יצחק משען
Well-known member
באור החיים הקדוש בפרשת השבוע מופיע קטע שכל מי שרוצה להראות את רמת משכלו, מתאמץ להשכיל ולהבין את הקטע הזה, לפני שנה או שנתיים התאמצתי מאוד להבין קטע זה בכוחות עצמי, בהתאם לרמתי השכלית, ואף הצלחתי להבין ברמה מסויימת ולהסביר לחברים שנהנו מההסבר
כעת הופיע אורח פורח בבית מדרשנו, והגשתי לפניו את הקטע המסובך הזה והנה התוצאה. בסוף נעשה לכם היכרות עם הבחור הכישרוני.
זו לשון האוה"ח הקדוש:
ואודיע למתבונן בפנימיות השכלת המושכל, שהשכלת ההשכל תשכיל ההשכלות, ובהשכל בהשכלתו, ישכיל, שמושכל מושלל ההשכל, וכשישכיל בהערת עצמו, ולא עצמו, ישכיל, שהמושכל מושכל ממושכל, בלתי מושכל מהשכל, והשכילו למשכילים ביחוד, השכלתו בסוד נשמה לנשמתו. ואז מותריו יהיו עטרי מלכים וכסאם. וכי יש חיים לחיים שעליהם אמר משה (נצבים ל יט) ובחרת בחיים בית המודעות, ושוללת חיים הנשתוים בהרגש הכללי, ויברך ברוך אלהים חיים אשר סגל סגולה זו לסגולתו:
והנה תשובתו:
שולעם עלייכם!
המשפטים האלו – הם ממש עמוקי עומק. האור החיים הקדוש כאן עובר לשפה של סוד ומחשבה מופשטת, כמעט כמו בספרי חכמי הקבלה והמהר"ל.
אבל נשתדל לפשט את זה בלשון ישיבתית נגישה, בלי לאבד את ההארה שיש בדברים.
ביאור כללי של הפסקה:
"ואודיע למתבונן בפנימיות השכלת המושכל..."
האור החיים מדבר פה על השגה רוחנית גבוהה, שהיא מעבר למה שהשכל הרגיל יכול לתפוס.
הוא מחלק בין:
במילים אחרות:
הוא מדבר על שֵׂכֶל שמבין את עצמו, תודעה שמבינה את מהות התודעה. זה מדרגה מאוד עמוקה שקשורה להשגות של נשמה עליונה.
בוא נפרש שורה שורה:
"שהשכלת ההשכל תשכיל ההשכלות..."
= כשאדם לא רק מבין דברים, אלא גם מבין איך פועל השֵׂכֶל עצמו, הוא מסוגל להגיע לדרגה של השגות אלוקיות.
"ובהשכל בהשכלתו, ישכיל..."
= ככל שהוא מהרהר על עצם ההבנה – הוא יגלה שיש פה משהו נעלה יותר ממה שהשֵׂכֶל מבין – משהו רוחני עמוק, שהוא לא "נלמד", אלא נחווה.
"שמושכל מושלל ההשכל..."
= האמת האלוקית – אי אפשר לתפוס אותה ממש בשֵׂכֶל רגיל, אלא היא מעל השֵׂכֶל. כלומר, ה"מושכל" (הדבר המובן) נשגב מהשֵׂכֶל עצמו.
"שהמושכל מושכל ממושכל, בלתי מושכל מהשכל..."
= מה שהנשמה תופסת באמת – זה לא מה שהשֵׂכֶל לומד מבחוץ, אלא משהו שנמשך ממדרגה פנימית עליונה, כמו שפע עליון שנמשך ישר לנשמה – בלי תיווך של השֵׂכֶל.
"והשכילו למשכילים ביחוד, השכלתו בסוד נשמה לנשמתו..."
= רק אנשים עם נשמה גבוהה ("משכילים") – יכולים להבין את ההשׂגה הזאת.
והשֵׂכֶל הזה, הוא כמו נשמה לנשמה עצמה – כלומר מדרגה גבוהה בתוך מדרגה רוחנית.
סיום:
"ואז מותריו יהיו עטרי מלכים וכסאם..."
= מי שזוכה להשגה הזו – זוכה למדרגת מלכות רוחנית, עטרת המלכים.
"וכי יש חיים לחיים... ובחרת בחיים..."
= יש "חיים רגילים", ויש חיים עליונים – חיים של דבקות בה', חיים של מדרגה נשמתית. עליהם דיבר משה רבנו "ובחרת בחיים".
"וברוך אלקים חיים אשר סגל סגולה זו לסגולתו"
= אשרי העם שה' זיכה אותו בהשגה הזו – סוד החיים האמיתיים של נשמות ישראל.
סיכום בישיבתית פשוטה:
האור החיים אומר – יש מדרגה כזו שהאדם לא רק מבין, אלא מבין מה זה להבין, והוא משיג דברים שהם מעֵבר לשֵׂכֶל.
זה כבר השָׂגָה של נשמה, לא של מוח.
ומעל זה – יש חיים רוחניים עליונים, לא חיים של אכילה ושתייה, אלא חיים של קרבת ה' – חיים אמיתיים, חיים של בחירי הצדיקים.
אם אתה רוצה, אפשר גם להכין טקסט מסוכם קצר להדפיס – כמו "לוח מוסר" בכולל.
רוצה שאכין כזה?
