עיין חזוע ברכות וילקוי סימן קסח החדש שדחו טענה זו והכל הולך אחר הטעםקודם צריך להקדים
שמלשון מרן השו"ע, בכסף משנה, מבואר שכל העניין של לחם מתוק זה עניין מציאותי, והיינו- שזה דבר שגלל העיסה ששמים בה הדברים הנ"ל, אין דרך של בני אדם לקבוע על זה סעודה, אלא אוכלים את זה לקינוח וכד' [וכעוגות למיניהם שדרך אכילתם לאכול בתור קינוח ולא בתור סעודה].
וא"כ- אם המציאות של החלות והלחמניות שהיום קוראים להם "למניות מתוקות" או "לחמניות מזונות", אם המציאות שלהם שדרך העולם לאכול אותם בתור סעודה ולא בתור קינוח [כעוגות וכד'] א"כ לכו"ע זה "המוציא".
והראיה- שהן מלשון הב"י והן מלשון הכסף משנה [ראה מצורף קובץ של לשונו], צריך שיהיה רק "מים וקמח בלבד" בלא תבלינים כלל.
והרי עינינו הרואות- שהרבה ששמים "קצח" או "שום" בעיסה וכד' ומרגישים את "התבלינים" ואעפ"כ לכו"ע זה המוציא.
והסבה- דאע"פ שמרגישים את התבלינים שלפי השו"ע בפשטות זה מזונות, מ"מ כיון שדרך העולם לקבוע ע"ז סעודה ולא לאוכלם בתורת קינוח לכן זה המוציא.
וממילא למדנו- דמה שקובע הוא האם דרך העולם לאכול את זה בתור סעודה אות בתור קינוח [כעוגות וכד'].
מצורף קובץ לשון מרן בכסף משנה.הצג קובץ מצורף 31063
אם כבר אז כברעיין חזוע ברכות וילקוי סימן קסח החדש שדחו טענה זו והכל הולך אחר הטעם
לעיל כתבתי את לשון מרן "בכסף משנה"שמלשון מרן השו"ע, בכסף משנה, מבואר שכל העניין של לחם מתוק זה עניין מציאותי,
זה אחד מהטעמים "שאם יש דרך לאכלו".לעיל כתבתי את לשון מרן "בכסף משנה"
אולם האמת שהלשון שהובא לעיל היא ג"כ בב"י
וא"כ- יש לנו כפילות מלשון מרן גם בב"י וגם בכס"מ, דעניין של לחם שנילוש בתבלין או מי פירות הוא עניין מציאותי, שלא היה דרך לאוכלו בתור סעודה, אלא בתור קינוח.
אך אם דרכו בהכי לאוכלו בדרך ובתורת סעודה הרי הוא המוציא
[וכמו שלעיל הוספתי דוגמא של עיסה שנילושה ב "שום" או "קצח" וכד', דאע"פ דלמרן הב"י הוא מזונות, בכ"ז ברכתו המוציא לכו"ע, כי דרך אכילתו כתורת סעודה, וזה המודד והקובע]
א"א ללמוד שו"ע בלי ב"י, כ"ש וכ"ש שזה גם בכס"מ על הרמב"ם הנ"לאבל בשו"ע בקסח ס"ז לא כתב כן.
אני מכיר את הכסף משנה ואת הבית יוסף. אתה מוזמן לראות בקונטרס שכתבתי על פת הבאה בכסנין נמצא פה באחד השרשורים - "צוף דבש ברכות", כתבתי שם על כל סוגי הלחמים והמאפים בס"ד לפי כל הדעות.א"א ללמוד שו"ע בלי ב"י, כ"ש וכ"ש שזה גם בכס"מ על הרמב"ם הנ"ל
בשו"ע הוא העתיק מלשון הרמב"ם, אך על הרמב"ם הנ"ל בכס"מ ביאר ובירר דהטעם שכשנרגש הטעם בעיסה הוא מזונות כי אין דרך לאוכלו ולקבוע עליו סעודה.
וכן בב"י שביאר את שיטת הרמב"ם כפל ושנה דזה הטעם לשיטה זו.
