מרפסן איגרי
Well-known member
ידוע שהחמדת ימים והחיד"א (כף סימן יז) כתבו בלשם יחוד של חבטת ערבות שהוא יסוד נביאים. ומרן זצ"ל ביחוה דעת ובהליכות עולם וחזו"ע כתב לתמוה על זה שכמעט כל הראשונים כתבו שלהלכה הוא מנהג נביאים. מלבד תשובה אחת של הגאונים (אולי עוד כמה ראשונים אחרים). ולכן יש לשנות את הנוסח בסידור לומר מנהג נביאים.
ראיתי בשו"ת ברכת יהודה (ח"ה ס' סד) שכתב ליישב דברי החיד"א שהוא ע"פ האר"י.
לענ"ד אין שום הוכחה מדברי האר"י אלא להיפך.
בשער הכוונות ענין סוכות דרוש ח' (דף קח ד"ה גם) כתב (בסוף ע"א) אבל אלו הגבורות הם ע"י הערבה 'שהיא מנהג נביאים' וכו'. אמנם בהמשך לקראת סוף הדרוש כתב ערבה זו היא מנהג ויסוד נביאים. ע"ש.
נראה להסביר שמה שכתב מנהג ויסוד נביאים אין כוונתו לפסוק כן שהרי כתב בתחילה שהוא מנהג נביאים. אלא העיקר שהוא מנהג נביאים כדעת רובא דרובא מהפוסקים. ואח"כ כתב כי ערבי נחל הם נצח והוד נקרא נביאים ולזה אמר בגמ' כי ערבה זו מנהג ויסוד של נביאים היא. עכ"ל. כלומר, שזה הסבר לשתי הדעות בגמ' מר כדאית ליה ומר וכו'. אבל לא פסק כן להלכה, אלא כפי שכתב בתחילה שהוא מנהג נביאים.
וכן ראיתי בבא"ח בלשון חכמים (ס' יא) כתב לומר בקשה קודם החבטה – שהיא מנהג נביאים.
וכן פסק בספר נר בציון (סוכות פרק ד' הערה 95) שהאר"י רק כתב רמז ומקור לאותה שיטה בגמ' שאמרו יסוד נביאים. אבל העיקר כמ"ד שהוא מנהג נביאים.
ראיתי בשו"ת ברכת יהודה (ח"ה ס' סד) שכתב ליישב דברי החיד"א שהוא ע"פ האר"י.
לענ"ד אין שום הוכחה מדברי האר"י אלא להיפך.
בשער הכוונות ענין סוכות דרוש ח' (דף קח ד"ה גם) כתב (בסוף ע"א) אבל אלו הגבורות הם ע"י הערבה 'שהיא מנהג נביאים' וכו'. אמנם בהמשך לקראת סוף הדרוש כתב ערבה זו היא מנהג ויסוד נביאים. ע"ש.
נראה להסביר שמה שכתב מנהג ויסוד נביאים אין כוונתו לפסוק כן שהרי כתב בתחילה שהוא מנהג נביאים. אלא העיקר שהוא מנהג נביאים כדעת רובא דרובא מהפוסקים. ואח"כ כתב כי ערבי נחל הם נצח והוד נקרא נביאים ולזה אמר בגמ' כי ערבה זו מנהג ויסוד של נביאים היא. עכ"ל. כלומר, שזה הסבר לשתי הדעות בגמ' מר כדאית ליה ומר וכו'. אבל לא פסק כן להלכה, אלא כפי שכתב בתחילה שהוא מנהג נביאים.
וכן ראיתי בבא"ח בלשון חכמים (ס' יא) כתב לומר בקשה קודם החבטה – שהיא מנהג נביאים.
וכן פסק בספר נר בציון (סוכות פרק ד' הערה 95) שהאר"י רק כתב רמז ומקור לאותה שיטה בגמ' שאמרו יסוד נביאים. אבל העיקר כמ"ד שהוא מנהג נביאים.