• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

קטן קורא הגדה

גם הרב דוד יוסף שליטא אמר בשיעור והבנתי שכך סובר בדעת אביו שאשה יכולה להוציא בן ולא בן להוציא את האב אם הוא קטן
 
אפשר אולי לישב את דעת מרן זצל
שקטן כן יכול להוציא את האחרים
כי עיקר הגדה הוא שפסח מצה ומרור ומשמע שמי שלא אמר רק את זה לא יצא יח ואם כן שקטן קורא קטע אחר אין לחוש
ושמגיעים לפסח מצה ומרור המנהג נראה לי שכולם קוראים.
 
אפשר אולי לישב את דעת מרן זצל
שקטן כן יכול להוציא את האחרים
כי עיקר הגדה הוא שפסח מצה ומרור ומשמע שמי שלא אמר רק את זה לא יצא יח ואם כן שקטן קורא קטע אחר אין לחוש
ושמגיעים לפסח מצה ומרור המנהג נראה לי שכולם קוראים.
כוונתך לומר שאין חיוב לומר כל קטע וקטע מההגדה, וא"כ גם אם לא יוצא יד"ח מהקטן בקטע זה, הרי שגם אם לא קרא את הקטע יצא יד"ח, לכן שרי.
 
כוונתך לומר שאין חיוב לומר כל קטע וקטע מההגדה, וא"כ גם אם לא יוצא יד"ח מהקטן בקטע זה, הרי שגם אם לא קרא את הקטע יצא יד"ח, לכן שרי.
כן
ולא צריך לומר שזו סתירה במשנת מרן זצל ומה גם יתכן שחזר בו
וזו לא שמועה אלא כתב יד ממש
אז כיצד לומר ''בודאי''
 
זה מה שאני אומר שאם אין הכרח לפירוש של הרב ללוש אז איך הוא כותב בודאי

וזה דוחק להבין שהרב הבין שזו השאלה בצורה כזו שמה הוה אמינא בכלל שלא יהיה אפשרי
 
וכי כתוב באחרוני זמננו להזהיר שאדם המיסב עם אינם דתיים יקרא בעצמו ולא יסמוך על שמיעתם כי לא יודעים מה זה להוציא י''ח הגדה שכל א' קורא קטע?
 
תראה ידי כהן ח''ב של זה הקטן עמ' להערה לו שהתשובה הזו נשלחה לרב חותה וכיצד ביאור דברי מרן לא כמו הרב ללוש
אלא שיש קטעים שכן ויש קטים שלא. ע''ש וכן בארו בקיצשע חזו'ע עמ' שיד פרק טז הערה 12
וברוך שבערך כיוונתי
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון