• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

הגהות בתפילות ימים נוראים

הנוסחאות הישנות אמת. הנוסחאות החדשות אמת. הנוסחאות בחזון עובדיה אמת. הנוסחאות ביחוה דעת אמת. הנוסחאות באיש מצליח אמת. הנוסחאות בעבודת ה' אמת. הנוסחאות בכוונת ה' אמת. הנוסחאות בעבודה שבלב אמת. הנוסחאות בלמען שמו אמת.
אלו ואלו דברי אלוקים חיים.
 
הנוסחאות הישנות אמת. הנוסחאות החדשות אמת. הנוסחאות בחזון עובדיה אמת. הנוסחאות ביחוה דעת אמת. הנוסחאות באיש מצליח אמת. הנוסחאות בעבודת ה' אמת. הנוסחאות בכוונת ה' אמת. הנוסחאות בעבודה שבלב אמת. הנוסחאות בלמען שמו אמת.
אלו ואלו דברי אלוקים חיים.
זה נראה כאילו הבוגר חזון עובדיה צועק [כמה סימני קריאה!!!]
ואתה- במחילה -לא מקשיב.
 
תצעק ישמעו אותך, תדבר יבינו אותך.
שמעתי מה שהוא אומר והוא - במחילה - לא צודק, גם מהבחינה ההלכתית וגם מהבחינה הטכנית.
מהבחינה ההלכתית - אלו ואלו דברי אלוקים חיים ולא בידינו להכריע בין גדולי ישראל ונהרא נהרא ופשטיה.
מהבחינה הטכנית - היו הרבה גרסות ישנות בכל גלויות עמך ישראל, וגם לפני היו מחלוקות על נקודות שונות.
 
מהנסיון רוב ככל ההגהות יש להם יישוב ותירוץ.
ושמעתי מרי"ח מזרחי - עוד יוסף חי שברוב הדברים שהגיה התברר שטעה.
ודו"ק.
אני מניח שתלמידי החכמים שבכסא רחמים מגיהים עם טיפה יותר שיקול ובדיקה ממנו. מעבר לזה שהם מכון גדול ואיכותי והוא יהודי מבוגר שיושב במרפסת ביתו הוא והמחשב לבדם.
(אני לא מזלזל בו ח"ו ואף ישבתי עמו כמה פעמים בעניינים שונים, אך אני מניח את העובדות בלבד)

הנה דוגמא... [וא"צ להרחיב עוד]
ראה במכתב הגאון הנאמ"ן שבהערה הא'.
1726149179154.png
 
מהר מהרה בברכת אהבת עולם, שמרן הנאמ"ן שליט"א מגיה, אבל הראשונים, האב'ודרהם הר"י בר יקר ועוד, הקשו ותירצו את הוקישא על הכפילות.
ומרן הנאמ"ן אינו רוצה לקבל דבריהם. זה זכותו כא' מגדולי הדורות.
אבל מנהגינו אמת ויציב וקיים. ע"פ דברי הראשונים.
צילום אבודרהם:
1726149602628.png

צילום ר"י בן יקר:
1726150072770.png

למסקנא: לא הקשו ולא תירצו על הכפילות... ובכלל לא גרסו את הכפילות!....
ומהי גירסת רס"ג ורע"ג והרמב"ם ועוד ועוד? יש כפל?... צאו ובדקו לפני שאומרים שהנאמ"ן לא רוצה לקבל דברי הראשונים...

וכבר העירו על הכפילות - הרב יחיא צאלח (מגדולי חכמי תימן) והגאון יעב"ץ, וגרסו כאיש מצליח בדיוק!

ויש בזה קונטרס ארוך בסוף ספר ויען שמואל ח"ח, שמביא עוד מקובלים וגאונים שגורסים כמו הנאמ"ן שליט"א.

כמובן, שדעת מרן זצ"ל אינה כן. [ואיני יודע אם כתב ע"ז, על אף שידע מהגהת הגאון הנ"ל].


ובכן, זוהי "הדוגמא הבולטת והמפורסמת"...
 
צילום אבודרהם:
הצג קובץ מצורף 25135

צילום ר"י בן יקר:
הצג קובץ מצורף 25136

למסקנא: לא הקשו ולא תירצו על הכפילות... ובכלל לא גרסו את הכפילות!....
ומהי גירסת רס"ג ורע"ג והרמב"ם ועוד ועוד? יש כפל?... צאו ובדקו לפני שאומרים שהנאמ"ן לא רוצה לקבל דברי הראשונים...

וכבר העירו על הכפילות - הרב יחיא צאלח (מגדולי חכמי תימן) והגאון יעב"ץ, וגרסו כאיש מצליח בדיוק!

ויש בזה קונטרס ארוך בסוף ספר ויען שמואל ח"ח, שמביא עוד מקובלים וגאונים שגורסים כמו הנאמ"ן שליט"א.

כמובן, שדעת מרן זצ"ל אינה כן. [ואיני יודע אם כתב ע"ז, על אף שידע מהגהת הגאון הנ"ל].


ובכן, זוהי "הדוגמא הבולטת והמפורסמת"...
תוכל בבקשה להביא לנו את כל הקטע מהאבודרהם. תודה.
 
שערי פריה ורביה -
יש מוסיפים - ובתורה.
זה לא הוספה,
זה הגירסא הישנה
וכך נהגו בפורת יוסף קודם החורבן
וחכם יהודה צדקה היה עומד על זה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ומהי גירסת רס"ג ורע"ג והרמב"ם ועוד ועוד? יש כפל?... צאו ובדקו לפני שאומרים שהנאמ"ן לא רוצה לקבל דברי הראשונים...

