Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature may not be available in some browsers.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
קריאתו של מרן הרב יצחק יוסף: "רבותיי, כולם תסייעו למורשת מרן, הם מחזיקים בדרכו האמיתית של מרן. הוא לא מקבל סיוע משום גורם, הכל מתרומות של האנשים. אתם לא יודעים כמה זה חשוב המרכז למורשת מרן. הוא מחדיר את ההלכה, את הדרך של מרן!"
מעולה! כל כך מהר! נראה שזה @פשוט אצלך...
(יהושע פרק טו - נה) מָע֥וֹן׀ כַּרְמֶ֖ל וָזִ֥יף וְיוּטָּֽה:
בנוגע למקור השם -הוא אינו קשור למקורותינו - כתב במכלול:
"השם "יוטה" נגזור משמו של השבט האינדיאני "יוט", כלומר "אנשי ההרים" בשפתו של שבט זה".
התשובה אליה התכוונתי [הגם שנתנו כאן תשובות נוספות נכונות!]:
רש"י מסכת זבחים דף מ עמוד ב
בדם שיהא בדם שיעור טבילה מעיקרא גרסינן - משעת קבלה ראשונה למעוטי קבל פחות מכדי טבילה בכלי זה ופחות מכדי טבילה בכלי זה ועירבן והכי מפרש לה במנחות (דף ז:) ולקמן בפרק דם חטאת (דף צג:) ויליף מבדם מדקרינן וטבל...
יישר כח!
יש כאן אכן דוגמאות יפות לדרשות גם בעניינים הלכתיים על פי הניקוד, ותמיד מענג לראות את מחקריו של הגאוניים של הרב מרגליות!
אך לא הובא כאן הדוגמא אליה התכוונתי.
אמת!
לא לזה כיוונתי, אבל אתה צודק, זו דרשה מהניקוד נטו, ציטוט מ'חברותא':
חברותא ברכות דף ה עמוד א
אל תקרי "תלמדֶנו" בלשון יחיד, שנסוב רק על המתייסר, אלא "תלמדֵנו" [בד' צרויה].
בדרך כלל דרשות חז"ל מבוססות על יתור / חיסור של מילה או אות.
היכן מצאנו שחז"ל דרשו מהפסוק על פי הניקוד של המילה בלבד?
[אין הכוונה לדרשה כמו "שבעים" "שבועים" ביולדת וכד', אלא לדוגמא מילה כמו "ועשה" מזה שכתוב הש' בצירה ולא בקמץ, ללמוד שמדובר בציווי, ולא בפעולה שנעשית בעבר]
אני מצאתי דוגמא אחת, אבל...
עניתי על זה כאן.
בנוגע לשאלה אם אכל ואח"כ חשב מחשבת פיסול -
כיצד יתקן את הכרת? ממ"נ, אם תרצה לחייב אותו על האכילה שאכל אז, לא שייך כרת מעיקרא כשלא קרבו מתיריו.
ואם תרצה לחייב אותו כרת על מה שיאכל בעתיד כשתושלם העבודה, הוא נפטר מצד מחשבת הפסול.
א. לא הבנתי למה אתה צריך להכניס לכל הסיפור את יום הכיפורים?? די שתכתוב מי שעבר על איסור כרת ואח"כ אכל חזיר כו'?
ב. איך העבירה הנוספת פוטרת אותו מכרת על העבירה הראשונה? הרי בסיפור כאן המלקות פוטרים אותו?!