כמה ירדפו רבבה?

לכאו' אפשר להשיב כמה תשובות:
א. שאין הכוונה ממש רבבה, אלא לשון גוזמא נקט, ואין אפשרות כלל לחשבן זאת. [או שנקט "רבבה" לשון ריבוי, ולא מספר 10,000]. (וזו תשובה גם לחשבון העיקרי של 100 ואח"כ 10,000.
ב. רבבה ירדפו 5,000,000, כיון שיש להכפיל בחמש מאות. (לפי החשבון).
ג. יש פירוש (הביאו בשפתי חכמים) שמש"כ 100, הכוונה היא 100 פעמים חמישה אנשים, וממילא החשבון נשאר מדוקדק, ולפי"ז רבבה ירדפו 200,000.
(ד. אין כאן חשבון מדוקדק, אלא כח הרבים גדול כמה מונים, וא"א לדעת בדיוק כמה יגדל הכח).
 
הבאתי את האשכול להכרעת הבינה מלאכותית ()

שיחה עם Gemini​

תמונת פרופיל


שלום וברכה, אני צריך עזרה בנוסחת מתמטית, יש לי כלל ורדפו ממכם חמשה מאה, ומאה ממכם רבבה ירדפו, לפי צורת החישוב הזאת, רבבה ממכם איזה מספר ירדפו?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


שלום וברכה!
הפסוק שאתה מצטט מספר ויקרא מתאר מצב שבו מיעוט מישראל יביס מספר גדול בהרבה של אויבים. החישוב בפסוק אינו מתמטי רגיל, אלא משל שמטרתו להמחיש את הנס האלוהי.
פירוש הפסוק:
  • "ורדפו מכם חמישה מאה": חמישה חיילים מישראל יגרמו למאה אויבים לברוח.
  • "ומאה מכם רבבה ירדפו": מאה חיילים מישראל יגרמו לעשרת אלפים אויבים לברוח.
המשמעות: הפסוק מדגיש את הכוח העצום שניתן לישראל בעזרת האל. הוא מבטא את הרעיון שגם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה כאשר היא זוכה לסיוע אלוהי.
חישוב מתמטי:
אם ננסה לתרגם את זה לחישוב מתמטי, נראה שיש כאן יחס לא לינארי. היחס בין מספר החיילים הישראלים למספר האויבים שהם מבריחים גדל באופן משמעותי ככל שמספר החיילים הישראלים עולה. זהו אינו יחס ישר, ולכן קשה לחשב כמה אויבים יברחו מרבבה (עשרת אלפים) חיילים ישראלים על סמך הנתונים בפסוק.
לסיכום: הפסוק "ורדפו מכם חמישה מאה ומאה מכם רבבה ירדפו" הוא דימוי שנועד להדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ולא נוסחה מתמטית סטנדרטית.


תמונת פרופיל


אם ננסה בכל זאת להכניס זאת לנוסחה מתמטית,
אם 5 רודפים 100,ומאה רודפים 10,000,10,000 כמה ירדפו?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


אם ננסה להכניס את זה לנוסחה מתמטית, נראה שיש כאן יחס מעריכי ולא יחס ישר. כלומר, כמות האויבים הנרדפים גדלה בצורה מעריכית ביחס למספר הרודפים.
ניתן לראות זאת כך:
  • 5 רודפים 100 (פי 20)
  • 100 רודפים 10,000 (פי 100)
היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100).
אם נמשיך את היחס המעריכי הזה, נוכל להעריך ש-10,000 ירדפו 10,000 * 500 = 5,000,000 (חמישה מיליון).
חשוב להדגיש:
  • זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי.
  • הפסוק המקורי אינו מתכוון לחישוב מתמטי מדויק, אלא לדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
  • גם אם ננסה לחשב זאת מתמטית, אין זה אומר שזהו מספר האויבים שרבבה חיילים ישראלים יבריחו בפועל.
הפסוק מדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ואת העובדה שבעזרת האל, גם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה.

