לא, הוא כותב ״והובא בחזו״ע ברכות״.מלשונו של הגר"ד נראה שמודה שדעת אביו כדעת ערך השולחן ושבט הקהתי.
השגה זו הובאה בפורום שכן, ונוראות נפלאתי על הרב בשיעור.
הנה המעיין בחזו״ע הנ״ל, בלשון הפסק הרב לא הגביל את ברכת הגומל לשנה אלא נקט כלשון השו״ע שיברך כל זמן שירצה, ורק הגביל זאת שלכתחילה עדיף לברך תוך ג׳ ימים. וזאת למרות שבתשובה למטה הביא את ערוך השולחן שיברך עד לשנה, בכ״ז בלשון הפסק עצמו לא הגביל כלשון השו״ע ממש. והנה בלשון התשובה למטה בעמ׳ שנח לפני שהביא את הערוך השולחן כתב ז״ל: ומיהו לכתחילה ישתדל לברך הגומל בתוך שלשה ימים ורק בדיעבד יוכל לברך כל זמן שירצה עכ״ל, ולאחמ״כ הביא את דברי הגרי״מ אייפשטיין בערוך השולחן שעד שנה. והמעיין בערך השולחן יראה שחידש מסברא דנפשיה ולא מדעת השו״ע. והנה לדעת השו״ע גופא האריך מרן זצוק״ל בעמ׳ שנו-שנז שיש לקיים בחוזק את דברי השו״ע. ואף שהביא את דברי הערך השולחן לאחמ״כ, לכאורה פשוט שלא פסק כמותו למרות שהביאו בלי הערות, הואיל ובלשון הפסק למעלה לא הגביל אלא נקט כלשון השו״ע. וייתכן שגופא מחמת שהערך השולחן חידש מסברא דנפשיה דבר שחולק על השו״ע.
ומעתה תעלה תמיהה גדולה הרבה יותר על דברי הראש״ל איך כתב כזאת, ועוד על אחיו בהלכה ברורה.
ואין לדייק חלילה שחולק על מרן זצוק״ל, שהרי גם מרן זצוק״ל בלשון הפסק לא חילק בזה אף שהביאו בתשובה למטה.
כי הם חולקים על השו״ע. לשון הערוך שולחן ממש:מרן זיע"א סיים בדברי ערוך השלחן ושבט הקהתי. מי כמו מרן שידע להתנסח ולא דחה דבריהם מה"פשטות" של הש"ע וכל הפוסקים.
ומה שכתב כל זמן שירצה אין בזה סתירה לי"ב חודש כמו שהבינו הפוסקים הנ"ל, למה הם לא ראו את לשון הש"ע והראשונים?
ונהפוך הוא, דווקא אני זה שנלחם שם את מלחמת מרן זצוק״ל. אך מה, כשיש קושיא שגם לי עולה, קשה לי לראות כדברים הללו. (ואם תראה מה שמקשה שם, תראה שהוספתי הרבה דברים שהוא כלל לא אמר)אם דעת לך, הדבר ברור שאין כוונת הכותבים שם לשם שמים, רק לקנטר [ואפילו שהם לא אוהבים ששמים את זה על השלחן, א"א להתעלם מהאמת] חבל מאוד שאתה מסתכל שם ומושפע מהם.
לא הבנתי מה הוסיף שציטטת את ערוך השלחן. זה לא מראה שחולק על השלחן ערוך. הוא הבין שזה לא סותר, ו"כל זמן שירצה" הוא כל עוד הענין נזכר ולא נשכח. היה צריך הרבה יותר לבסס ולבאר דבריו אם היה בא לחלוק על הראשונים והש"ע, ולא רק לכתוב איזה סברא שהיא.וכבר כתבנו שלא להתעכב בברכה זו יותר מג' ימים, אמנם בדיעבד אם איחר יש לו תשלומין כל זמן שירצה. ונראה לי דאם הפליג זמן רב עד שנשכח העניין, אין לו לברך עוד ואבד הברכה (יש אומרים עד ה' ימים).
דרכו של הערוך שולחן לרוב לחדש מסברא. הוא לא מרן זצוק״ל שמאריך לך 5 עמודים על כל חידוש שמביא לך. (לא אומר לגנאי חלילה, אלא להסביר את דרכו)לא הבנתי מה הוסיף שציטטת את ערוך השלחן. זה לא מראה שחולק על השלחן ערוך. הוא הבין שזה לא סותר, ו"כל זמן שירצה" הוא כל עוד הענין נזכר ולא נשכח. היה צריך הרבה יותר לבסס ולבאר דבריו אם היה בא לחלוק על הראשונים והש"ע. ולא רק לכתוב איזה סברא שהיא.