וכבר העירו על הכפילות - הרב יחיא צאלח (מגדולי חכמי תימן) והגאון יעב"ץ, וגרסו כאיש מצליח בדיוק!

ויש בזה קונטרס ארוך בסוף ספר ויען שמואל ח"ח, שמביא עוד מקובלים וגאונים שגורסים כמו הנאמ"ן שליט"א.

כמובן, שדעת מרן זצ"ל אינה כן. [ואיני יודע אם כתב ע"ז, על אף שידע מהגהת הגאון הנ"ל].


ובכן, זוהי "הדוגמא הבולטת והמפורסמת"...
יש פוסקים מפורשים. ועל רבנו האריז"ל א"א לחלוק כידוע מרן הנאמן סובר כמו הגר"מ לוי זיע"א שא"א לחלוק על האריז"ל
1726180638423.png
 
עוד הגהה מעניינת
בסדר ההקפות, הגירסא בכל הימים "כאילו כיוונו בכל הכוונות הראויות לכוון"
חוץ מהקפה שלישית!
ושמעתי להסביר שהקפה שלישית זה כנגד יעקב אבינו - מידת האמת,
ומכיוון שכך אין כאילו , או שכיונת או שלא.
דא עקא, שבמחזור איש מצליח סוכות, גרסו גם ביום שלישי כאילו , וממילא נפל האי פירושא בבירא..
 
צילום אבודרהם:
הצג קובץ מצורף 25135

צילום ר"י בן יקר:
הצג קובץ מצורף 25136

למסקנא: לא הקשו ולא תירצו על הכפילות... ובכלל לא גרסו את הכפילות!....
ומהי גירסת רס"ג ורע"ג והרמב"ם ועוד ועוד? יש כפל?... צאו ובדקו לפני שאומרים שהנאמ"ן לא רוצה לקבל דברי הראשונים...

וכבר העירו על הכפילות - הרב יחיא צאלח (מגדולי חכמי תימן) והגאון יעב"ץ, וגרסו כאיש מצליח בדיוק!

ויש בזה קונטרס ארוך בסוף ספר ויען שמואל ח"ח, שמביא עוד מקובלים וגאונים שגורסים כמו הנאמ"ן שליט"א.

כמובן, שדעת מרן זצ"ל אינה כן. [ואיני יודע אם כתב ע"ז, על אף שידע מהגהת הגאון הנ"ל].


ובכן, זוהי "הדוגמא הבולטת והמפורסמת"...
שאלה קטנה לי אלך, האם עברת או ראית את ספר "תיקון תפילה" עם ביאור "נשמת חיים", מאת הרב מזרחי
כי אם לאו אז עלך נאמר "אל תען כסיל" "יוסיף דעת (הנ"ל) יוסיף מכאוב"
 
יש פוסקים מפורשים. ועל רבנו האריז"ל א"א לחלוק כידוע מרן הנאמן סובר כמו הגר"מ לוי זיע"א שא"א לחלוק על האריז"ל
גם במה שציטטת הסתייג מעט בדברי רבנו האר"י.
וכבר ציינתי למאמר ארוך בזה, שהביא מקובלים עצומים הדבוקים בהאר"י שגרסו כאיש מצליח.

ועיקר מה שבאתי רק להעיר על מה שהבאת מאבודרהם ור"י בן יקר, ולהד"מ.

יישר כח!
 
עוד הגהה מעניינת
בסדר ההקפות, הגירסא בכל הימים "כאילו כיוונו בכל הכוונות הראויות לכוון"
חוץ מהקפה שלישית!
ושמעתי להסביר שהקפה שלישית זה כנגד יעקב אבינו - מידת האמת,
ומכיוון שכך אין כאילו , או שכיונת או שלא.
דא עקא, שבמחזור איש מצליח סוכות, גרסו גם ביום שלישי כאילו , וממילא נפל האי פירושא בבירא..

מה המקור של נוסח התפלות הללו?
מי חיברם?
 
מה המקור של נוסח התפלות הללו?
מי חיברם
כמדומה מרן חיד"א
עוד אעיר על מה ששנה זו באמצע הטילים של שמח"ת הנני אומר בציבור בבהלה את הנוסח של תקון הגשם, ומחזורי לא היה בידי מחמת המנוסה מהטילים כ"פ, ולקחתי מחזור א"ימ, והנני אומר "לשוני כוננת אלוקי ותבחר" ולפתתע אני רואה עוד הגהה
"לשוני בוננת", בבית במקום בכף.
חזרתי מתחילה למען הסר ספק.
ושאלתי למופלג בנוסחאות ובדק לי שבכל המחזורים העתיקים שבכל הדורות הגירסא בכף, עד שבאו כס"ח.
 
מה שייך עוד להוסיף בנידון זה?!
הויכוח הוא אם אנחנו שמרנים ולא משנים מאומה בנוסחאות התפילה, או שהדקדוק קובע.
ונראה לי גם שלפי הגאון הנאמ"ן שליט"א צריך להצמד ללשון המקרא, ולדעת רי"ח מזרחי שליט"א לשון מקרא לחוד ולשון חכמים לחוד.

ואע"פ שרי"ח מזרחי שליט"א הנ''ל לענ"ד כתב בלשון חריפה מדאי כלפי הגאון הנאמ"ן שליט"א, של"מ. מ''מ צריכים גם תלמידי ישיבת כסא רחמים שליט"א להכיר בחכמתו בדקדוק, ובשאר דברים, ובמעלותיו ובזכויותיו, בפרט שיש לו שימוש חכמים גדול.
 
חזור
חלק עליון