• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

צריך לעזרת הרבים האם אפשר לבטל לבוד

Shahars1

New member
הרי ידוע לנו שלבוד חשיב כסתום ואיכא מחלוקת בסוכה יח. אם זה לגבי מחיצות או גם סכך והלכה עכ"פ כדברי המיקל וכדפסק שו"ע תרלב ס"ב אני מחפש מקור לדעת אם במקרה שיש לי פרוץ מרובה על העומד כגון שיש לי לצורך הדוגמה סוכה ללא סכך ויש לי רק באמצע שלה לבוד אחד ומכל צד כמובן שפרוץ מרובה על הלבוד האם אמ' שהלבוד כמאן דליתא שכן בטפח ממש לא אמ' כן האם אויר מרובה מבטל אויר של לבוד בין במחיצה בין באהל כל העוזר תע"ב
 
לא הבנתי דבריך בדיוק, אבל אנחנו פוסקים שאמרי' לבוד רק לקולא ולא לחומרא. עי' חזו"ע סוכות.
לא בכ"מ גם לעניין שבת אמ' לבוד לחומרא לעניין תוספת אוהל קבע ע' שו"ע הרב סי טז וכו' אלא האם כשיש מרובה עומד על הפרוץ או כל מקור אחר אנו אומרים שלבוד מתטבל שכן כל הטעם של לבוד שאין הגדיים בוקעים וכו' וא"כ אם יש שימוש באמצע הלבוד ראיתי כמה מקומות שאומרים שמתבטל
 
הרי ידוע לנו שלבוד חשיב כסתום ואיכא מחלוקת בסוכה יח. אם זה לגבי מחיצות או גם סכך והלכה עכ"פ כדברי המיקל וכדפסק שו"ע תרלב ס"ב אני מחפש מקור לדעת אם במקרה שיש לי פרוץ מרובה על העומד כגון שיש לי לצורך הדוגמה סוכה ללא סכך ויש לי רק באמצע שלה לבוד אחד ומכל צד כמובן שפרוץ מרובה על הלבוד האם אמ' שהלבוד כמאן דליתא שכן בטפח ממש לא אמ' כן האם אויר מרובה מבטל אויר של לבוד בין במחיצה בין באהל כל העוזר תע"ב
יתבטל מדינא דאתי אוירא דהאי גיסא והאי גיסא ומבטל ליה .
כמבואר בעירובין שאם יש חבל סמוך לקרקע דאמרינן לבוד ויש אח''כ רווח ארבעה ואח''ע עוד חבל פחות משלושה שמעיקר הדין הלבוד של מעלה צריך להתבטל כיון שאומרים אתי אוירא דהאי גיסא ודהאי גיסא ומבטל ליה
 
יתבטל מדינא דאתי אוירא דהאי גיסא והאי גיסא ומבטל ליה .
כמבואר בעירובין שאם יש חבל סמוך לקרקע דאמרינן לבוד ויש אח''כ רווח ארבעה ואח''ע עוד חבל פחות משלושה שמעיקר הדין הלבוד של מעלה צריך להתבטל כיון שאומרים אתי אוירא דהאי גיסא ודהאי גיסא ומבטל ליה
אכן גם אני חשבתי כן וההוכחה שלמחיצה ממש מגא כ' סי טז שם שהוי מחיצה באויר אבל לדעתך האם אנו מחזיקים את הלבוד כמאן דליתיה? כך אני סובר אך מחפש מקור נוסף לומר כך
 
לא הבנתי דבריך בדיוק, אבל אנחנו פוסקים שאמרי' לבוד רק לקולא ולא לחומרא. עי' חזו"ע סוכות.
ידוע שיש בזה סתירה גדולה מצד אחד התוס' בסוכה יז כותבים שלא שאם יש סכך פסול פחות משלושה ואח''כ אויר לא אומרים שהאויר יתבטל לסכך הפסול ויהיה סכך פסול ארבעה ויפסול את הסוכה דלבוד להחמיר לא אמרינן והרשב''א בעירובין ס''ל שאומרים לבוד להחמיר מכח הסוגיא דלחיים שרצפן
ומאידך גיסא מצאנו בהרבה סוגיות לבוד להחמיר כמו שאם אדם זורק מרשות לרשות ונח בתוך שלושה חייב עין שבת צז [ובאהל שמגיע פחות מג''ט לקרקע כמדומה שנח השו'ע והרמ''א]
וליישב את הסתירה ייסדו האחרונים [עיין עמק ברכה ועוד] שיש ב' סוגי לבוד יש לבוד בשביל לחבר וזה אומרים להחמיר אבל יש לבוד למלאות וכמו המקרה של תוס' שנעשה מהאויר סכך פסול בזה לא אומרים לבוד להחמיר
ועיין קה''י סוכה יג'
 
אם אני משתמש באויר שבין הלבוד זכור לי שיש מקום שכתוב שהוא ג"כ מתבטל מתורת לבוד כמו חבלי כביסה למשל אם הם לבוד ואני משתמש באויר וכו'
כמדומני שזה סברת הגרשז''א
אבל בעיקר הנידון בחוטי כביסה כבר כתבתי כאן במקו''א
 
כמדומני שזה סברת הגרשז''א
אבל בעיקר הנידון בחוטי כביסה כבר כתבתי כאן במקו''א
יש בהלכ' סוכה כמדומני לגבי גג של הבית שמסככים אותו שהוא מדבר הטמא לא אמ' שם לבוד לצרף את כל הקורות לשיעור הפוסל מכיוון שממלאם בעצים כך ראיתי מובא ג"כ בשו"ע הרב אם אני לא טועה סימן תרכז
 
יש בהלכ' סוכה כמדומני לגבי גג של הבית שמסככים אותו שהוא מדבר הטמא לא אמ' שם לבוד לצרף את כל הקורות לשיעור הפוסל מכיוון שממלאם בעצים כך ראיתי מובא ג"כ בשו"ע הרב אם אני לא טועה סימן תרכז
היכא שיש סכך באמצע פשיטא שלא אומרים לבוד עיין תוס יט שבסכך פסול לא אומרים לבוד
וכ''ה בחי' רעק''א בדף יז על הספק של תוס' כשיש שתים סכך פסול ואויר ועוד שתים סכך פסול.
 
חזור
חלק עליון