נכון.דרכו של הערוך שולחן לרוב לחדש מסברא. הוא לא מרן זצוק״ל שמאריך לך 5 עמודים על כל חידוש שמביא לך. (לא אומר לגנאי חלילה, אלא להסביר את דרכו)
לצערי אין בידי שבט הקהתי לעיין בזה. אשמח אם תעלה.נכון.
אבל לא לחלוק על ראשונים ושלחן ערוך מסברא קלה כמות שהיא. וגם ריהטת לשונו אינה מראה שחולק.
בפרט אחר הסברו של שבט הקהתי שהוסיף לבאר דין זה יפה.
תמשיך לקרוא מה כתבתי מיד אחרי הציטוט ממני. אל תמהר.כתוב בשיעור בהדיא ״וחלק על אביו״ . . .
וחוזר חלילה.ומכל מקום מרן זצוק״ל בפסקו למעלה לא חילק בזה. אף שהביאו למטה. ולולא היה מביא את בצל החכמה (על ערוך השולחן אפשר לפלפל כדבריך), לא היה עולה בדעתי ש״כל זמן שירצה״ זה עד שנה. במיוחד אם אני רק לומד את ההלכות למעלה.
מחמת שאני מסכים איתך על המרבי מחלוקות, לא הגבתי.תמשיך לקרוא מה כתבתי מיד אחרי הציטוט ממני. אל תמהר.
ובכן לענ״ד דבריו [של מרן בחזו״ע] התם מאד מצודדים. לפני שהביא את הערוך שולחן הנ״ל, כתב שנוהגים את השו״ע בדיעבד, אך לכתחילה ראוי לברך הגומל כמה שיותר קרוב. ולאחמ״כ הביא את הערוך שולחן ללא יותר מדי הערות.
ולענ״ד הדבר ברור בצורה הבאה - גם אם הערוך שולחן חידש סברא מדנפשיה לחלוק על השו״ע, הרי הוא מגיע לאחר שהרב שם חיזק את דברי השו״ע שיברך כל זמן שירצה, אף שלכתחילה ראוי לברך כמה שיותר קרוב.
וקצת פשוט לי שאף כוונתו של מרן הגר״ע לא היה להביאו להלכה לגמרי, אלא לצרפו למהלך שכתב קודם לכן.
אפשר לפלפל בזה אך מעיון מועט כך נראה לענ״ד, וכן מלשון הפסק ההלכתי בחזו״ע שהביא לשון השו״ע כפשוטו ולא הגביל זאת בשנה.
הכל טוב. מותר להקשות. יש דרך ניסוח ראויה. וגם לא נכון להביא ממקומות שמחפשים לפרוך בכוח בתורה שנעשית להם סם המות כפשט הסוגיא בתענית. להתרחק מהם ביתר שאת, כי מה לעשות החברה משפיעה וכד' הרמב"ם המפורסמים.אך כשיש לי קושיא על הראשל״צ, לא ארתע מלהשיג את האמת. וכך דרכו של מרן זצוק״ל בכל ספריו. ואם תראה את דבריו של המקשה בפורום הנ״ל, תראה שסגנון קושייתי שונה לגמרי.
חבל שאין מנגנון השהייה בפורום של 5 דק׳ בין תגובה לתגובה כדי שיראו את העריכות.הכל טוב. מותר להקשות. יש דרך ניסוח ראויה. וגם לא נכון להביא ממקומות שמחפשים לפרוך בכוח בתורה שנעשית להם סם המות כפשט הסוגיא בתענית. להתרחק מהם ביתר שאת, כי החברה משפיעה וכד' הרמב"ם המפורסמים.
כל הכבוד.לתשומת לב: בשביל להמנע ממחלוקות לבקשת @לשמור ולעשות הורדתי שמות בתגובותיי ואף מחקתי הודעה אחת.
לגופו של ענין מה שכתבת למה מרן לא כתב למעלה עד שנה, נראה לענ"ד א, כי מרן לא קבע הלכה למעלה שאינה מבוססת די הצורך בפוסקים (ובכ"א לומר לברך גם אחרי שנה זה בכלל קשה לעיכול).
