• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

והימים ימי ביכורי ענבים

גרינפלד

Well-known member
במעינה של תורה (יג, כג) הובא בשם האריז"ל [שרמוז כאן] שמצוות ביכורים היא תיקון לחטא המרגלים, שהם מאסו בארץ ואנו מודים על הארץ,
ואמר על זה הגר"מ זמבא הי"ד שהמשנה בביכורים (פ"ג מ"א) אומרת כיצד מצות ביכורים אדם יורד לשדהו ורואה תאנה שביכרה אשכול שביכר רימון שביכר, שם סימן ע"ז ואומר שזה הביכורים,
והסיבה שהמשנה נקטה דוקא אלו, כיון שזה הפירות שהמרגלים הביאו, עכ"ד.

ואולי אפשר להוסיף שבשו"ע (סי' תקפ ס"ב) כ' שבכ"ג סיון יש תענית צדיקים על שבטלו הביכורים ביום זה בימי ירבעם בן נבט, ע"כ,
ובד"כ כ"ג סיון יוצא בשבוע שלפני שלח או בשבוע שלאחריו, ונמצא שבזמן שקוראים את חטא המרגלים - צמים על ביטול [מצוות ביכורים, שהיא] תיקון חטא המרגלים.

ובעצם ההערה על המשנה בביכורים יל"ד כי זה הפירות המצויים ביותר, ומיד המשנה נוקטת אותם;
מיהו העירוני מדוע לא כתבה המשנה חיטה, ולהגרמ"ז מיושב.​
 
חזור
חלק עליון