גמ' פסחים נ"ג ב':
מה ראו חנניה מישאל ועזריה שמסרו [עצמן] על קדושת השם לכבשן האש נשאו קל וחומר בעצמן מצפרדעים ומה צפרדעים שאין מצווין על קדושת השם כתיב בהו (שמות ז, כח) ובאו [ועלו] בביתך [וגו'] ובתנוריך ובמשארותיך אימתי משארות מצויות אצל תנור הוי אומר בשעה שהתנור חם אנו שמצווין על קדושת השם על אחת כמה וכמה.
והקשו המפרשים כיצד למדו מהצפרדעים, והרי הצפרדעים נצטוו לעשות כן.
ומובא שהגר"א כשהיה בגיל 7 תירץ על קושיא זו שהקשה השאגת אריה בדרשתו שאף שהיו מצוות - מ"מ יכלה כל צפרדע לומר שחבירתה תיכנס לתנור; ונישקו השאגת אריה.
ולכאורה קשה סו"ס אם יש ציווי להיכנס לכבשן האש - בוודאי שחלק מהצפרדעים צריכות להיכנס לשם; ואכן כך אמר לי הגרד"ל שליט"א, שתירוץ זה קשה להבנה. וכשאמרתי לו שיש אחרונים (אולי פנים יפות) שלא היה זה ממש ציווי - אמר לי שגזירת הקב"ה שיהיה - גם מחייבת שלא לבטלה, כשבת קמ"ט ב' עי' כאן.
והוסיף, שמבחינה היסטורית לא מסתבר שהשאגת אריה נפגש עם הגר"א כשהיה בגיל 7.
ומובא שהגר"א כשהיה בגיל 7 תירץ על קושיא זו שהקשה השאגת אריה בדרשתו שאף שהיו מצוות - מ"מ יכלה כל צפרדע לומר שחבירתה תיכנס לתנור; ונישקו השאגת אריה.
ולכאורה קשה סו"ס אם יש ציווי להיכנס לכבשן האש - בוודאי שחלק מהצפרדעים צריכות להיכנס לשם; ואכן כך אמר לי הגרד"ל שליט"א, שתירוץ זה קשה להבנה. וכשאמרתי לו שיש אחרונים (אולי פנים יפות) שלא היה זה ממש ציווי - אמר לי שגזירת הקב"ה שיהיה - גם מחייבת שלא לבטלה, כשבת קמ"ט ב' עי' כאן.
והוסיף, שמבחינה היסטורית לא מסתבר שהשאגת אריה נפגש עם הגר"א כשהיה בגיל 7.