עו.) שפסלו עור שאינו מעובד בעפצים, וכל התפילין היום כמעט בסיד ולדעתם זה פסול ואי אפשר לברך, זה נכון?
  9. א

    ברכה על בושם סיננטי במשנת מרן הגרע"י זצ"ל

    למי ידוע? אשמח למקור, ואם חזר והודה לבנו מה צריך ליישב
  10. א

    ברכה על בושם סיננטי במשנת מרן הגרע"י זצ"ל

    ראה הלכה ברורה רטז ס"ק כו' ובבירור הלכה ותרו"נ.
  11. א

    ספר שו"ת ברכת עובדיה חלק ג'

    כך כתב שם פ"ח אות לד: ההקפדה דוקא על כיבוי נר שלא יהיה בנפיחה דנר ר"ת נפש רוח וכאשר מכבה אותו ברוח פיו מסזיק לרוח ונפש שלו כו' ואם במקום לנפוח בפיו עושה רוח עם מניפה וכיוצ"ב לא מהני דסו"ס עושה רוח לגרש רוח ולכן יכבה דוקא באצבעותיו או ע"י שיניח משהו כו', עכת"ד. ודרך השו"ת ההוא שהוא בלא נימוקים רק...
  12. א

    ספר שו"ת ברכת עובדיה חלק ג'

    חזק וברוך, בענין כיבוי הנר בפה זכורני שבשו"ת מילי דחסידותא (לרבי חיים הכהן 'החלבן') הזהיר על כל כיבוי שהוא ע"י רוח
  13. א

    עכשיו זה הזמן למגילת אסתר!

    מעולם לא נהגו בעם ישראל ב11 שורות, אדרבה לר"ת ודעימיה דין ס"ת יש לה ודינה לכתחילה ב42 שורות וכן הוא במהמר"ם מרוטנבורג ושאר ראשונים וכן היה המנהג הקדום והוא המהודר והנכון ובזה מקיימים דעת הרבה מן הראשונים ואף לרמב"ם והשו"ע שפסק כמותו [כדמוכח בתרצ"א שאינה צריכה עיבוד לשמה כדברי הרמב"ם וכ"כ הברכ"י]...
  14. א

    צבע רצועות התפילין בצד הפנימי

    ידיעה חשובה לציבור, בתור סופר שמעורבב קצת צריך לדעת שבתעשיה של היום יש הרבה יצרנים שמלבד מה שמזכים את הרבים ברצועות, קלפים דיו וכו'.. הם רוצים גם לזכות את כיסם (כמו בתעשיה שבכל תחום שהוא) וממילא החומרים לא עומדים ומתקיימים כמו של פעם וכפי שהזכיר יעקב הבבלי לעיל התפילות של הבא"ח (שיש אצלי 67...
חזור
חלק עליון