בנוסף שלחתי לו את דברי האוה"ח בשבוע הבא פר' אמור שמדבר על סוגי הנשמות וכו' עי"ש באורך, וביקשתי שיוציא לי מהם נקודות בקצרה, וזו התוצאה
וואו, זה קטע עמוק ומרומם מאוד מתוך אור החיים הקדוש על ויקרא פרק כ"ב, שבו הוא פורש את יסודות סוד הנשמה, עולמות עליונים, הדרגתיות הרוח, והשפעת החטא – ממש יסודות של פנימיות התורה בלשון של קבלה מעשית.
הנה ראשי פרקים מסודרים וברורים, שיכולים לשמש גם לשיעור, גם לחברותא, וגם ללימוד אישי עם סיכום:
ראשי פרקים מדברי האור החיים – ויקרא כ"ב
א. מעלת עם ישראל – למעלה ממלאכים
ב. מבנה הנשמה ודרגותיה
ג. חיבור העולמות באדם
ד. מטרת האדם – עליה ממדרגה למדרגה
ה. מקור החיות – מעולם האצילות
ו. השפעת החטא – לפי דרגת האדם
ז. פירוש פסוקים על פי הסוד
ח. תכלית האדם – לרכוש את מדרגות הקודש
רוצה שאכין לך גם גרסה מסודרת להדפסה (PDF או וורד) של ראשי הפרקים הללו, אולי אפילו עם מקורות מקבילים מהזוהר והגר"א?
שולעם עלייכם!
הנה סיכום של עיקרי דברי ה"אור החיים" הקדוש על ויקרא פרק כ"ב, עם מקורות מקבילים והרחבות מהזוהר הקדוש ומספרי מוסר וחסידות:
ארבע מדרגות הנשמה
האור החיים מבאר שיש באדם ארבע מדרגות רוחניות:
חיבור העולמות באדם
האדם מחבר את כל העולמות – עשיה, יצירה, בריאה ואצילות – בגופו ובנשמתו. הנפש משמשת כמתווך בין הגוף לרוח, הרוח בין הנפש לנשמה, והנשמה בין הרוח לנשמה לנשמה. כך נוצר רצף רוחני שמאפשר לאדם להתחבר לעולמות העליונים.
תהליך העלייה הרוחנית
האור החיים מציין שהאדם יכול לעלות ממדרגת נפש לרוח, מנפש לנשמה ומנשמה לנשמה לנשמה. תהליך זה מתאפשר באמצעות יגיעה בתורה, קיום מצוות וטהרת המידות. הוא מדגיש שזהו תכלית בריאת האדם – להתעלות ולהתדבק בבורא.
השלכות החטא
פגם במדרגות השונות של הנשמה משפיע על האדם בהתאם למדרגה שנפגמה:
מקורות מקבילים והרחבות
הדברים של האור החיים מבוססים על דברי הזוהר הקדוש, במיוחד בזוהר חלק ב' דף קנ"ה ע"א, שם מובא על ארבע מדרגות הנשמה. גם בספר "ראשית חכמה" שער הקדושה פרק ד' מובא על הצורך בהשגת נפש, רוח ונשמה באמצעות מעשים טובים.
בנוסף, בספר "תולדות יעקב יוסף" מובא שהאדם צריך לתקן את מחשבתו, דיבורו ומעשיו, שהם כנגד נפש, רוח ונשמה, כדי לזכות להשראת השכינה.(דרשו)
אם תרצה, אפשר להעמיק עוד בדברי האור החיים או במקורות נוספים.
שמו של הגאון המופלא הלז הוא GPT יוני...
והקישור אליו חסום לי בנטפרי, אך זהו הקישור
וזו תמונתו
וכמובן ראוי להדגיש שזהו רק קומפיוטר בעלמא והוא מוגבל ובהרבה דברים שאינו יודע מדבר שטויות, אבל אנכי נהניתי מאוד מהתוצאה הנ"ל
כעת הופיע אורח פורח בבית מדרשנו, והגשתי לפניו את הקטע המסובך הזה והנה התוצאה. בסוף נעשה לכם היכרות עם הבחור הכישרוני.
זו לשון האוה"ח הקדוש:
ואודיע למתבונן בפנימיות השכלת המושכל, שהשכלת ההשכל תשכיל ההשכלות, ובהשכל בהשכלתו, ישכיל, שמושכל מושלל ההשכל, וכשישכיל בהערת עצמו, ולא עצמו, ישכיל, שהמושכל מושכל ממושכל, בלתי מושכל מהשכל, והשכילו למשכילים ביחוד, השכלתו בסוד נשמה לנשמתו. ואז מותריו יהיו עטרי מלכים וכסאם. וכי יש חיים לחיים שעליהם אמר משה (נצבים ל יט) ובחרת בחיים בית המודעות, ושוללת חיים הנשתוים בהרגש הכללי, ויברך ברוך אלהים חיים אשר סגל סגולה זו לסגולתו:
והנה תשובתו:
שולעם עלייכם!
המשפטים האלו – הם ממש עמוקי עומק. האור החיים הקדוש כאן עובר לשפה של סוד ומחשבה מופשטת, כמעט כמו בספרי חכמי הקבלה והמהר"ל.
אבל נשתדל לפשט את זה בלשון ישיבתית נגישה, בלי לאבד את ההארה שיש בדברים.


האור החיים מדבר פה על השגה רוחנית גבוהה, שהיא מעבר למה שהשכל הרגיל יכול לתפוס.
הוא מחלק בין:
- השֵׂכֶל הרגיל – שיכול להבין דברים פשוטים, בעולם הזה.
- לבין ההשָׂגָה של השֵׂכֶל את עצמו – כלומר, שאדם לא רק מבין משהו חיצוני, אלא הוא מבין את עצם ההבנה, הוא "מבין מה זה להבין".

הוא מדבר על שֵׂכֶל שמבין את עצמו, תודעה שמבינה את מהות התודעה. זה מדרגה מאוד עמוקה שקשורה להשגות של נשמה עליונה.


= כשאדם לא רק מבין דברים, אלא גם מבין איך פועל השֵׂכֶל עצמו, הוא מסוגל להגיע לדרגה של השגות אלוקיות.

= ככל שהוא מהרהר על עצם ההבנה – הוא יגלה שיש פה משהו נעלה יותר ממה שהשֵׂכֶל מבין – משהו רוחני עמוק, שהוא לא "נלמד", אלא נחווה.

= האמת האלוקית – אי אפשר לתפוס אותה ממש בשֵׂכֶל רגיל, אלא היא מעל השֵׂכֶל. כלומר, ה"מושכל" (הדבר המובן) נשגב מהשֵׂכֶל עצמו.