תמונת פרופיל


תסביר את צורת החישוב דרכה הגעת ל 5,000,000​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


כדי להגיע למספר 5,000,000, הנחתי שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל באופן מעריכי.
הנה צורת החישוב:
  1. זיהוי היחס:
    • 5 רודפים 100 (פי 20)
    • 100 רודפים 10,000 (פי 100)
    • היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100) בכל שלב.
  2. המשך היחס המעריכי:אם נמשיך את היחס הזה, כאשר מספר הרודפים גדל פי 100 (מ-100 ל-10,000), נצפה שהיחס בין הרודפים לנרדפים יגדל שוב פי 5.
  3. חישוב מספר הנרדפים:
    • היחס הקודם היה פי 100.
    • הגדלת היחס פי 5 נותנת לנו יחס חדש של פי 500.
    • מכיוון שיש לנו 10,000 רודפים, נכפיל את מספר הרודפים ביחס החדש: 10,000 * 500 = 5,000,000
חשוב לזכור:
  • זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי. אין לנו מידע מספיק בפסוק כדי לקבוע בוודאות שזהו היחס הנכון.
  • הפסוק המקורי אינו עוסק בחישוב מתמטי מדויק, אלא בדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
מקווה שזה מבהיר את צורת החישוב!



תמונת פרופיל


כתבת שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 בכל שלב,
אם ננסה לחשב את זה שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 5 בכל הכפלת מספר הרודפים ב 20 (ולדוגמא, אם מספר הרודפים מוכפל ב 40 היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 10). מה התוצאה שתצא לנו כמה רבבה ירדופו?​

gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg

בוא נבדוק את החישוב לפי ההנחה החדשה שהצגת, לפיה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20.הנתונים שלנו הם:
  • 5 רודפים 100
  • 100 רודפים 10,000
  • אנחנו רוצים לחשב כמה ירדפו 10,000
נבדוק כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ב-20 כדי להגיע מ-5 ל-10,000. לאחר מכן, נכפיל את היחס בין הרודפים לנרדפים ב-5 כמספר הפעמים שהכפלנו את מספר הרודפים ב-20.לבסוף, נכפיל את מספר הרודפים (10,000) ביחס החדש שנקבל כדי להגיע למספר הנרדפים.

תמונת פרופיל

לא הבנתי, חזרת על צורת החישוב שהצעתי, אך לא כתבת מה התוצאה על פיה, מה התוצאה לפי צורת החישוב שהצעתי?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg

אוקיי, כדי לחשב את התוצאה לפי צורת החישוב שהצעת, נצטרך לבצע מספר פעולות:
  1. לחשב כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ההתחלתי (5) ב-20 כדי להגיע למספר הרודפים הסופי (10,000).
  2. להכפיל את היחס ההתחלתי בין הרודפים לנרדפים (20) ב-5, כמספר הפעמים שחישבנו בשלב הקודם.
  3. להכפיל את מספר הרודפים הסופי (10,000) ביחס החדש שחישבנו בשלב הקודם.
לפי צורת החישוב שהצעת, שבה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20, התוצאה היא ש-10,000 ירדפו 25,000,000.
 
הבאתי את האשכול להכרעת הבינה מלאכותית ()

שיחה עם Gemini​

תמונת פרופיל


שלום וברכה, אני צריך עזרה בנוסחת מתמטית, יש לי כלל ורדפו ממכם חמשה מאה, ומאה ממכם רבבה ירדפו, לפי צורת החישוב הזאת, רבבה ממכם איזה מספר ירדפו?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


שלום וברכה!
הפסוק שאתה מצטט מספר ויקרא מתאר מצב שבו מיעוט מישראל יביס מספר גדול בהרבה של אויבים. החישוב בפסוק אינו מתמטי רגיל, אלא משל שמטרתו להמחיש את הנס האלוהי.
פירוש הפסוק:
  • "ורדפו מכם חמישה מאה": חמישה חיילים מישראל יגרמו למאה אויבים לברוח.
  • "ומאה מכם רבבה ירדפו": מאה חיילים מישראל יגרמו לעשרת אלפים אויבים לברוח.
המשמעות: הפסוק מדגיש את הכוח העצום שניתן לישראל בעזרת האל. הוא מבטא את הרעיון שגם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה כאשר היא זוכה לסיוע אלוהי.
חישוב מתמטי:
אם ננסה לתרגם את זה לחישוב מתמטי, נראה שיש כאן יחס לא לינארי. היחס בין מספר החיילים הישראלים למספר האויבים שהם מבריחים גדל באופן משמעותי ככל שמספר החיילים הישראלים עולה. זהו אינו יחס ישר, ולכן קשה לחשב כמה אויבים יברחו מרבבה (עשרת אלפים) חיילים ישראלים על סמך הנתונים בפסוק.
לסיכום: הפסוק "ורדפו מכם חמישה מאה ומאה מכם רבבה ירדפו" הוא דימוי שנועד להדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ולא נוסחה מתמטית סטנדרטית.