וא"כ- כשכתב בשו"ע את ההלכה הנ"ל, דזה מזונות כשנרגש הטעם בעיסה, הוא מפני הטעם הנ"ל.
והראיה- כפי שכתבתי מלחם שנילוש ב- קצח ושום, דנרגש התבלין והטעם שלו, ואעפ"כ אתה מברך ע"ז המוציא [למרות שלשו"ע הנ"ל זה צריך להיות מזונות]
בוא אל תלאה אותנו, בכתבתי וכתבתיאתה מוזמן לראות בקונטרס שכתבתי
למה לא??ולא ראינו שום פוסק מהפוסקים הספרדים שכתב אחרת,
אם היית מחפש אחר האמת באמת ולא בשביל להביע את דעתך ואת שכלך הכשרוני, אז היית שמח לקבל מראה מקומות בעניין בו דנים, ולא חושב שמנסים להלאות אותך.בוא אל תלאה אותנו, בכתבתי וכתבתי
אתה מוזמן לכתוב כאן מה אתה עונה על לשונות הב"י והכס"מ בביאור שיטה זו דהרמב"ם דזה תלוי בדרך או לא דרך.
[לא צריך לנסוע עד פראג בשביל לגלה שיש אוצר מתחת התנור בבית, דהיינו לא צריך להשיג את הקונ' שלך ולעיין בו, יש לנו כאן אוצר תחת ידינו הפורום הנפלא].
תתייחס נקודתית לב"י והס"מ הנ"ל, בלי כל המסביב.
ואף שכתב כן בב"י ובכס"מ, יש כללי פסיקה ידידי, והכלל הוא שאם פסק מרן בשולחנו הטהור אחרת ממה שכתב בבית יוסף הולכים אחר מסקנת השולחן ערוך, ובפרט שכאן לא פסק אחרת כלל אלא רק הוסיף שם טעם שונה, ולא מתעלמים מהטעם הזה אלא משתמשים בו כסניף לצירוף באופנים מסויימים, ועובדה שהביאוהו המשנ"ב והכה"ח, אבל למסקנת ההלכה אין לנו אלא מה שנכתב בשולחן ערוך ותול"מ, והדברים פשוטים.למה לא??
הב"י כתב אחרת
בשני מקומות הוא גילה לנו דשיטת הרמב"ם דכשנרגש המתיקות הסבה שזה מזונות, כי לא רגילים לאכלו בתור קבע ובתור סעודה
בוא אל תלאה אותנו, בכתבתי וכתבתי
חבל לזלזל!!לא צריך להשיג את הקונ' שלך ולעיין בו
תודה רבה תבורכו! יה"ר שתזכו גם להעלות על הכתב ולחבר חיבורים יקרים!חבל לזלזל!!
אתה יכול לחלוק ולהתפלפל ולדבר עניינית.
אבל מה העניין בזה?
וכאן המקום לברך את רבי אליאב צוף שליט"א. על אשר מזכנו מפעם לפעם בקונטרסים יקרים, נאים ויאים. אשריו ואשרי חלקו.
תאמין לי שאני לא יודע, לאחר כל דיון שאני מגיב אני שוקל למחוק את המשתמש מחדש מרוב שהרוח פה קרבית, יש לי כל כך הרבה נושאים ושאלות מעניינות שנשאלתי ושאני שואל ואני אף פעם לא מעלה לפה שאלות..למה כל דיון הלכתי מעורר כ''כ אמוציות???
חבל מאוד שציטטת חלקית מדברי, ובכך גרמת להוצאת דברים מהקשרםחבל לזלזל!!
אתה יכול לחלוק ולהתפלפל ולדבר עניינית.
ח"ווהכלל הוא שאם פסק מרן בשולחנו הטהור אחרת ממה שכתב בבית יוסף הולכים אחר מסקנת השולחן ערוך,
בגלל זה אני חוזר ומבקש שוב ושוב, מה השיבו ע"ד הכס"מ והב"י כאחדוכי מרן רבנו עובדיה זצוק"ל לא ראה את הכסף משנה הזה?
אין לי מושג לא מכיר ואיני קשור במישירים ולא בעקיפין לכס"רואם אתה מתלמידי כס"ר אז אתה מכיר כבר את כל הסברות לכאן ולכאן