נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
הבינה הזאת יודעת ללמוד...הבאתי את האשכול להכרעת הבינה מלאכותית ()
שיחה עם Gemini
![]()
שלום וברכה, אני צריך עזרה בנוסחת מתמטית, יש לי כלל ורדפו ממכם חמשה מאה, ומאה ממכם רבבה ירדפו, לפי צורת החישוב הזאת, רבבה ממכם איזה מספר ירדפו?
![]()
שלום וברכה!
הפסוק שאתה מצטט מספר ויקרא מתאר מצב שבו מיעוט מישראל יביס מספר גדול בהרבה של אויבים. החישוב בפסוק אינו מתמטי רגיל, אלא משל שמטרתו להמחיש את הנס האלוהי.
פירוש הפסוק:
המשמעות: הפסוק מדגיש את הכוח העצום שניתן לישראל בעזרת האל. הוא מבטא את הרעיון שגם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה כאשר היא זוכה לסיוע אלוהי.
- "ורדפו מכם חמישה מאה": חמישה חיילים מישראל יגרמו למאה אויבים לברוח.
- "ומאה מכם רבבה ירדפו": מאה חיילים מישראל יגרמו לעשרת אלפים אויבים לברוח.
חישוב מתמטי:
אם ננסה לתרגם את זה לחישוב מתמטי, נראה שיש כאן יחס לא לינארי. היחס בין מספר החיילים הישראלים למספר האויבים שהם מבריחים גדל באופן משמעותי ככל שמספר החיילים הישראלים עולה. זהו אינו יחס ישר, ולכן קשה לחשב כמה אויבים יברחו מרבבה (עשרת אלפים) חיילים ישראלים על סמך הנתונים בפסוק.
לסיכום: הפסוק "ורדפו מכם חמישה מאה ומאה מכם רבבה ירדפו" הוא דימוי שנועד להדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ולא נוסחה מתמטית סטנדרטית.
![]()
אם ננסה בכל זאת להכניס זאת לנוסחה מתמטית,
אם 5 רודפים 100,ומאה רודפים 10,000,10,000 כמה ירדפו?
![]()
אם ננסה להכניס את זה לנוסחה מתמטית, נראה שיש כאן יחס מעריכי ולא יחס ישר. כלומר, כמות האויבים הנרדפים גדלה בצורה מעריכית ביחס למספר הרודפים.
ניתן לראות זאת כך:
היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100).
- 5 רודפים 100 (פי 20)
- 100 רודפים 10,000 (פי 100)
אם נמשיך את היחס המעריכי הזה, נוכל להעריך ש-10,000 ירדפו 10,000 * 500 = 5,000,000 (חמישה מיליון).
חשוב להדגיש:
הפסוק מדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל, ואת העובדה שבעזרת האל, גם קבוצה קטנה יכולה לגבור על אויב גדול בהרבה.
- זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי.
- הפסוק המקורי אינו מתכוון לחישוב מתמטי מדויק, אלא לדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
- גם אם ננסה לחשב זאת מתמטית, אין זה אומר שזהו מספר האויבים שרבבה חיילים ישראלים יבריחו בפועל.
![]()
תסביר את צורת החישוב דרכה הגעת ל 5,000,000
![]()
כדי להגיע למספר 5,000,000, הנחתי שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל באופן מעריכי.
הנה צורת החישוב:
חשוב לזכור:
- זיהוי היחס:
- 5 רודפים 100 (פי 20)
- 100 רודפים 10,000 (פי 100)
- היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 (מ-20 ל-100) בכל שלב.
- המשך היחס המעריכי:אם נמשיך את היחס הזה, כאשר מספר הרודפים גדל פי 100 (מ-100 ל-10,000), נצפה שהיחס בין הרודפים לנרדפים יגדל שוב פי 5.
- חישוב מספר הנרדפים:
- היחס הקודם היה פי 100.
- הגדלת היחס פי 5 נותנת לנו יחס חדש של פי 500.
- מכיוון שיש לנו 10,000 רודפים, נכפיל את מספר הרודפים ביחס החדש: 10,000 * 500 = 5,000,000
מקווה שזה מבהיר את צורת החישוב!
- זוהי הערכה בלבד, המבוססת על הנחה של יחס מעריכי. אין לנו מידע מספיק בפסוק כדי לקבוע בוודאות שזהו היחס הנכון.
- הפסוק המקורי אינו עוסק בחישוב מתמטי מדויק, אלא בדימוי שמדגיש את הכוח האלוהי שניתן לישראל.
![]()
כתבת שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גדל פי 5 בכל שלב,
אם ננסה לחשב את זה שהיחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 5 בכל הכפלת מספר הרודפים ב 20 (ולדוגמא, אם מספר הרודפים מוכפל ב 40 היחס בין מספר הרודפים למספר הנרדפים גודל פי 10). מה התוצאה שתצא לנו כמה רבבה ירדופו?
![]()
בוא נבדוק את החישוב לפי ההנחה החדשה שהצגת, לפיה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20.הנתונים שלנו הם:
נבדוק כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ב-20 כדי להגיע מ-5 ל-10,000. לאחר מכן, נכפיל את היחס בין הרודפים לנרדפים ב-5 כמספר הפעמים שהכפלנו את מספר הרודפים ב-20.לבסוף, נכפיל את מספר הרודפים (10,000) ביחס החדש שנקבל כדי להגיע למספר הנרדפים.
