• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שירי עגבים

בנו של מרן זיע"א הרב אברהם דיבר על זה מפורש בראיון לקול חי, ואמר שמקסימום זה היה מתנגן ברקע כשמרן היה שקוע בלימודו, אך מעולם מרן זיע"א ח"ו לא האזין לשירים בכה"ג לשם האזנה. איך אפשר להעלות על הדעת שמרן זיע"א רשכבה"ג שהיה ניצוץ משיח התעסק בהבלים האלה. תיצלנה אוזניים.
ופשוט שהרב @יצחק משען צודק בכל מילה.

מתי הדור שלנו ישיב אל ליבו, שמרן זיע"א ושאר הגדולים לית דין בר נש, ואין למדדם כלל וכלל באותם סרגלים ואמות מידה שאנו מודדים אותנו. ואיך ישתווה מלאך ה' אל בלעם?
עוד מעט ישאלו מהו להרים את הכלה על הכתפיים כרב אחא...
 
רבינו לא היה מסוגל אפילו לשמוע תיאור יבש של חוסר צניעות, ובספריו קרא שמיטה לכל עניינים אלו, וכפי שכתבתי אין זה עניין כלל לשירים הערביים שאינם עגבים אלא הבלים ושטויות.
זה פשוט וידוע שיש כמה וכמה עדויות שמרן זצוק"ל שמע שירים בערבית ואפי' שהמילים הלא טהורות כ"כ... (אבל באמת כמו שכתבתי כנראה מרן זצוק"ל בכלל לא שם לב למילים ושמע זאת תוך כדי לימודו ועוד כהנה וכהנה. אבל הכלל העולה מהדברים הם שכיון שלא נגרם למרן זצוק"ל שום הרהור מכך שמע שירים אלה)
ולענ"ד כל הדיון בזה מיותר כי מי שגדל על השירה הערבית מבין איזה שטויות הם מדברים [אם תרצו אני יכול לתת לכם כמה משפטים של "שירי אהבה", אבל זה לא מתאים לכבוד אתרא קדישא הדין אפילו שאין בזה שום חשש הרהור], וזה לא דיבורים של ניבולי פה ועניינים שבינו לבינה, ובפרט שרבינו היה מקשיב ומאזין לדיוקים של הנגינה וכל בעל מקצוע מבין שאתה חייב להאזין לכל תו ותו ולהבין את המעברים והסולמות ולא שמים לב בכלל למילים כי הם ממש שוליות ביחס לנגינה.
וודאי שדברים של ניבולי פה וכדו' זה אסור בשום פנים ואופן.
הדיון זה לדוגמא שירים שזמרים (אפי' דתיים) שרים לדוגמא לאשה שלהם האם לבעל מותר לשמוע זאת. (וכגון מה שמצוי מאוד שמקליטים שירים וכדו')
 
בנו של מרן זיע"א הרב אברהם דיבר על זה מפורש בראיון לקול חי, ואמר שמקסימום זה היה מתנגן ברקע כשמרן היה שקוע בלימודו, אך מעולם מרן זיע"א ח"ו לא האזין לשירים בכה"ג לשם האזנה. איך אפשר להעלות על הדעת שמרן זיע"א רשכבה"ג שהיה ניצוץ משיח התעסק בהבלים האלה. תיצלנה אוזניים.
ופשוט שהרב @יצחק משען צודק בכל מילה.
אני מסכים עם זה בכל מילה.
אני גם בטוח שמרן זצוק"ל לא שמע שירים אלה לשם האזנה למילים.
 
מתי הדור שלנו ישיב אל ליבו, שמרן זיע"א ושאר הגדולים לית דין בר נש, ואין למדדם כלל וכלל באותם סרגלים ואמות מידה שאנו מודדים אותנו. ואיך ישתווה מלאך ה' אל בלעם?
זה בדיוק מה שכתבתי לעיל.
שרק גדולי ישראל יכולים לומר שלא נגרם להם הרהור, אבל כל אדם לא יכול לומר זאת. (וכדוגמת ההיתר של מרן זצוק"ל לשמוע שירים של נשים, שהדבר פשוט שלא בא להורות היתר להמון העם בכך, שהרי רוב רובם של השירים הם שירי תועבה רח"ל. וההיתר מיועד לדוגמא למי שנמצא באוטובוס והנהג שם שירים כאלה וכדו' - ואכמ"ל.)
 
הדיון זה לדוגמא שירים שזמרים (אפי' דתיים) שרים לדוגמא לאשה שלהם האם לבעל מותר לשמוע זאת. (וכגון מה שמצוי מאוד שמקליטים שירים וכדו')
חזק וברוך על הדיוק הנפלא

נראה מדברי הריטב"א לעיל שיש היתר וכ"ש בנשוי אבל לכו"ע בשירי תועבה אסור גם לנשוי מהטעמים הידועים.
 
זה בדיוק מה שכתבתי לעיל.
שרק גדולי ישראל יכולים לומר שלא נגרם להם הרהור, אבל כל אדם לא יכול לומר זאת. (וכדוגמת ההיתר של מרן זצוק"ל לשמוע שירים של נשים, שהדבר פשוט שלא בא להורות היתר להמון העם בכך, שהרי רוב רובם של השירים הם שירי תועבה רח"ל. וההיתר מיועד לדוגמא למי שנמצא באוטובוס והנהג שם שירים כאלה וכדו' - ואכמ"ל.)
לא מסכים איתך כלל וכלל אחי ורעי.
ההיתר לשמוע אשה שלא ראית אותה אף פעם, נכתב בכמה מקומות בספרי הרב קבל עם ועדה, והוא ידוע ומפורסם לכל, והוא להמון העם.
ברור ופשוט לכל אחד שאם זה עושה לו הרהורים שאסור לו לשמוע, אבל אך ורק מצד ההרהורים של עצמו, שאסור להביא עצמו לידי הרהור, בלי קשר לקול באשה כלל. אבל מי שלא גורם לו להרהורים (מאמין שהרוב כך) יכול לשמוע מעיקר הדין. אתה כנראה בדרגות מאוד גבוהות צדיק.
וכמו שמי שלהסתכל על כסא עושה לו הרהורים אסור לו להסתכל על כסא.
 
