• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

צבע רצועות התפילין בצד הפנימי

נ'ש

Member
אני קיבלתי תפילין ר''ת לפני כמה חודשים ורצועות גם בצד הפנימי שחורות האם משהו יודע מה דעתו של מרן שליט''א או להבדיל של מרן זצ"ל בענין ?
 
אין הבדל. שכחתי את הסיסמא אז יצרתי חדש, ויש מחשב שמחובר מהמשתמש החדש...

ולעניננו, מי שיודע מה התשובה לשאלה אשמח לתשובה
 
להבדיל של מרן זצ"ל בענין ?
ראה באורחות מרן בעמ' פט שמרן נהג להשתשמש ברצועות שאינן צבועות מבפנים
לא ראינו שחוששים בזה שיהיה שחור בשני צבע
הגרי"ח בבן איש חי חיי שרה אות ד מביא שכן דעת המקובלים אך לא נהגנו בזאת ומביא מנהג ירושלים לכאן ולכאן
 
למעשה היום מוכרים בד''כ שהרצועה שחורה משני הצדדים, לדעת הרמב''ם לנוי מצוה צריך משני צדדים, ולמעשה בכל הפוסקים לא נקטו כדבריו.
למעשה, היום זה בנקל, ולכן מחמירים ככה.
 
לחידוד השאלה האם כדי לקנות לכתחילה רצועות שחורות מכל הכיונים {לחשש להרמב"ם }לכתחילה או שלא לקנות משהו שלא ראינו רבותינו{ממה אני שונה מרבותי} נהגו כך וכן אם יש ענין להחליף הרצועות לשחור לגמרי
{הסברות הנ"ל ראיתי שהביאו חלק מאחרונים ולכן מצריכים ומעדיפים שיהיה רק שחור בחלק החיצוני} ובאתי לשאול אם משהו יודע דעתו של מרן שליט"א
 
התפילין של הרי"ח הטוב שהגיעו להיכן שהגיעו לא"י לפני כשנתיים ובהם נראה בעין שלא היו שחורים כעורב מב' צדדיו
נ.ב. במוזאיון בבל באור יהודה של ר' יעקב זמיר נעשים לתפילין הנ"ל שיחזור בכדי להראות לבאי המוזאין את התפילין
ומי יודיע עי"ז אולי יחזרו כמה מהם לצור מחצבתם לאחר מה שעוללו לבאי עדת בבל כאן בא"י במעברות ומה שיש היום חזרו זה הרבה למקורות נאמנים לתורה למצוות והכניסן את בניהם לת"ת זה אודות לראש הישיבה חכם יהודה צדקה ולמנוח נז"י דויד צבי ע"ה תנצב"ה חמיו של נז"י משה חבושה ונז"י משה משה ומזכה הרבים ר' ישראל לוגסי
 
רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ג הלכה יד
הרצועות של תפילין בין של ראש בין של יד פניהם החיצונים שחורים וזו הלכה למשה מסיני, אבל אחורי הרצועות הואיל ומבפנים הן אם היו ירוקות או לבנות כשרות, אדומות לא יעשה שמא תהפך הרצועה וגנאי הוא לו, ולא יהיה אחורי הרצועה לעולם אלא כעין הקציצה אם ירוקה ירוקין ואם לבנה לבנים, ונוי הוא לתפילין שיהיו כולן שחורות הקציצה והרצועה כולה.
 
ידיעה חשובה לציבור, בתור סופר שמעורבב קצת צריך לדעת שבתעשיה של היום יש הרבה יצרנים שמלבד מה שמזכים את הרבים ברצועות, קלפים דיו וכו'.. הם רוצים גם לזכות את כיסם (כמו בתעשיה שבכל תחום שהוא) וממילא החומרים לא עומדים ומתקיימים כמו של פעם וכפי שהזכיר יעקב הבבלי לעיל התפילות של הבא"ח (שיש אצלי 67 תמונות שלהם ממקור מוסמך) ושם השחור עומד בעינו 'לא נס ליחה', ועיני ראו רבים שזמן רב לא הניחו תפילין מחמת שבחלק מהרצועות לא התקיים השחור בפרט במקומות הקשרים והמעברתא והל"מ רצועות שחורות לעיכובא (משא"כ שחרות הבתים [מנחות לה. ובתוס' שם] ולרמב"ם ושו"ע הוא רק למצוה בעלמא), ובכך ששחרות הרצועות בכל עובי העור יש לנו 'ראש שקט' עד שלא יקרעו, ויעוין בשו"ת מלאכת שמים לרבי יעקב כחלון סי' ד בענין הנ"ל ומסיק שם שאין בזה משום יוהרא ואף מקיים בזה מצוה בהידור, ואם זכרוני אינו מטעני אף אמר לי שהסכים עמו רבי יעקב יוסף זצ"ל.
 
חזור
חלק עליון