ב, כי זה לא מצוי כלל שיעבור כ"כ הרבה זמן ולא יברך הגומל על משהו אחר. וזה נידון ארוך בפנ"ע אם לא בירך הגומל ובינתיים בירך על דבר אחר, אם יכול להשלים. ולהלכה לא יכול. נמצא שזה לא שייך אלא רק הלכתא למשיחא. עריכה: וזה גם לא שייך מחמת שלא יתכן שבמשך שנה לא חלה ועלה למיטה או לא נסע מעיר לעיר וכבר יברך על זה. ולכן לא כתב.
אבל למטה בהחלט צידד כדברי ערוך השלחן ושבט הקהתי ע"י שתיקה כהודאה בכך שסיים בדבריהם. וכאמור בהרחבה שלא נראה כלל שבאו לחלוק, איך יחלקו בענייני ברכה לבטלה החמורים ויכתבו דבר שאינו כדעת הראשונים שהביעו דעתם בנושא, וגם נגד השלחן ערוך. אלא מחוורתא כדשנינן.
נחסם לי העריכה בפרטי אז אכתוב כאן:אגיב לך פה ואז אעביר את זה לשרשור להגדיל תורה ולהאדירה . . .
לגופו של ענין מה שכתבת למה מרן לא כתב למעלה עד שנה, נראה לענ"ד א, כי מרן לא קבע הלכה למעלה שאינה מבוססת די הצורך בפוסקיםמעולם לא נתקלתי במרן עושה זאת. בד״כ בתשובה הוא עשוי להוסיף פרטים שלא כתב בהלכה למעלה, כמו בחזו״ע ימים נוראים שהביא הערות על הדקדוקים והפיוטים בתשובה למטה כשבפסק לא האריך כ״כ.ולכן לא כתב.
אבל למטה בהחלט צידד כדברי ערוך השלחן ושבט הקהתי ע"י שתיקה כהודאה בכך שסיים בדבריהם.
אבל בכה״ג יש כאן פספוס בעצם ההלכה.
אבל זה פשט לשון השו״ע. עד שלא אראה את השבט הקהתי הנ״ל, לכאורה זה נגד לשון השו״ע שכותב ״יברך מתי שירצה״.(ובכ"א לומר לברך גם אחרי שנה זה בכלל קשה לעיכול).
זה גם עוד השגה על צורת השיעור בעלון (לא שמעתי את השיעור עצמו), הרב מביא את הערוך שולחן כאילו מה שכתוב ״אף שיכול לברך מתי שירצה״ הוא לשון הערוך שולחן בעצמו, אבל למעשה זה לשון השו״ע ״שיכול לברך מתי שירצה״, ועל זה כותב הערוך שולחן ולי נראה שאם נשתכח וכו׳.
כן, כפי שכתבת זו סברא מסתברת, אך הפשט הפשוט בשו״ע אינו כן. ומרן זצוק״ל נקט לשנא דשו״ע ולא הביא את הערוך שלחן. כבר נתקלתי במקומות אחרים בהם מרן זצוק״ל דקדק בפסקו כמלוא הנימא, למה כאן השמיטו, לולא אולי הרגיש שזה מעט חידוש בשו״ע.
ייתכן שאליבא דאמת מרן זצוק״ל אכן פוסק כמו הערוך שולחן והשבט הקהתי כיוון שהביאם, אך בנתיים יש כאן סתירה מובהקת בין הפסק למעלה לבין התשובה. ולדידי ניחא יותר צד הקולא, הואיל והערוך שולחן ושבט הקהתי הם די חידושים בפנ״ע.
זה מה שבעצם צרם לי בדברי הראשל״צ. מילא היה מפרש את כוונת מרן לצד אחד, אך בשיעור הוא יצא בחריפות שכאילו חלילה להגיד צד שני. בסופו של דבר שו״ת בצל החכמה כן פסק כך. וכי לא ידע לפסוק חלילה? [עריכה: וזה צורם לי כי אני יודע גם באיזה רב מדובר]
האם נראה לך שהשו"ע שכתב 'כל זמן שירצה' חשב שנבין דהיינו 'עד שלא ישכח מלבו'? האם כל האחרונים שהעתיקו את דברי השו"ע כפשוטו ולא כתבו כלום - גם סברו כך?ומה שכתב כל זמן שירצה אין בזה סתירה לי"ב חודש כמו שהבינו הפוסקים הנ"ל. האם הם לא ראו את לשון הש"ע והראשונים? לשיטת המשיגים הם חלקו על הש"ע והראשונים סתם מסברא בעלמא, ופשוט שלא כך.
כאמור לענ״ד אין דעת מרן כן. שסתם כלשון השו״ע.ואשתמטתיה למרן זצ"ל