• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לֶךְ נָ֨א רְאֵ֜ה אֶת שְׁל֤וֹם אַחֶ֙יךָ֙

גרינפלד

Well-known member
לכאורה יש להקשות, מדוע יעקב היה צריך לשלוח אותו לבדוק אם שלום להם,
והרי לפי פירוש אחד ברש"י על הפסוק "וישב ראובן אל הבור" היה תורנות בין האחים כל יום מי ילך לאביהם, וא"כ כבר הם יאמרו לו מה שלומם, ומדוע היה צריך לשלוח את יוסף לשם כך.​
 
ועי'
 
אין לי גישה תוכל בבקשה לכתוב את התירוץ?
א.
המלבי"ם מבאר שכיון ששלחם לאזור שכם חשש שמא בני הסביבה התנקמו בהם על מעשה שמעון ולוי וזה שאמר להם הלא אחיך רועים בשכם וכו'.

ב.
תשובה נוספת יש בחזקוני:
לך נא ראה את שלום אחיך ואין נא אלא לשון בקשה אף על פי שבכל יום אני שומע בשורות מהם, דרך ארץ הוא שתלך שם אתה שהרי אחיך הם.
היינו, דסבר יעקב שכאח יש מענין דרך ארץ שידרוש בשלום האחים. ומש"כ שכל יום אני מקבל בשורות מהם, כנראה כונתו בגלל שבכל יום היה בן אחר מגיע לשמשו כמבו' לגבי ראובן.

ג.
עוד תשובה כ' החיד"א בנחל קדומים:
ורבני אשכנז פירשו דיוסף א"ל אחיו מזלזלין בבני השפחות וחשודין על אבר מן החי ותולין עיניהם בבנות הארץ ויעקב אע"ה תמיד היה מצטער על זה. וז"ש לך נא ראה את שלום אחיך אם יש שלום ביניהם ואינם מזלזלין זה את זה. ואת שלום הצאן אם חתכו אבר מן הצאן חי. והשיבני דבר ר"ל על ערות דבר:

ד.
רש"ר הירש בראשית ל"ז:י"ג
ויאמר לו לך נא ראה את שלום אחיך וגו' – יעקב חש בפירוד שישנו בין יוסף לאחיו, ואינו רוצה שהפירוד יעמיק, ויחד עם זה הוא רוצה להעמיד במבחן את רגשותיו של יוסף כלפי אחיו. לכן בתחילה אינו מטיל על יוסף כל תפקיד מיוחד אלא רק אומר לו: "מוטב שאשלחך אל צאנם, כדי שתוכל להיות עם אחיך". יוסף מוכן ללכת מיד. הרי סוף כל סוף מצפונו נקי, אין לו כל שאיפות להיות לנשיא או למושל.​
 
חזור
חלק עליון