תמונת פרופיל


אם ננסה בכל זאת להכניס זאת לנוסחה מתמטית,​

אם 5 רודפים 100,ומאה רודפים 10,000,10,000 כמה ירדפו?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


אם ננסה להכניס את זה לנוסחה מתמטית, נראה שיש כאן יחס מעריכי ולא יחס ישר. כלומר, כמות האויבים הנרדפים גדלה בצורה מעריכית ביחס למספר הרודפים.
ניתן לראות זאת כך:
  • 5 רודפים 100 (פי 20)
  • 100 רודפים 10,000 (פי 100)
היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100).
אם נמשיך את היחס המעריכי הזה, נוכל להעריך ש-10,000 ירדפו 10,000 * 500 = 5,000,000 (חמישה מיליון).
חשוב להדגיש:
  • זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי.
  • הפסוק המקורי אינו מתכוון לחישוב מתמטי מדויק, אלא לדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
  • גם אם ננסה לחשב זאת מתמטית, אין זה אומר שזהו מספר האויבים שרבבה חיילים ישראלים יבריחו בפועל.
הפסוק מדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ואת העובדה שבעזרת האל, גם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה.

תמונת פרופיל


תסביר את צורת החישוב דרכה הגעת ל 5,000,000​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg


כדי להגיע למספר 5,000,000, הנחתי שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל באופן מעריכי.
הנה צורת החישוב:
  1. זיהוי היחס:
    • 5 רודפים 100 (פי 20)
    • 100 רודפים 10,000 (פי 100)
    • היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100) בכל שלב.
  2. המשך היחס המעריכי:אם נמשיך את היחס הזה, כאשר מספר הרודפים גדל פי 100 (מ-100 ל-10,000), נצפה שהיחס בין הרודפים לנרדפים יגדל שוב פי 5.
  3. חישוב מספר הנרדפים:
    • היחס הקודם היה פי 100.
    • הגדלת היחס פי 5 נותנת לנו יחס חדש של פי 500.
    • מכיוון שיש לנו 10,000 רודפים, נכפיל את מספר הרודפים ביחס החדש: 10,000 * 500 = 5,000,000
חשוב לזכור:
  • זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי. אין לנו מידע מספיק בפסוק כדי לקבוע בוודאות שזהו היחס הנכון.
  • הפסוק המקורי אינו עוסק בחישוב מתמטי מדויק, אלא בדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
מקווה שזה מבהיר את צורת החישוב!



תמונת פרופיל


כתבת שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 בכל שלב,​

אם ננסה לחשב את זה שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 5 בכל הכפלת מספר הרודפים ב 20 (ולדוגמא, אם מספר הרודפים מוכפל ב 40 היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 10). מה התוצאה שתצא לנו כמה רבבה ירדופו?​

gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg

בוא נבדוק את החישוב לפי ההנחה החדשה שהצגת, לפיה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20.הנתונים שלנו הם:
  • 5 רודפים 100
  • 100 רודפים 10,000
  • אנחנו רוצים לחשב כמה ירדפו 10,000
נבדוק כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ב-20 כדי להגיע מ-5 ל-10,000. לאחר מכן, נכפיל את היחס בין הרודפים לנרדפים ב-5 כמספר הפעמים שהכפלנו את מספר הרודפים ב-20.לבסוף, נכפיל את מספר הרודפים (10,000) ביחס החדש שנקבל כדי להגיע למספר הנרדפים.

תמונת פרופיל

לא הבנתי, חזרת על צורת החישוב שהצעתי, אך לא כתבת מה התוצאה על פיה, מה התוצאה לפי צורת החישוב שהצעתי?​


gemini_sparkle_v002_advanced_1743d7b7a7bc01f38e6f4.svg

אוקיי, כדי לחשב את התוצאה לפי צורת החישוב שהצעת, נצטרך לבצע מספר פעולות:
  1. לחשב כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ההתחלתי (5) ב-20 כדי להגיע למספר הרודפים הסופי (10,000).
  2. להכפיל את היחס ההתחלתי בין הרודפים לנרדפים (20) ב-5, כמספר הפעמים שחישבנו בשלב הקודם.
  3. להכפיל את מספר הרודפים הסופי (10,000) ביחס החדש שחישבנו בשלב הקודם.
לפי צורת החישוב שהצעת, שבה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20, התוצאה היא ש-10,000 ירדפו 25,000,000.
הבינה הזאת יודעת ללמוד...
 
