• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לֹֽא יָס֥וּר שֵׁ֙בֶט֙ מִֽיהוּדָ֔ה - האם זה איסור?

גרינפלד

Well-known member
הגאון ר' יהושע גריינימן שליט"א [משנה שעברה]:​
עי' רמב"ן בחטא מלכי חשמונאים, אך ראיתי מובא שהר"ן בדרוש ז' פליג על זה, דכוליה קרא רק מספר מה שיהיה, ואין חטא בזה כלל, ועוד שהמלכים בבית שני לא היתה מלכותם מצד עצמם כלל רק הם כפקידים למלך פרס ורומי גם לזולתם מן המלכים, והאריך בזה, ויש אומרים דגם הרמב"ם כהר"ן סבירא ליה דהוא רק סיפור דברים, {ושמעתי דהכי נמי בכמה קראי סבירא ליה להרמב"ן דאינם רק סיפור דברים רק הלכות הן, וכן בפרשת מסעי והורשתם וכו' להרמב"ן הוא מצוה אבל רש"י ועוד ס"ל דהוא הבטחה, והדברים ארוכים ואכמ"ל}.​
לכאורה יל"ד שגם אם זה רק לשון סיפור - ממילא יש איסור לבטל זאת כי יוצא שעושים נגד רצון ה' שנאמר בנבואה ליעקב.
[קצת דוגמא לזה הוכחת הגרד"ל שליט"א [לענין אחר] משבת קמ"ט ב' שכיון שכתוב על הבית של נבוכדנצר "ושעירים ירקדו שם" - אסור לשבת שם, ופירש"י "ושעירים ירקדו שם - ולא אנשים ובשביל הבריות מסתלקין המזיקין ונמצא מבטל גזירת המלך"; ורואים שאף שלא נאמר בנביא ציווי, ממילא מובן שאין לעשות כנגד גזירת המלך, ע"כ שמעתי מהגרד"ל.
ויל"ד בלשון רש"י.​
 
ב'מגדלות מרקחים' הביא מהיערות דבש ח"ב דרוש י"ז שהקשה לפי הרמב"ן איך באמת החשמונאים עברו על הדין; וכתב היערות דבש שבתוס' סנהדרין ה' ד"ה דהכא בשם הירושלמי מבואר שיש קיום של לא יסור שבט מיהודה גם ע"י מי שמזרע יהודה דרך אם, וכל הכהנים הם צאצאים של אלישבע אשת אהרן, שהיתה משבט יהודה.​
 
ב'מגדלות מרקחים' הביא מהיערות דבש ח"ב דרוש י"ז שהקשה לפי הרמב"ן איך באמת החשמונאים עברו על הדין; וכתב היערות דבש שבתוס' סנהדרין ה' ד"ה דהכא בשם הירושלמי מבואר שיש קיום של לא יסור שבט מיהודה גם ע"י מי שמזרע יהודה דרך אם, וכל הכהנים הם צאצאים של אלישבע אשת אהרן, שהיתה משבט יהודה.​
וה'מגדלות מרקחים' תירץ באופן אחר, שבספר הקבלה להראב"ד כתב שבבית שני המלך מבני חשמונאי היה המוציא והמביא למלחמה וכדו', אבל דברי תורה וחוקים ומשפטים - היו נעשים ע"פ הנשיא מבית דוד, עכ"ד הראב"ד; והנה בסנהדרין ה' ובהוריות י"א כתוב "לא יסור שבט מיהודה אלו ראשי גליות שבבבל, שרודין את ישראל בשבט", ומבואר שאם יש נשיא שיש לו כח לכוף במקל - מתקיים בזה לא יסור שבט מיהודה, וממילא א"ש שכיון שזמן החשמונאים היה נשיא מבית דוד שהיה בידו לכוף כמו ריש גלותא - סברו שזה מספיק, ובזה הייתה טעותם כי לכתחילה צריך שכל המלכות לא תסור מיהודה.​
 
ב'מגדלות מרקחים' הביא מהיערות דבש ח"ב דרוש י"ז שהקשה לפי הרמב"ן איך באמת החשמונאים עברו על הדין; וכתב היערות דבש שבתוס' סנהדרין ה' ד"ה דהכא בשם הירושלמי מבואר שיש קיום של לא יסור שבט מיהודה גם ע"י מי שמזרע יהודה דרך אם, וכל הכהנים הם צאצאים של אלישבע אשת אהרן, שהיתה משבט יהודה.​
וה'מגדלות מרקחים' תירץ באופן אחר, שבספר הקבלה להראב"ד כתב שבבית שני המלך מבני חשמונאי היה המוציא והמביא למלחמה וכדו', אבל דברי תורה וחוקים ומשפטים - היו נעשים ע"פ הנשיא מבית דוד, עכ"ד הראב"ד; והנה בסנהדרין ה' ובהוריות י"א כתוב "לא יסור שבט מיהודה אלו ראשי גליות שבבבל, שרודין את ישראל בשבט", ומבואר שאם יש נשיא שיש לו כח לכוף במקל - מתקיים בזה לא יסור שבט מיהודה, וממילא א"ש שכיון שזמן החשמונאים היה נשיא מבית דוד שהיה בידו לכוף כמו ריש גלותא - סברו שזה מספיק, ובזה הייתה טעותם כי לכתחילה צריך שכל המלכות לא תסור מיהודה.​
ויש מקום לתרץ עוד שסברו החשמונאים שבזמן זה שרק הם מסרו נפשם והביאו לניצחון על היוונים - יש סיבה מיוחדת שהם יהיו המלכים ולא משבט יהודה.​
 
ויש מקום לתרץ עוד שסברו החשמונאים שבזמן זה שרק הם מסרו נפשם והביאו לניצחון על היוונים - יש סיבה מיוחדת שהם יהיו המלכים ולא משבט יהודה.​
קצת קשה לומר כן כשהתורה אומרת "לא יסור".

וכאן המקום להודות לכת"ר שליט"א שמחכימנו טובא בעיון ובבקיאות ובידיעות נפלאות. יגדיל תורה ויאדיר.
 
חזור
חלק עליון