ההיתר לשמוע אשה שלא ראית אותה אף פעם, נכתב בכמה מקומות בספרי הרב קבל עם ועדה, והוא ידוע ומפורסם לכל, והוא להמון העם.
ברור ופשוט לכל אחד שאם זה עושה לו הרהורים שאסור לו לשמוע, אבל אך ורק מצד ההרהורים של עצמו, שאסור להביא עצמו לידי הרהור, בלי קשר לקול באשה כלל.
ולמרות זאת מרן הראשל"צ שליט"א אמר כמה פעמים בשיעוריו שוודאי היום רוב ככל השירים של בנות ששרות גורמות הרהורים למי ששמוע אותם, ולכן אין לשמוע אותם. (ואמר שההיתר נועד לדוגמא למי שנמצא באוטובוס והנהג שומע שירים שאין לו לשמוע אותם)
אבל מי שלא גורם לו להרהורים (מאמין שהרוב כך)
הרוב כך!?
אני זוכר בישיבה שדברתי על הנושא עם כמה וכמה בחורים לא היה אחד שאמר לי שזה לא עושה לו הרהורים!!!
אתה כנראה בדרגות מאוד גבוהות צדיק.
בדיוק להפך, אני אומר לך שגם לי אם הייתי שומע שירים של בנות זה היה גורם לי להרהורים.
 
בדיוק להפך, אני אומר לך שגם לי אם הייתי שומע שירים של בנות זה היה גורם לי להרהורים.
זו כוונתי, כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו. (כמו שכמה וכמה פעמים הייתי צריך להסביר לחזב"ת למה אשה צריכה לכסות את המרפק, בשביל מה שהם התרגלו זה שום דבר).
אני זוכר בישיבה שדברתי על הנושא עם כמה וכמה בחורים לא היה אחד שאמר לי שזה לא עושה לו הרהורים!!!
אז או שלמדת בישיבה שכולם צדיקים עילאין או שהם מכירים את מראה הזמרת. (בעיקרון ממה שאני ביררתי הרוב המוחלט אמרו שכשלא מכירים את מראה הזמרת וזה לא שיר של ליבוי יצרים ח"ו, זה לא מזיז להם).

אני מדבר על שירי קדושה כמובן, כמו של נשמה קרליבך וכדו', לא כאלה שיכולים לעשות הרהור מצד המילים, ועפר אני לרגלי מרן שליט"א, ונלע"ד שמרן שליט"א גם כן כוונתו על שירי עגבים, שכל עניינם ללבות יצרים.

לא יודע אם קראת את התשובות של הרב זיע"א, אבל דע לך, שהרב נוטה להתיר לשמוע קול אשה דרך רדיו וכדו' שאינו קולה המקורי אפילו אם מכיר את תמונתה!!! וק"ו אם אינה יודעה ומכירה ע"ש ודוק.

ושוב, כל אחד יודע מה עושה לו הרהורים, ומי שלא מסתדר לו כמובן שאסור לו לשמוע. זה כבר ענין מציאותי בזה אין מחלוקת.
 
לא יודע אם קראת את התשובות של הרב זיע"א, אבל דע לך, שהרב נוטה להתיר לשמוע קול אשה דרך רדיו וכדו' שאינו קולה המקורי אפילו אם מכיר את תמונתה!!!
אני יודע. בהליכו"ע ח"א נטה להתיר בזה.
ובכל מקרה כמו שסיימת הדבר תלוי אצל כל אחד אם זה גורם לו הרהורים. ורק מצד השו"ע החמישי ראוי לא לשמוע אפי' אם לא גורם הרהורים. (כפי שמרן שליט"א התבטא)
 
חשוב שתדע, שהחזו"א אמר שהביטוי הזה הוא כפירה, ומרן זיע"א הסכים עימו.
ברור שאם אתה אומר על המותר אסור מצד "השו"ע החמישי" בטח שזה כפירה.
(ואם יצא מפיו של מרן שליט"א התכוון רק לסלנג בעלמא).
לא לסלנג. לפעמים "שו"ע החמישי" הכוונה הנהגה נכונה שראוי לעשות אפי' שלא כתובה. ורק לא להמציא הלכות כמש"כ.
 
ברור שאם אתה אומר על המותר אסור מצד "השו"ע החמישי" בטח שזה כפירה.
לא הם ממש לא דיברו על זה.
לא לסלנג. לפעמים "שו"ע החמישי" הכוונה הנהגה נכונה שראוי לעשות אפי' שלא כתובה. ורק לא להמציא הלכות כמש"כ.
הם התכוונו למשהו יותר בכיוון הזה דווקא.
העניין זה שכל התורה כולה נמצאת ב4 חלקים ובמקורות, אין צורך בשום אופן להגיע לחמישי גם בשביל הנהגות נכונות וכדו'.
תברר תבין.
אבל זה נושא קצת עמוק וארוך, מתאים יותר לאשכול נפרד אולי.
 
חזור
חלק עליון