• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

עכשיו זה הזמן למגילת אסתר !!

ובאמת למען ה' תענו ענינית, למה סתם להמציא מושג, הרב מספיק גדול בלי ההנפצות הללו
את המושג לא המציאו תלמידי מרן, אלא הסופרים, כיון שנהיה ביקוש מתלמידי מרן זיע"א, אז התחילו לקרוא לזה כך.
וכמו שצומת בר אילן נקראת ע"י רבים צומת מרן.
 
את המושג לא המציאו תלמידי מרן, אלא הסופרים, כיון שנהיה ביקוש מתלמידי מרן זיע"א, אז התחילו לקרוא לזה כך.
וכמו שצומת בר אילן נקראת ע"י רבים צומת מרן.
אתה מספר שנהיה ביקוש מתלמידי מרן, ואני בעניי טוען שאין שום ביקוש כזה כיון שהוא לא נהג כן וגם הרב יצחק לא החליף לכזה, מה שנכון שהסופרים המציאו את זה ולא בגלל הביקוש אלא בגלל הממון ,וכמה חלושי אופי קונים את הלוקש כאילו זה יאדיר את מרן, מרן לא זקוק להנפצות שלנו, די כבר.
 
אז למה הוא לא נהג כן?
כי הוא אחז שזה דבר שצריך לעשות, אבל לא להחליף בשבילו מגילה. כך הנלענ"ד, אבל עכ"פ אין למדין ממעשה רב.
אתה מספר שנהיה ביקוש מתלמידי מרן, ואני בעניי טוען שאין שום ביקוש כזה כיון שהוא לא נהג כן וגם הרב יצחק לא החליף לכזה, מה שנכון שהסופרים המציאו את זה ולא בגלל הביקוש אלא בגלל הממון ,וכמה חלושי אופי קונים את הלוקש כאילו זה יאדיר את מרן, מרן לא זקוק להנפצות שלנו, די כבר.
אני מכיר כמה וכמה ת"ח מתלמידי מרן שקנו מגילה כזו. ואי"ה לכשירווח לי ג"כ אקנה מגילה כזו, נקי נדר.
 
כי הוא אחז שזה דבר שצריך לעשות, אבל לא להחליף בשבילו מגילה. כך הנלענ"ד, אבל עכ"פ אין למדין ממעשה רב.

אני מכיר כמה וכמה ת"ח מתלמידי מרן שקנו מגילה כזו. ואי"ה לכשירווח לי ג"כ אקנה מגילה כזו, נקי נדר.
אם צריך לעשות אז למה לא להחליף, ובדיוק כאן יש ללמוד ממעשה רב, לא היו חסרים אנשים שהיו אצים רצים להביא לו כזאת מגילה אם רק היה מרמז, וזה נראה שהוא כתב את דבריו ביחס לדברי הגר"א שעשרת בני המן צריך להיות בעמוד נפרד ועל זה הוא מעיר שא"כ גם הגודל צריך להיות זהה, הא ותו לא.
אני גם ראיתי מעט "תלמידי מרן" שיש להם כסף והחליפו אבל אני שואל אם זאת לא תוצאה של תעמולה, כי הרי הרב ובנו לא ראו צורך להחליף, בכל אופן אי אפשר לקרא לזה ביקוש מ"תלמידי מרן", נו באמת.
 
