• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

הבטחות של קופות צדקה וכד'

איתיא בגמ' בתענית סוף פרק ראשון :
אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו'
ופרש"י רשאי ליפול על פניו לבזות עצמו בפני הציבור שאם לא יענה יחרפו ע"כ

משמע מדברי רש"י שאין בזה איסור כל כך אלא זה בזיון אם לא יענו לתפילו
אולם במהרש"א ע"פ הירושלמי משמע שזה ממש איסור לעשות כך מפני חילול ה'
ויש לדון בדברים לכאורה היום יש הרבה קפות צדקה שמי שתורם כך וכך מובטח לו ...
ולכ' יש בזה איסור אלא א"כ מובטח לו שהוא יענה כיהושע בן נון כדברי הגמ'
 
כל הפלפול הזה מיותר. הקופות צדקה חוזרות רק על ההבטחות הכתובות מפורשות בחז''ל, ו'שנפסקו' להדיא בשו'''ע יו''ד סי' רמז,. עיי''ש
לכבוד הרה"ג מוח חושב
נשמח מאוד שתראה לי איפה מוזכר בש"ס הבטחות הכתובות מפורשות בחז"ל ושנפסקו להדיא בשו"ע
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20250123-102753_Chrome.jpg
    Screenshot_20250123-102753_Chrome.jpg
    143.4 KB · צפיות: 11
  • Screenshot_20250123-103044_Chrome.jpg
    Screenshot_20250123-103044_Chrome.jpg
    94.1 KB · צפיות: 11
שאלה-255634
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א. שמעתי בשם כבודו, כי הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצ"ל אמר כי מי שמבטיח הבטחות לישועה, ולוקח כסף עבור זה. הרי זה גזל. זה נכון ולמה?

תשובה
כל שומעי לקחו ותלמידיו של הגאון רבי בן ציון אבא שאול ז"ל שמעו מפיו כמה פעמים, כי כל מי שנוטל ממון בעבור רפואה או הצלחה או ישועה, הרי זה גזלן. והסיבה לכך שאין אנחנו דוגמת התנאים הקדושים שהיו מעתירים בעד הציבור והמתברך היה נענה.
כי אין לנו לא את משה רבנו, או את יהושע בן נון, או את שמואל הנביא, או את חוני המעגל, או רבי חנינא בן דוסא שהיו מתפללים ונענים. וכששאלנו אם כן מה יעשה הזקוק לישועה? השיב יתן צדקה לתלמידי חכמים עניים, ויתפלל.
כי הנותן סכום למבטיח, סומך עליו שיוושע, ואינו נושע והרי זה גזל בידו.
 
שאלה-286946
לכבוד הרב
אני זקוקה לישועה של רפואה וראיתי שיש אירגון... ומי שתורם להם רואה ישועות גדולות.לתרום לעמותה או לאברך?

תשובה
"ישועות גדולות". מו"ר הרב אור לציון אמר שהם גזלנים, כי מבטיחים הבטחות באויר.
 
איתיא בגמ' בתענית סוף פרק ראשון :
אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו'
ופרש"י רשאי ליפול על פניו לבזות עצמו בפני הציבור שאם לא יענה יחרפו ע"כ

משמע מדברי רש"י שאין בזה איסור כל כך אלא זה בזיון אם לא יענו לתפילו
אולם במהרש"א ע"פ הירושלמי משמע שזה ממש איסור לעשות כך מפני חילול ה'
ויש לדון בדברים לכאורה היום יש הרבה קפות צדקה שמי שתורם כך וכך מובטח לו ...
ולכ' יש בזה איסור אלא א"כ מובטח לו שהוא יענה כיהושע בן נון כדברי הגמ'
אין שאלות על קופות הצדקה....
העיקר שיכניסו כסף, וכל הדרכים כשרות....
 
"צדקה תציל ממוות" = "מובטחים לחיים"
מי אמר שצדקה תציל ממות זה מובטחים לחיים
עיין ב"ב י ע"ב וברש"י שם בהבדל בין ישראל לעכו"ם ודו"ק
ובכלל אני מכיר אנשים שתרמו על חולה ומת ולכאורה לפי הנ"ל יש בזה חילול ה' ובמיוחד בסכומים גדולים
אני מכיר אדם שהיה לו בת חולה וביקשו ממנו סכומים אדרים בשביל ברכה שתחיה ולבסוף לא עלינו ......
 
ראיתי בשבת לשון מענינת של הח"ח שמירת הלשון שער התורה פרק ג' ו"לפעמים מצלת" אותו גם אם נתחייב מיתה לשמים כדאיתה במדרש אם נכשל אדם בעבירה מה יעשה ויחיה אם היה למוד לקרוא דף אחד יקרא שנים ואם היה למוד לשנות פרק אחד יקרא שנים
רואים שנקט לשון לפעמים ולא "מובטח לחיים"
 
חזור
חלק עליון