פירוש יפה לדעתי - אלא שמאידך גיסא תיקשיה דמאי קמ''ל פשיטא (דאם 5 רודפים 100 וודאי ש 500 רודפים 10000)
אלא שעל פי יסוד זה אפשר להעמיד כאן איזה יחס מסויים: 5 רודפים 100 ועתה בכדי לרדוף 10000 אין אתה צריך ל 500 אלא מספיק 100 והרי לך יחס דומה 5 במקום 100 ו100 במקום 500 (והרי זה כמליצות ההפלגה) ואם ונמשיך ע''פ יסוד זה יצא לך ש 500 במקום 10000... דהיינו ש 500 ירדפו 100,000 - וגם זה השערה בלבד
 
נערך לאחרונה:
מבחינה מתמטית נטו אין התכנות לדעת כי חסר עוד נתונים...

כל אחד יכול לפתוח אקסל לשים את הנתונים האלה ולהתאים פונקציה בהתאמה טובה ויהיה אפשר להתאים כמעט כל פונקציה שהיא (לינארית, אקספוננצלית, לוגריתמית וכו')
מבחינה לינארית התשובה היא מיליון ומשהו
אקספוננצלית זה אחד עשרה מיליון ומשהו
ואפשר לשחק עם זה עוד...

אצרף בסוף את מה שחשוב באמת ללמוד מקטע הזה בפרשה

 
תמהני על כל הת”ח דכאן שנראה דלא ראו רש”י שעמד על היחס הלא תואם בפסוק, ופירש שאינו דומה מעטים הלומדים את התורה למרובים, שכשהם מעטים, דהיינו חמשה, כל אחד רודף אחר עשרים, וכשהם מרובים, דהיינו מאה, כל אחד רודף אחר מאה.

ונמצא שכשנכפלה כמות הלומדים פי 20, גבר כוחו של כל לומד פי 5. (דהיינו שהכוח גובר ביחס של 0.25% ביחס להכפלת הכמות)

ומעתה אם יהיו מרובים מאד, עשרת אלפים, כיון שנכפלה כמות הלומדים פי 2000 הרי גבר כוחו של כל לומד פי 500, ובמקום שירדוף אחד אחר עשרים, ירדוף אחד אחר 10000.
 
אני רוצה כאן לציין שאת הקושיא הזו העליתי אצלי במספרה שלי ברובע ז' באשדוד. אני עדיין המום שהיא הגיעה כאן לפורום ואני שמח לראות את התגובות. אני חושב שהתירוץ שנתן המהרי"ל מדיסקין היא התשובה הכי מדוייקת שיכולה להיות ומניחה את הדעת מכל הבחינות כי רק התירוץ הזה נותן את היחס המתאים בכל השלבים.

שיהיה שבת שלום
עמי זריהן
אשדוד
 
מובא בספר בית יצחק הסבר אחר לגמרי והסברו כך:
ורדפו מכם כלומר שאם אתם הרודפים אז רודפים מאה ועכשיו מאה הם הגדרה של נרדפים ולכן ומאה מכם כלומר שאם המאה הנרדפים הם יהיו מכם אז רבבה של אויבים יצטרכו כדי לרדוף ... ומאה מכם רבבה ירדופו
 
מובא בספר בית יצחק הסבר אחר לגמרי והסברו כך:
ורדפו מכם כלומר שאם אתם הרודפים אז רודפים מאה ועכשיו מאה הם הגדרה של נרדפים ולכן ומאה מכם כלומר שאם המאה הנרדפים הם יהיו מכם אז רבבה של אויבים יצטרכו כדי לרדוף ... ומאה מכם רבבה ירדופו
וואווו ... איזה פירוש מאלף ... מדהים. חזק וברוך
 