אם צריך לעשות אז למה לא להחליף, ובדיוק כאן יש ללמוד ממעשה רב, לא היו חסרים אנשים שהיו אצים רצים להביא לו כזאת מגילה אם רק היה מרמז, וזה נראה שהוא כתב את דבריו ביחס לדברי הגר"א שעשרת בני המן צריך להיות בעמוד נפרד ועל זה הוא מעיר שא"כ גם הגודל צריך להיות זהה, הא ותו לא.
אני גם ראיתי מעט "תלמידי מרן" שיש להם כסף והחליפו אבל אני שואל אם זאת לא תוצאה של תעמולה, כי הרי הרב ובנו לא ראו צורך להחליף, בכל אופן אי אפשר לקרא לזה ביקוש מ"תלמידי מרן", נו באמת.
מעשה רב? אתה ראיתי שהוא ביקש שיכתבו מגילה? ממה שהביאו לו לקרוא אין ראיה אין בעיה במה שנכתב כבר. אפילו בדין כתיבת פיטום הקטורת על קלף ששם יש בעיה הלכתית לכתוב ומרן זצ"ל אסר לכתחילה בדיעבד לא אסר השימוש בזה. כ"ש כאן שאין בזה איסור ואם זה מה שהביאו לפניו אין בזה כל בעיה.
הרב לא אמר שלא לקרוא או שאסורלכתוב מגילה לא של 11 שורות. יותר מזה אפילו לפני הכתיבה אם יש לו קלף כבר שמותאם לכתיבה של יותר שורות באופן שיצטרך לכתוב עשרת בני המן בנפרד בגדול התיר לעשות כן.
מה שקוראים לזה מגילת הרב עובדיה מה בכך סו"ס פסק כן לכתחילה ושיותר מהודר בפרט שמה להם לפרסם על רבנים אחרים הלא חסידיהם בלאו הכי עושים 11 שורות וכל עניין הפרסום מן הסתם לעודד קנייה ממי שלא בהכרח יקנה.
 
רק להבהיר למי שלא מונח,
יעויין בחזון עובדיה פורים בסוף חלק ההלכות (לפי עטרת זהב) שם עוסק בעניין גיליונות המגילה ושם כתב 'למעלה' שבדיעבד לא צריך גיליונות גדולים, אלא שהמעיין היטב ולומד את הסוגיא ע"פ המ"מ 'למטה' יבין שלשון 'בדיעבד' זה אינו בדווקא אלא למצווה מן המובחר.
וכיון שכך, לא ראה מרן זיע"א לשנות את הרגליו ולהחליף מגילת אסתר בפרט שמעשיו הם הוראה לרבים.
על כן, מי שמהדר בכל מעשיו יותר מהרגיל וכבר יש לו ס"ת משלו ("ועתה כתבו לכם") ומזוזות פתחיו הינם גם לדעת הרמב"ם (אכמ"ל) ואין חשש ליהורא יכול להחמיר ולקרוא מתוך מגילה כזו [רק שישמיע לאזניו הלא"ה לדעת רבים מהפוסקים אינו יוצא יד"ח ויצא שכרו בהפסדו, ופשוט גם שיכין קודם הקריאה].
 
אפילו בדין כתיבת פיטום הקטורת על קלף ששם יש בעיה הלכתית לכתוב ומרן זצ"ל אסר לכתחילה בדיעבד לא אסר השימוש בזה.
קראתי פעמיים ולא הבנתי את הקשר - מגילת אסתר יש דין לצאת יד"ח, משא"כ באידך.
ואם הקשר הוא אסור או מותר לכתחילה או בדיעבד, אז מה הקשר?
 
קראתי פעמיים ולא הבנתי את הקשר - מגילת אסתר יש דין לצאת יד"ח, משא"כ באידך.
ואם הקשר הוא אסור או מותר לכתחילה או בדיעבד, אז מה הקשר?
הוא רוצה ללמוד ממה שמרן זצ"ל קרא במגילת אסתר לא של 11 שורות מעשה רב על "כתיבת מגילת אסתר". ולא היא מה מעשה רב יש בזה הלא לדעת מרן זצ"ל אפשר לקרוא במגילה עם עשרת בני המן שנכתבו בגדול ויותר מזה אף לכתוב אם יש כבר קלף ויותר מזה אף לקנות קלף גדול ולכתוב לא 11 אין בזה איסור. ולכן מה שקרא ב21 שורות או יותר אין בזה מעשה רב, וודאי שמי שרוצה לצאת לכתחילה לדעתו יעשה 11 שורות.
מה שציינתי על פיטום הקטורת כי שם לדעתו יש איסור בכתיבתו! אבל אם כבר כתוב סומך על המקילים והמנהג ואם נראה שקורא בזה נחשוב שזה מעשה רב שמותר לכתוב??
לדעתך אין קשר לדעתי כן, איך שלא יהיה מעשה רב אין כאן.
 
חזור
חלק עליון