- 5 רודפים 100
- 100 רודפים 10,000
- אנחנו רוצים לחשב כמה ירדפו 10,000
![]()
לא הבנתי, חזרת על צורת החישוב שהצעתי, אך לא כתבת מה התוצאה על פיה, מה התוצאה לפי צורת החישוב שהצעתי?
![]()
אוקיי, כדי לחשב את התוצאה לפי צורת החישוב שהצעת, נצטרך לבצע מספר פעולות:
לפי צורת החישוב שהצעת, שבה היחס בין הרודפים לנרדפים גדל פי 5 על כל הכפלה של מספר הרודפים ב-20, התוצאה היא ש-10,000 ירדפו 25,000,000.
- לחשב כמה פעמים צריך להכפיל את מספר הרודפים ההתחלתי (5) ב-20 כדי להגיע למספר הרודפים הסופי (10,000).
- להכפיל את היחס ההתחלתי בין הרודפים לנרדפים (20) ב-5, כמספר הפעמים שחישבנו בשלב הקודם.
- להכפיל את מספר הרודפים הסופי (10,000) ביחס החדש שחישבנו בשלב הקודם.
בשורה תחתונה כל דבריה כאן השערות - מכוון שאי אפשר לדעת מה היחס העולה כאשר לפנינו ב' נתונים בלבד. וכן הורונו חז''ל דבעינן לפחות ג' פעמים בעניינים הללו...הבינה הזאת יודעת ללמוד...
היכן?הורונו חז''ל דבעינן לפחות ג' פעמים בעניינים הללו...
פירוש יפה לדעתי - אלא שמאידך גיסא תיקשיה דמאי קמ''ל פשיטא (דאם 5 רודפים 100 וודאי ש 500 רודפים 10000)
כל דיני הוסתות למיניהם אי אפשר לקבוע יחסיות ללא לפחות ג' ....היכן?
לפי ב' הנתונים שבידינו ולפי החשבון המעריכי נראה שהבינה הזו צודקת
וואווו ... איזה פירוש מאלף ... מדהים. חזק וברוךמובא בספר בית יצחק הסבר אחר לגמרי והסברו כך:
ורדפו מכם כלומר שאם אתם הרודפים אז רודפים מאה ועכשיו מאה הם הגדרה של נרדפים ולכן ומאה מכם כלומר שאם המאה הנרדפים הם יהיו מכם אז רבבה של אויבים יצטרכו כדי לרדוף ... ומאה מכם רבבה ירדופו
ורדפו מכם חמשה וגו'. קשה אחר שאמר הכתוב שיפלו האויבים לפנינו וכו' בדרך כלל שמשמע אפילו ריבוא לפני ב' אם כן מה מקום לומר ורדפו ה' מאה אין זה אלא ממעט מברכה א', אכן יתבארו הכתובים על פי מה שאמרו ז"ל במסכת סוטה דף י"א וז"ל לעולם מדה טובה מרובה ממדת פורעניות, והקשו התוספות שם בד"ה לעולם וז"ל וא"ת הרי מצינו מדת פורענות גדולה ממדה טובה דכתיב (דכרים ל"כ ל') איכה ירדוף אחד אלף ושנים יניסו רבבה גבי מדת פורעניות וגבי מדה טובה כתיב ורדפו מכם חמשה מאה וי"ל דגבי מדת פורענות מיירי רדיפה ולא הריגה אבל הכא כתיב ורדפו מכם חמשה מאה וסיפא דקרא ונפלו אויביכם לפניכם לחרב עכ"ל, וקשה לי על דבריהם ז"ל ממה שאמרו במסכת מועד קטן פרק אלו מגלחין (טז:) וז"ל ואלה שמות הגבורים וגו' על שמנה מאות חלל בפעם אחת שהיה זורק חץ ומפיל שמנה מאות חלל בפעם אחת והיה מתאנח על מאתים דכתיב איכה ירדוף אחד אלף יצתה בת קול ואמרה לו רק בדבר אוריה החתי ע"כ, ולדברי התוספות דמה שאמר הכתוב איכה ירדוף אחד אלף מדבר ברדיפה בלא הריגה למה היה מתאנח דוד על שלא היה הורג אלף דכתיב איכה ירדוף אחד אלף הלא פסוק זה אינו מדבר בהריגה:עיין אור החיים הקדוש על הפסוק
(אינו תחת ידי כרגע)
האם מותר לספר ולמסופר לדבר בד”ת??אני רוצה כאן לציין שאת הקושיא הזו העליתי אצלי במספרה שלי ברובע ז' באשדוד. אני עדיין המום שהיא הגיעה כאן לפורום ואני שמח לראות את התגובות. אני חושב שהתירוץ שנתן המהרי"ל מדיסקין היא התשובה הכי מדוייקת שיכולה להיות ומניחה את הדעת מכל הבחינות כי רק התירוץ הזה נותן את היחס המתאים בכל השלבים.
שיהיה שבת שלום
עמי זריהן
אשדוד
ב"ה זכיתי לדון בזה (בעיקר מסברות וכו') בכמה תספורות כולל אצל ר' עמי שליט"א.האם מותר לספר ולמסופר לדבר בד”ת??
לפי שיעור של הרב אופיר מלכא שליט"א מותר לשמוע אך לא לדבר.האם מותר לספר ולמסופר לדבר בד”ת??