• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שירי עגבים

לדעתך אדם לא יכול להעיד על עצמו שזה לא גורם לו להרהורים כגון נשוי וכדומה
תראה זה תלוי מאוד במצב.
אם בן אדם סתם שומע שירים כאלה קשה לומר שבטוח אין לו הרהורים.

אבל אם לדוגמא נשוי שומע שיר כזה עם אשתו וחושב רק עליה אפשר אולי שיש להקל בזה.
 
1744966369446.png
עיין עוד בקונטרס הזה נראה שרובו עוסק בנידון הזה של שמיעת שירים בערבית,
ולענ"ד כל הדיון בזה מיותר כי מי שגדל על השירה הערבית מבין איזה שטויות הם מדברים [אם תרצו אני יכול לתת לכם כמה משפטים של "שירי אהבה", אבל זה לא מתאים לכבוד אתרא קדישא הדין אפילו שאין בזה שום חשש הרהור], וזה לא דיבורים של ניבולי פה ועניינים שבינו לבינה, ובפרט שרבינו היה מקשיב ומאזין לדיוקים של הנגינה וכל בעל מקצוע מבין שאתה חייב להאזין לכל תו ותו ולהבין את המעברים והסולמות ולא שמים לב בכלל למילים כי הם ממש שוליות ביחס לנגינה.

1744966667431.png
1744966760833.png

1744966865749.png
 
ולענ"ד כל הדיון בזה מיותר כי מי שגדל על השירה הערבית מבין איזה שטויות הם מדברים [אם תרצו אני יכול לתת לכם כמה משפטים של "שירי אהבה", אבל זה לא מתאים לכבוד אתרא קדישא הדין אפילו שאין בזה שום חשש הרהור], וזה לא דיבורים של ניבולי פה ועניינים שבינו לבינה, ובפרט שרבינו היה מקשיב ומאזין לדיוקים של הנגינה וכל בעל מקצוע מבין שאתה חייב להאזין לכל תו ותו ולהבין את המעברים והסולמות ולא שמים לב בכלל למילים כי הם ממש שוליות ביחס לנגינה.
זה וודאי שמותר.
השאלה באמת שירי עגבים ממש אם מותר לשמוע אותם למי שיודע בוודאות שאין לו הרהור (וכגון בינו לבין אשתו וכנ"ל)
 
זה וודאי שמותר.
השאלה באמת שירי עגבים ממש אם מותר לשמוע אותם למי שיודע בוודאות שאין לו הרהור (וכגון בינו לבין אשתו וכנ"ל)
במחילת כבודך אינני מצליח להבין את השאלה
אמנם לא ידוע לי מה המילים של השירי חילונים כיום ב"ה, אבל אני מתאר לעצמי שהזמר ששר אותם ליבו מלא באלף תועבות וכריתות וגירושין וכו', וכי איך תרצה לשיר לנוות ביתך שהשכינה ביניכם שירים של כאלה אנשים מתועבים? ועוד מה תעשה אם השיר יזמזם לך דוקא בשעת התפילה? ודוקא מתי שהאשה לא נמצאת וכו'
ועוד שבכלל לגבי הרהור באשתו טהורה איכא עקולי ופשורי וזכור לי שדן בזה בס' תורת ההרהור ואמ"א כעת.
 