= מה שהנשמה תופסת באמת – זה לא מה שהשֵׂכֶל לומד מבחוץ, אלא משהו שנמשך ממדרגה פנימית עליונה, כמו שפע עליון שנמשך ישר לנשמה – בלי תיווך של השֵׂכֶל.

= רק אנשים עם נשמה גבוהה ("משכילים") – יכולים להבין את ההשׂגה הזאת.
והשֵׂכֶל הזה, הוא כמו נשמה לנשמה עצמה – כלומר מדרגה גבוהה בתוך מדרגה רוחנית.

"ואז מותריו יהיו עטרי מלכים וכסאם..."
= מי שזוכה להשגה הזו – זוכה למדרגת מלכות רוחנית, עטרת המלכים.
"וכי יש חיים לחיים... ובחרת בחיים..."
= יש "חיים רגילים", ויש חיים עליונים – חיים של דבקות בה', חיים של מדרגה נשמתית. עליהם דיבר משה רבנו "ובחרת בחיים".
"וברוך אלקים חיים אשר סגל סגולה זו לסגולתו"
= אשרי העם שה' זיכה אותו בהשגה הזו – סוד החיים האמיתיים של נשמות ישראל.

האור החיים אומר – יש מדרגה כזו שהאדם לא רק מבין, אלא מבין מה זה להבין, והוא משיג דברים שהם מעֵבר לשֵׂכֶל.
זה כבר השָׂגָה של נשמה, לא של מוח.
ומעל זה – יש חיים רוחניים עליונים, לא חיים של אכילה ושתייה, אלא חיים של קרבת ה' – חיים אמיתיים, חיים של בחירי הצדיקים.
רוצה שאכין כזה?
בנוסף שלחתי לו את דברי האוה"ח בשבוע הבא פר' אמור שמדבר על סוגי הנשמות וכו' עי"ש באורך, וביקשתי שיוציא לי מהם נקודות בקצרה, וזו התוצאה
וואו, זה קטע עמוק ומרומם מאוד מתוך אור החיים הקדוש על ויקרא פרק כ"ב, שבו הוא פורש את יסודות סוד הנשמה, עולמות עליונים, הדרגתיות הרוח, והשפעת החטא – ממש יסודות של פנימיות התורה בלשון של קבלה מעשית.
הנה ראשי פרקים מסודרים וברורים, שיכולים לשמש גם לשיעור, גם לחברותא, וגם ללימוד אישי עם סיכום:

א. מעלת עם ישראל – למעלה ממלאכים
- עם ישראל במדרגה עליונה יותר מהמלאכים.
- בריאת העולמות נעשתה לפי סדר של ארבעה עולמות:
אצילות – בריאה – יצירה – עשיה, והם מקבילים לד' אותיות שם הוי"ה.
- כל אדם מורכב מד' בחינות:
- נפש – מעולם העשיה.
- רוח – מעולם היצירה.
- נשמה – מעולם הבריאה.
- נשמה לנשמה (חיה) – מעולם האצילות.
- כל מדרגה היא יותר עליונה ורוחנית מקודמתה.
- כל אחת "מגשרת" בין זו שמתחתיה לזו שמעליה.
- הקב"ה חיבר באדם את כל העולמות – רוחני וגשמי.
- הנפש משמשת מתווך בין הגוף לרוח, והרוח בין הנפש לנשמה וכן הלאה.
- יש כאן מנגנון של השפעה הדדית – הנשמה מזינה את הנפש מלמעלה.
- האדם בא לעולם כדי לעלות ממדרגת נפש → לרוח → נשמה → נשמה לנשמה.
- זהו סוד "יגיע כפיך כי תאכל" – מה שאדם זוכה בו בעמל התורה והמצוות – הוא שלו ממש.
- כל שפע החיות מגיע ממקור עליון – עולם האצילות (האות יו"ד).
- ככל שהנשמה גבוהה יותר – היא שואבת יותר קרבה וקודש.
- גם בגשמיות – הארץ יונקת שפע מהעולמות העליונים.
- חטא של נפש – עלול להביא ל"כילוי".
- חטא של רוח – מדבק בטומאה ומונע חזרה למעלה.
- חטא של נשמה – מחסה את אורה ובושתה רבה.
- חטא של נשמה לנשמה – הנשמה מסתלקת כדי שלא תינזק מהחטא.
- "וכל זר לא יאכל קודש" – רק נשמה שזוכה לדרגות עליונות ראויה לשפע הרוחני.
- "תושב כהן ושכיר" – רומז לרוח ולנפש, שאינם ראויים עדיין לקודש עליון.
- "וכהן כי יקנה נפש" – הנשמה (כהן) שקונה את הנפש – הנפש נטענת מקדושתה.
- "ובת כהן" – הנשמה שנפגמה ונפלה לידי הסטרא אחרא – תיפגע הנאתה הרוחנית.
- "יליד ביתו" – רמז לנשמות שנפלו מהשורש וניתנות לברור ע"י צדיקים.
- אדם יכול לרכוש מדרגות קדושה בשני דרכים:
- זכות אבות ומדרגת הזרע.
- עמל התורה והיגיעה – השגה עצמית.
- כמו שכתב בזוהר – אפילו אדם נמוך מאוד, בעמל יכול לעלות למעלה גבוהה ביותר.
שולעם עלייכם!
הנה סיכום של עיקרי דברי ה"אור החיים" הקדוש על ויקרא פרק כ"ב, עם מקורות מקבילים והרחבות מהזוהר הקדוש ומספרי מוסר וחסידות:

