שטויותחבר הראה לי בשו"ת הגאונים הרכבי סימן תלב, ובתורתן של גאונים חלק ז בשם פרקוי בן באבוי, ובתשובת הרמב"ם (ירושלים סימן עה, עו.) שפסלו עור שאינו מעובד בעפצים והוא אמר לי שכל התפילין היום בסיד ולדעתם זה פסול ואי אפשר לברך, זה נכון?
שטיות. שטיות ...יש לכבדו מה לענות על זה ?שטויות
מה הפלא? כבר בגמ' כתבו שזה פסולחבר הראה לי בשו"ת הגאונים הרכבי סימן תלב, ובתורתן של גאונים חלק ז בשם פרקוי בן באבוי, ובתשובת הרמב"ם (ירושלים סימן עה, עו.) שפסלו עור שאינו מעובד בעפצים והוא אמר לי שכל התפילין היום בסיד ולדעתם זה פסול ואי אפשר לברך, זה נכון?
זה משנה בסוטה ומגילה ולא בגמרא, ואפילו הכי לא דייקת בדבריך כי לא אמרו שסיד פסול אלא פסלו הנייר והדפתרא שהם לא מעובדים, אך לעולם אומר לך שסיד יועיל כעפצים עצמם, ועל זה כתבו האונים שסיד לא מועיל וכך עיבדו העכו"ם את ספריהם בזמנם של הגאונים.מה הפלא? כבר בגמ' כתבו שזה פסול
ובשביל זה יש את מרן הבית יוסף שכתב (אורח חיים סימן לב סעיף ח') וז"ל
ואף על גב דבפרק שני דמגילה (יט.) פסלינן דיפתרא, דהיינו עור דמליח וקמיח ולא עפיץ, ועיבוד שלנו אין בו עפצים, כבר כתבו שם התוספות (ד"ה דיפתרא) והרא"ש (סי' ב) והר"ן (ו. ד"ה דיפתרא) שהסיד שאנו נותנים בקלפים שלנו מהני כעפצים, וכתבו רבינו בהלכות ס"ת (יו"ד סי' רע"א):
וכ"כ ביריעות שלמה (ח"א פ"א ה"ב) שמעבדים בעפצים או בסיד, והמנהג לעבדו בסיד. ואינו לפני לראות את המקורות
מה שכתבתי גמ' כוונתי דמוזכר בגמ' אפי' שזה משנה - ופשוט הוא.זה משנה בסוטה ומגילה ולא בגמרא, ואפילו הכי לא דייקת בדבריך כי לא אמרו שסיד פסול אלא פסלו הנייר והדפתרא שהם לא מעובדים, אך לעולם אומר לך שסיד יועיל כעפצים עצמם, ועל זה כתבו האונים שסיד לא מועיל וכך עיבדו העכו"ם את ספריהם בזמנם של הגאונים.
ואתה חושב שלא הראיתי לו את מה שהבאת? זה דברים פשוטים, וניכר שלא פתחת את הגאונים הנ"ל בפנים שפוסלים את הסיד בהדיא כיעו"ש.
הוא רוצה לומר מאחר והגאונים פסלו סיד בהדיא ממילא איך אפשר לומר שמקיים המצוה בסיד ומאיזה כח באו בעלי התוס' ואמרו שסיד מועיל נגד הגאונים (ומסתבר מאד שלא ראו אותם דאי לא תימא הכי וכי נחלקו במציאות אם סיד מעבד כעפצים או לא?) ולכן הוא טוען שנכון שזו המציאות היום שכל הסת"ם כמעט בסיד (משום מה?!) מכל מקום לענין ברכה אי אפשר לברך משום שלגאונים והרמב"ם זה פסול וכסתמא דש"ס (מגילה יז. וסוטה יז.)
כמדומני שלא ראיתם בפנים את הגאונים שציינתי וכיוון שכן אעתיק חלק מלשונם 'ונראה מה יהיו תשובותיו'.ולעצם העניין יראו אצבעותיך את אשר כתבת, מרן כותב בב"י שהסיד שלנו מהני כעפצים, כלומר שמועיל לעבד בסיד!!!! יש לך הסבר אחר? וזה הסיבה שאפשר לברך והגאונים שכתבו שסיד פסול חלקו עליהם גאונים אחרים - ודע לך שיש מחלוקות בישראל.
דאף על גב דבגמרא נקטו עפצים, מכל מקום סיד
מהני כעפצים, ומשום שהסיד עושה את פעולת העפצים גם כן.
הן אמת דרב נטרונאי קאי בשיטת רב משה גאון, ועוד לו בספר העתים (הובא בסוף הלכות ס"ת להרא"ש) וז"ל: אמר רב נטרונאי קלף של ס"ת אם אפשר לעבדו ישראל לשמה מצוה מן המובחר, ואם לאו ילך אצל עכו"ם ויאמר לו קלף לס"ת אני צריך כו', עיי"ש.רב נטרונאי גאון.
וששאלתם יריעות שלנו וקלף שלנו מעובדין בסיד כשרות או פסולות.