במחילת כבודך אינני מצליח להבין את השאלה
אמנם לא ידוע לי מה המילים של השירי חילונים כיום ב"ה, אבל אני מתאר לעצמי שהזמר ששר אותם ליבו מלא באלף תועבות וכריתות וגירושין וכו', וכי איך תרצה לשיר לנוות ביתך שהשכינה ביניכם שירים של כאלה אנשים מתועבים? ועוד מה תעשה אם השיר יזמזם לך דוקא בשעת התפילה? ודוקא מתי שהאשה לא נמצאת וכו'
ועוד שבכלל לגבי הרהור באשתו טהורה איכא עקולי ופשורי וזכור לי שדן בזה בס' תורת ההרהור ואמ"א כעת.
אפשר להבין את החשש
ושוב השאלה האם יש בזה איסור ויש אנשים שלא מפריע להם כלל וצא וראה אנשים רבים בדורנו חלקם אפילו נחשבים לבני תורה שמתירים לעצמם שאלתי האם יש גדר מסויים להיתר הדבר זה והמשתמש "אור יעקב" צוטט למעלה את הריטב"א בסוף קידושין שאמנם כתב שראוי רק לצדיקים להיקל במה שיודעים שיצר הרע לא שולט בהם אבל לא נקט בלשון חותכת ולענ"ד מאחר שהרבה סגנונות של שירים ניהיו בדורנו חלק מהנורמה גם בקרב בני תורה אולי יש מקום להיקל במציאות שאדם רואה שסוג השירים שהוא שומע לא מעלה בו הרהורי עבירה שזה בעצם האיסור ומחילה לא לערבב חסידות והלכה וכי בגלל שהזמר מטונף בזימה וניאוף אפשר לאסור לשמוע את קולו מרמקול וכו כמו שהתירו לשמוע זמר חילוני בשיר כשר כך ניתן לומר גם כאן
אשמח שתאיר את עיני
 
במחילת כבודך אינני מצליח להבין את השאלה
אמנם לא ידוע לי מה המילים של השירי חילונים כיום ב"ה, אבל אני מתאר לעצמי שהזמר ששר אותם ליבו מלא באלף תועבות וכריתות וגירושין וכו', וכי איך תרצה לשיר לנוות ביתך שהשכינה ביניכם שירים של כאלה אנשים מתועבים? ועוד מה תעשה אם השיר יזמזם לך דוקא בשעת התפילה? ודוקא מתי שהאשה לא נמצאת וכו'
ועוד שבכלל לגבי הרהור באשתו טהורה איכא עקולי ופשורי וזכור לי שדן בזה בס' תורת ההרהור ואמ"א כעת.
כת"ר צודק שבאמת רובר דרובא הדבר גורם להם הרהור.
השאלה לגבי אדם שיודע זאת בוודאות (כמו מרן זצוק"ל) שלא גורם לו הרהור וכגון שלא שם לב למילים.
 
כת"ר צודק שבאמת רובר דרובא הדבר גורם להם הרהור.
השאלה לגבי אדם שיודע זאת בוודאות (כמו מרן זצוק"ל) שלא גורם לו הרהור וכגון שלא שם לב למילים.
מחילה מדין מחאה, אתה שוב פעם מקשר את מרן רבינו הקדוש לשירים עגבים מה שמעולם לא היה ולא נברא! רבינו לא היה מסוגל אפילו לשמוע תיאור יבש של חוסר צניעות, ובספריו קרא שמיטה לכל עניינים אלו, וכפי שכתבתי אין זה עניין כלל לשירים הערביים שאינם עגבים אלא הבלים ושטויות.
 
עַל־יְדֵי נְגִינָה דִּקְדֻשָּׁה מְקִימִין וּמַעֲלִין הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה וְזוֹכִין לְהִתְנַשְּׂאוּת. וְכֵן לְהֵפֶךְ, הַחַזָּנִים וְהַמְנַגְּנִים דְּסִטְרָא אַחֲרָא פּוֹגְמִין מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה וּמַאֲרִיכִין אֶת הַגָּלוּת, וְעַל יָדָם נִכְשָׁלִים וְנוֹקְשִׁים בְּנֵי אָדָם כְּצִפֳּרִים הָאֲחוּזוֹת בַּפָּח. עַל־כֵּן צָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד שֶׁלֹּא לִשְׁמֹעַ נְגִינָה מִמְּנַגֵּן דְּסִטְרָא אַחֲרָא, שֶׁאֵין כַּוָּנָתוֹ בְּנִגּוּנוֹ לְשֵׁם שָׁמַיִם כְּלָל, רַק בִּשְׁבִיל מָמוֹן וְכָבוֹד וְהִתְפָּאֲרוּת, כִּי שְׁמִיעַת קוֹל נְגִינָה שֶׁלּוֹ מַזִּיק לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ. וְכֵן לְהֵפֶךְ, שְׁמִיעַת קוֹל נְגִינָה מִמְּנַגֵּן כָּשֵׁר וְהָגוּן טוֹב לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ: (לק”א סי’ ג’)
 
חזור
חלק עליון