עיין אור החיים הקדוש על הפסוק
(אינו תחת ידי כרגע)
ורדפו מכם חמשה וגו'. קשה אחר שאמר הכתוב שיפלו האויבים לפנינו וכו' בדרך כלל שמשמע אפילו ריבוא לפני ב' אם כן מה מקום לומר ורדפו ה' מאה אין זה אלא ממעט מברכה א', אכן יתבארו הכתובים על פי מה שאמרו ז"ל במסכת סוטה דף י"א וז"ל לעולם מדה טובה מרובה ממדת פורעניות, והקשו התוספות שם בד"ה לעולם וז"ל וא"ת הרי מצינו מדת פורענות גדולה ממדה טובה דכתיב (דכרים ל"כ ל') איכה ירדוף אחד אלף ושנים יניסו רבבה גבי מדת פורעניות וגבי מדה טובה כתיב ורדפו מכם חמשה מאה וי"ל דגבי מדת פורענות מיירי רדיפה ולא הריגה אבל הכא כתיב ורדפו מכם חמשה מאה וסיפא דקרא ונפלו אויביכם לפניכם לחרב עכ"ל, וקשה לי על דבריהם ז"ל ממה שאמרו במסכת מועד קטן פרק אלו מגלחין (טז:) וז"ל ואלה שמות הגבורים וגו' על שמנה מאות חלל בפעם אחת שהיה זורק חץ ומפיל שמנה מאות חלל בפעם אחת והיה מתאנח על מאתים דכתיב איכה ירדוף אחד אלף יצתה בת קול ואמרה לו רק בדבר אוריה החתי ע"כ, ולדברי התוספות דמה שאמר הכתוב איכה ירדוף אחד אלף מדבר ברדיפה בלא הריגה למה היה מתאנח דוד על שלא היה הורג אלף דכתיב איכה ירדוף אחד אלף הלא פסוק זה אינו מדבר בהריגה:
אשר על כן נראה דבין פסוק ורדפו מכם חמשה מאה בין פסוק איכה ירדוף אחד אלף אינו מדבר אלא בהריגה ומה שהוקשו ז"ל נראה לתרץ על פי מה שאמרו בתורת כהנים וז"ל מכם מן החלשים שבכם ולא מן הגבורים שבכם ע"כ. ויש לדקדק למה כפל לומר ולא מן הגבורים אלא הכונה היא שבא לשלול שלא לפרש בדבריו שר"ל אפילו מן החלשים לזה פירש לא מן הגבורים ועל פי הדברים הללו לא קשה כי בפסוק זה לא הזכיר אלא ברכת החלשים שבישראל שירדפו ה' מאה וגו' וחלשים כיוצא בהם באומות העולם אינם אפילו עורכי מלחמה ומ"ש הפסוק איכה ירדוף אחד אלף מדבר בגבורים ואומרו אחד נתכוון לומר המיוחד שהוא הגבור ולא הוצרך לומר הדרגה זו בישראל כי ילמד ממדת פורענות שהרי מדה טובה מרובה:
ומעתה ב' דברים צוה ה' לטוב לעמו ישראל הא' לא הגביל בה שיעור והם גבורי ישראל ועליהם הוא אומר בפסוק אחד ורדפתם את אויביכם ונפלו וגו' לחרב ואם נפשך עגמה עליך לדעת שיעור צא ולמד ממדת פורענות שנאמר איכה ירדוף אחד אלף וכלל גדול הוא כי מדה טובה גדולה ממדת פורענות ולפחות בהשוא' כמו שהוכיחו התוס' (סוטה י"א) ז"ל מההיא שאמרו כל העוסק בתורה יום אחד בשנה מעלה עליו הכתוב כאילו עסק כל השנה והוכיחו מהאמור בפרשת מרגלים וגו' (י"ד, ל"ד) אשר תרתם את הארץ יום לשנה וגו' הרי שאין הכרח להיות גדולה אלא שלא תמצא פחותה ממנה בענין בהכרח תתחייב לומר שאחד מישראל יהרוג אלף לפחות ולזה היה דוד מתאנח על תשלום האלף כדי שלא תהיה מדת פורענות מרובה כי דוד היה אחד המיוחד:
ותמצא בדברי הימים א' סימן י"ב שאמר הכתוב אלה מבני גד ראשי הצבא אחד למאה הקטן והגדול לאלף הנה לפניך כי מה שאמר הכתוב ה' מאה ומאה רבבה הם החלשים ובזה גילה כי מה שאמר הכתוב איכה ירדוף אחד אלף ירצה לומר אחד המיוחד לא מהפחותים ומעתה הרווחנו קושית יתור פסוק ראשון שאמר ורדפתם את אויביכם שמדבר בגבורים ולא אמר שיעור כי אין שיעור להם שאפשר שאחד לחמש מאות אלף ולפחות אחד לאלף כאמור בקללה איכה ירדוף אחד אלף והניח ה' הדבר סתום שאין כל הגבורים שוים ואין כל הזכיות שוות ואין כל הזמנים שוות יכול להיות שאחד ירדוף ריבוא אלא לפחות אחד אלף:
 
אני רוצה כאן לציין שאת הקושיא הזו העליתי אצלי במספרה שלי ברובע ז' באשדוד. אני עדיין המום שהיא הגיעה כאן לפורום ואני שמח לראות את התגובות. אני חושב שהתירוץ שנתן המהרי"ל מדיסקין היא התשובה הכי מדוייקת שיכולה להיות ומניחה את הדעת מכל הבחינות כי רק התירוץ הזה נותן את היחס המתאים בכל השלבים.

שיהיה שבת שלום
עמי זריהן
אשדוד
האם מותר לספר ולמסופר לדבר בד”ת??
 
חזור
חלק עליון