כך ראינו קלף כיון שעיבדו לשמן אעפ״י שלא עיבדו בצואת הכלבים ובעפצי כשר אבל יריעות צריכות עיבוד לשמן וצריכות עפצי.
אני דנך לזכות שלא שמת לב דהא כתב בהדיא וטח מן העפצים כו' ואינו סומך על הסיד בלבד דלשיטתו סיד בלבד יקרא דיפתרא, אלא שבזמנם היו משתמשים בסיד להשיר השיער מן העור, ועוד דבהדיא כתב כך עושים עורות של גוילים אצלנו כו' ואף רב משה ורב נטרונאי גאונים שהתירו לא התירו אלא בקלפים כאשר יעוין בלשונם שהבאת מספר המכריע ואוצר הגאונים דמיירי רק 'ברק' (קלף) :)בתשובות הגאונים על מס' שבת דף עט: כתוב בתשובות רבינו שרירא גאון ז״ל
וששאלתם היאך עמלים אצלנו בגויל וכמה שוהה בסיד וכמה ישהה
בקיץ ובחורף וכמה צריך כל פור מצואת כלבים ואיזה קהח של חטים או של
שעורים וכמה מים והיאך מטילין עפצים.
תשובה. כך עושין עורות של גוילים אצלנו מכיאים עורות יבשים שמשירין את צמרן ושורין אותם במים לבדם עד שישורו ויהיו רכין ואחר כך מטילין אותם לבור הסיד העשוי להם ומטילין לתזכם מים ומעט צואת כלבים בלא שיעור ומעט מלח וסותמין את פי הבזר ומשהין אותם בקיץ יום אחד ובחרף ג׳ ימים ואין משהין אותם יותר כדי שלא יתעכלו ומוציאין אותם משם ובודקים בהם מפני הקרע ואם יש בו קרע תופרו ומותחו על מלביות של עצים המוכנים ומביא עפצים הרכה ושוחקן או טוחנן יפה יפה ונותן לכל עור ועור שליש ליטרא מליטרא של בנדאר שיש י״ג אוקיות בליטרא וטח
טן העפצים האלו בפניהם משני צרדים ומזלף עליהם מים ומעדיף במקום השער [עפצים] יותר ממקום הבשר ועושה לכל עוד ועור כך פעמים ביום ובפעם הג׳ טח את יתר העפצים ומעמידם בשמש כדי שיתלבנו ועוזבן עד שיבשו ומנפצן לאחר כך וחותכן עכ"ל הגאון.
ויעתק משם לכבודו מש"כ ספר התרומה בסימן קצג לעיל מזה וז"ל: "נחזור לענין ראשון שאנו כותבין ס"ת ומגילה על קלפים שלנו ואינן מעופצין וכו' ואומר רבינו יעקב שתיקון שלנו שנותנין סיד ומים כו' טוב הוא כו'", ע"כ."ובספר התרומה תשובה קצה ז"ל:
והקלפי׳ שלנו שאינן עבודים בעפצים כשרין לכתוב עליהן ס״ת תפילין ומזוזות ומגילה.
כלומר גם הוא מרגיש בחולשת ראיותיו
כתב וחזר וכתב שר"ת הרגיש בחולשת ראיותיו, והוא פלא דר"ת גברא רבה הוא ולא היה מתיר בראיות חלשות, דהרי זה היתר לדבר [לכאורה] מחודש בזמנו של ר"ת.וממילא הדרינן למש"כ לעיל דאף ר"ת עצמו הרגיש בחלישות ראייתו וא"כ איך נחלוק על כל הגאונים
מניין לכבודו??? וכי אתה מוציא לעז על ראשונים שפסקו הלכה משמועות ששמעו בקופיא.שמסתמכים כולם על שמועה מפי ר"ת (ולא ראו את דברי ר"ת בהלכות ס"ת שלו)
מצינו הרבה שראשונים חולקים על גאונים, ובעיקר ר"תאך בנדון דידן מדובר בגאונים מדורות שקדמו להם ולענ"ד המשקל הוא קצת יותר גדול בכה"ג
הנדמה בעיניך דכיון שלא הביא טעם ונימוק, זה אומר ששלף סברא מהשרוול ועל פיה פסק הלכה? וכי הוא מדורנו?? אם ראשונים כמלאכים וכו'ואף שדעת רב משה גאון להכשיר, לא מוזכר בשום מקום טעמו ונימוקו,
וכמדוני שכבודו לא ראה את דברי הרב @תלמיד מר"ן שהביא ראיות מראשונים וגאונים שמותר בסיד, וכן פסק השולחן ערוך, והתכא דמרן סמכינןכמדומני שלא ראיתם בפנים את הגאונים שציינתי
ואכן אתה לא מברך מדין סב"ל?? או שמא יש לך תפילין המעובדים בעפצים??ולכן נפשי עומדת בשאלתי האם אפשר לברך על הסת"ם בלא עפצים
כמו שהיה בעבר בעיר דרומית אחת שת"ח עצום שמה אמר שע"פ הרמב"ם חייב לעבד בעפצים, ויש שהחליפו התפילין, וכמובן זה צ"ע מהסתירה ברמב"ם שהיום מעבדים בסיד כמבואר לעיל