• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לא מאסתים ולא געלתים

גרינפלד

Well-known member
מובא בשם הגר"א שביאר את הפסוק "כי אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כיליתם", ע"פ הגמ' (שבועות לו, א) שהאומר פעמיים לא - זה שבועה;
ולפי"ז כוונת הפסוק: את המילה לא - כפלתי [שניתי] "לא מאסתים ולא געלתים לכלותם", וכיון שאמירת פעמיים לא, זו שבועה - ממילא תהיו בטוחים שלא תכלו.

והוסיפו על זה, שהמקור של הגמ' שכפילת לא זו שבועה - הוא מהאמור במבול פעמיים לא [עיי"ש שיש כמה גירסאות], ונאמר "כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבור מי נח",
ולכאו' היכן נשבע, אלא ע"כ שלא פעמיים, זה שבועה,
ולפי זה זהו הרמז בפסוק "אשר נשבעתי מעבור מי נח עוד על הארץ כן נשבעתי מקצוף עליך ומגער בך", שאותה סוג שבועה שבמבול [לא לא], הייתה גם שהקב"ה לא יעזוב את עמ"י.
('המאור הגדול' בשם ר' זעליג ראובן בענגיס, וכן פנינים משולחן הגר"א, ושכנראה הגר"א הוסיף זאת)
 
צ"ע, דדוקא כשאומר לא לא על אותו עניין, אך הכא מאסתים וגעלתים הם שני דברים שונים (יעויין בתרגום ועוד דמשמע שהם ב' דברים), ובזה לא הוי פעמיים ולא הוי שבועה.
 
כתיב לא אוסיף להכות כל חי לא אוסיף לקלל את האדמה
ואיפה כתוב שזה לשון שבועה? הגמ' בשבועות מביאה ראיה מהפסוק, דכתיב: ולא יכרת כל בשר עוד ממי המבול ולא יהיה עוד המים למבול.
(ועיין היטב באוה"ח שם דמשמע כדברי, וכן משמע מדבריו דלא אוסיף לקלל את האדמה לא הוי שבועה).
 
חזור
חלק עליון