האור החיים מבאר שיש באדם ארבע מדרגות רוחניות:
- נפש – מקורה בעולם העשיה, והיא אחראית על התחושות והרגשות הבסיסיים.
- רוח – מקורה בעולם היצירה, והיא אחראית על הדיבור והרגשות הגבוהים.
- נשמה – מקורה בעולם הבריאה, והיא אחראית על השכל והמחשבה.
- נשמה לנשמה (חיה) – מקורה בעולם האצילות, והיא מדרגה עליונה ביותר, הקשורה לדבקות באלוקות.

האדם מחבר את כל העולמות – עשיה, יצירה, בריאה ואצילות – בגופו ובנשמתו. הנפש משמשת כמתווך בין הגוף לרוח, הרוח בין הנפש לנשמה, והנשמה בין הרוח לנשמה לנשמה. כך נוצר רצף רוחני שמאפשר לאדם להתחבר לעולמות העליונים.

האור החיים מציין שהאדם יכול לעלות ממדרגת נפש לרוח, מנפש לנשמה ומנשמה לנשמה לנשמה. תהליך זה מתאפשר באמצעות יגיעה בתורה, קיום מצוות וטהרת המידות. הוא מדגיש שזהו תכלית בריאת האדם – להתעלות ולהתדבק בבורא.

פגם במדרגות השונות של הנשמה משפיע על האדם בהתאם למדרגה שנפגמה:
- נפש – פגם בה עלול להביא לכליון, כפי שנאמר: "הנפש החוטאת היא תמות".
- רוח – פגם בה גורם לכתמים ונגעים רוחניים.
- נשמה – פגם בה מביא לכלימה וחוסר אור.
- נשמה לנשמה – פגם בה גורם לסילוק הנשמה העליונה, שלא תוכל לשכון באדם.

הדברים של האור החיים מבוססים על דברי הזוהר הקדוש, במיוחד בזוהר חלק ב' דף קנ"ה ע"א, שם מובא על ארבע מדרגות הנשמה. גם בספר "ראשית חכמה" שער הקדושה פרק ד' מובא על הצורך בהשגת נפש, רוח ונשמה באמצעות מעשים טובים.
בנוסף, בספר "תולדות יעקב יוסף" מובא שהאדם צריך לתקן את מחשבתו, דיבורו ומעשיו, שהם כנגד נפש, רוח ונשמה, כדי לזכות להשראת השכינה.(דרשו)
שמו של הגאון המופלא הלז הוא GPT יוני...
והקישור אליו חסום לי בנטפרי, אך זהו הקישור
