• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אשה המפחדת בשבת ממקק האם מותר להורגו?

כתב באין למו מכשול שבת ח"ג ע' 23 שמותר שכיון שזה איסור דרבנן להרוג אותו ובמקום צער לא גזרו ע"ש
על דעת עצמו כך טען? יש לו מקור? אם כבודו יוכל לצלם את כל המהלך נודה לו.
יעויין שו"ת מהר"ח או"ז סימן קצט' שאומרים כן רק כאשר אין אפשרות להסיר את הצער בדרכים מותרות דאם לא, מחקת כל דין איסורי דרבנן, והרי כאן יש לא מעט דרכים מותרות להסיר את הצער, וכשנת"ל. אם זה היה כלל אז למה מרן הצריך שבות דשבות במקום צער? היה מתיר גם שבות אחד, הרי לא גזרו במקום צער? על פניו לא מובן כלל...
 
יש המון פתרונות, ולנסות להקצין את המציאות כדי לחפש היתרים וקולות זה לא הלכתי כלל
כל דבריך אינם קשורים לנידון דידן (על אף שהם נכונים מצד עצמם, אבל אינם שייכים לכאן)
השאלה כאן, באופן שכרגע בשעת מעשה אין ברירה אחרת, והאשה קופאת על מקומה, ורועדת ועלולה לקבל התקף לב (ונאמר שהיא לבדה בביתה וכיוצ"ב)
האם בכה"ג יש להתיר
וע"ז כתבתי מה שכתבתי, ע"ש.
אתה גם מאותם שמחפשים פטרונות? אנחנו מדברים על מצב כזה כפי שתיארתי... ולא על שום מקרה אחר.
ואם אתה חושב שאשה לא יכולה להגיע להתקף לב בגלל זה, אז לך תעשה שיעורי בית...
 
ועלולה לקבל התקף לב
כמו שאמרתי- אתה מתאר תרחיש דמיוני, שאין לו תקדים היסטורי רפואי, מבחינתי זה כמו שתחשוש מביאתו של חייזר אלים, אין תיעוד שזה יקרה- למה שתחשוב שזה יקרה לאישה הנ"ל? (אא"כ יש לה היסטוריה לבבית או משהו מוגזם בכיוון...)
זה שאנשים אומרים היום על כל דבר שני "עשה לי התקף לב" אין הכוונה כפשוטו.
האשה קופאת על מקומה, ורועדת
זה יכול להיות, מהיכ"ת לחלל שבת על זה?
על דעת עצמו כך טען? יש לו מקור?
מצטרף לתמיהה, בפרט שמבואר שאפילו כשיש נשיכה ממש אם היא לא "עוקצת" וכואבת מאוד- אסור להורגם אפילו שזה רק מלאכה שאצ"ל
 
כל דבריך אינם קשורים לנידון דידן (על אף שהם נכונים מצד עצמם, אבל אינם שייכים לכאן)
השאלה כאן, באופן שכרגע בשעת מעשה אין ברירה אחרת, והאשה קופאת על מקומה, ורועדת ועלולה לקבל התקף לב (ונאמר שהיא לבדה בביתה וכיוצ"ב)
האם בכה"ג יש להתיר
וע"ז כתבתי מה שכתבתי, ע"ש.
אתה גם מאותם שמחפשים פטרונות? אנחנו מדברים על מצב כזה כפי שתיארתי... ולא על שום מקרה אחר.
ואם אתה חושב שאשה לא יכולה להגיע להתקף לב בגלל זה, אז לך תעשה שיעורי בית...

לפי המצוקה שכבודו מתאר אפשר גם לירות עליו טיל RPG.....

ועכשיו ברצינות, אין לי איך לעשות שיעורי בית בנושא אז אכתוב דעתי העניה: במצב של בהלה גדולה מאוד-להרוג בשינוי בלבד וגם זה משום שבות דשבות במקום צורך גדול, או בגרמא.
 
זה מה שכתבתי כבר מתחילה...
בסוף הגעת לנקודת ההתחלה...
לא זכיתי להבין איפה ראית שחזרתי להתחלה
ואם היה שואל אם מותר בשינוי, עוד יש מה לדון מסימן שז' סעיף ה', אך כאן זו מלשאצל"ג וכיודע מה שמוכיחים בדברי מרן השו"ע שלא התיר שבות דשבות במלאשצל"ג, ואע"פ שיש מתירים- להרוג להדיא בלי שינוי ודאי שאין שום היתר.
נראה שפשוט כבודו היה עסוק בלהביע את דעתו ולא עיין כראוי בדבריי. בפירוש לא דחיתי את האפשרות, אך בפוסקים אין היתר גם לזה (לפחות במקורות שהבאתי).
וגם נראה שלא שמת לב שהשואל שאל על להרוג להדיא, ואני עכשיו מבין שגם אתה מודה שאין לזה היתר, אז איפה הפערים בינינו, לא מובן? חוץ מזה שלדעתי אתה מקצין את המציאות בצורה חריפה, ומנגד אתה חושב שאני ממעיט, על זה אפשר להסכים שלא להסכים.
ייש"כ.
 
טרחתי וסרקתי לכבוד הרבנים
ייש"כ לכת"ר.

אסכם לרבנים שליט"א את הדברים שם:
ווי העמודים (זילברשטיין) הביא בשם הרב אלישיב שמותר: זכור שראיתי הדברים לפני מספר ימים והשאיר שם בצ"ע, מה גם שהבאתי שבאשרי האיש מפורש הרב אלישיב אוסר, לכן קשה להסתמך על מקור זה.

אורחות רבינו שהביא בשם החזו"א שהורה שמותר להרוג: החזו"א הטעים את דבריו ממה שהתירו לשבור דלת כאשר נבהל התינוק, והעיר על כך הגרח"ק זצ"ל ששם ההיתר הוא משום פיקוח נפש, uעינינו הרואות שאין שום פיקוח נפש בכך, ולכן לא קיבל את הדברים (עיין במה שהבאנו בשם הגר"א ליברמן שהעתיק את הדברים). לכן גם על זה קשה להסתמך.

הרב רבי התיר כאשר הגוקים רודפים אחריו משום שלא גזרו בצער גדול, ועל זה כבר שאלנו לעיל מכח דברי המרה"ח או"ז.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון