• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קופת גמל להשקעה למה צריכה הכשר

אליהו חמוי

Active member
עמדתי ואתבונן בענין מה שידוע לרוב בעולם ההשקעות שנתפרסם עתה כי יש מסלולים כשרים ויש אחרים שאין עליהם פיקוח

והסתפקתי או יותר נכון מה ענין כשרות להכא

הנה נודע כי רוב החברות המושקעות הנה הינם בחו''ל [ובארץ אכן יש יותר בעיה] כך שמסייע ואיסור לפני עיור ליכא דאזלינן בתר רובא ולחוש שמא מסייע בג' עבירות הנה הוא מיעוטא דמיעוטא

ואולי משום חשש ריבות הנה מאחר ואני משקיעה בחברה והיא נותנת לי את הרווחים הרי זה כצד שלישי ושליח וגוי ועיסקה

ומאחר ועל כל צד איסור אפשר להביא שלושה או יותר צדדים וספיקות של היתר מאיזה טעם יהיה הכרח למסלול כשר [כמו שהורה הגר''ש ללוש השבוע]
 
נערך לאחרונה:
עמדתי ואתבונן בענין מה ידוע לרוב בעולם ההשקעות שנתפרסם עתה כי יש מסלולים כשרים ויש אחרים שאין עליהם פיקוח

והסתפקתי או יותר נכון מה ענין כשרות להכא

הנה נודע כי רוב החברות המושקעות הנה הינם בחו''ל [ובארץ אכן יש יותר בעיה] כך שמסייע ואיסור לפני עיור ליכא דאזלינן בתר רובא ולחוש שמא מסייע בג' עבירות הנה הוא מיעוטא דמיעוטא

ואולי משום חשש ריבות הנה מאחר ואני משקיעה בחברה והיא נותנת לי את הרווחים הרי זה כצד שלישי ושליח וגוי

ומאחר ועל כל צד איסור אפשר להביא שלושה או יותר צדדים וספיקות של היתר מאיזה טעם יהיה הכרח למסלול כשר [כמו שהורה הגר''ש ללוש השבוע
מחילה לא הבנתי היכן השליח הגוי נכנס.
אתה משקיע בחברה דרך הבנק או דרך אחת מבתי ההשקעות, הם יהודים.
החברה יכולה להיות של יהודי בייחוד במסלולי אג"חים למינהם.
ושוב מחילה, אתה בוחר היכן להשקיע את כספך, יש כאלה שמשקיעים אותו בחברות ישראליות.
 
מחילה לא הבנתי היכן השליח הגוי נכנס.
אתה משקיע בחברה דרך הבנק או דרך אחת מבתי ההשקעות, הם יהודים.
נכון שהם יהודים אבל הם לא עוברים איסורים [רק אולי אם הם עובדים במחשבים שלהם בשבת וגם זה לא בטוח שקשור אלי ואדעתא דנפשייהו עבידי] רק החברה הגדולה [שב99.9 אחוז היא בחו''ל בבעלות עכו''ם] שערכה עולה על ידי קניית המניה מרוויחה מהכסף שלי [גם כסיוע וגם כשיש ביקוש הערך של החברה עולה]

ואכן מי שמשקיע בארץ צריך לבדוק אם הוא בדברים של היתר או של איסור אבל בחו''ל איזה חשש צריך להיות
 
אבחל יש בוודאות גם חברות של יהודים
אזלינן בתר רובא
אני לא מבין כי כבר כתבנו שלדעת מרן מותר בכל אופן אז למה צריך לבדוק וכו זה לא נכון
היינו אפילו את''ל שיש לאסור היינו דוקא בארץ יש לבדוק וכו' אבל בחו''ל יש להתיר בפשטות אומנם לדעת מרן שליט'א אפשר שיש להתיר בכל אופן [ואגב יישר כח גדול על מציאתו בענין זה]
 
לכבוד רבי אליהו חמוי שמחכים אותנו כל הזמן
למדתי את זה קצת לפני שנה
סיכמתי לי
אולי יהיה לך לעזר
והעליתי גם בפורום באיזהו מקומן

הנה אם משקיע במסלול מניות אין בזה חשש ריבית כיון שזה עסק לכל דבר שהוא מרויח ומפסיד
הבעיה היא בגלל איסור שבת שהחברות פעולות בשבת וכן שהחברות מלוים כסף בריבית
והנה אם החברה היא של גויים מותר הדבר כמבואר
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רמה
סעיף ד
יכול ישראל ליתן לאינו יהודי מעות להתעסק בהם, ואף על פי שהאינו יהודי נושא ונותן בהם בשבת חולק עמו כל השכר בשוה, מפני שאין מלאכה זו מוטלת על ישראל לעשותה שנא' שהא"י עושה שליחותו, וכן אין העסק ניכר ממי הוא. הגה: ודוקא בכי האי גוונא שא"י נושא ונותן לחוד עם המעות, אבל אם כל אחד עוסק ביומו וישראל צריך לעסוק נגד מה שעסק הא"י בשבת, אסור (ב"י בשם גאון). וישראל שיש לו משכון מן הא"י, עיין לקמן סימן שכ"ה סעיף ב' וג'.

וזה לענין שבת ומסתמא גם לענין ריבית [ולענין שותפות במאכלות אסורות עיין יו"ד כה"ח קטז]

אך אם החברות הם יהודייות
נחלקו הפוסקים
ובתפל"מ ח"א כותב להחמיר בזה אך מסיים דהמיקל יש לו על מה לסמוך
א אין איסור לפני עיור כיון שיש להם כסף כבר
ב נחלקו הפוסקים אם יש איסור מסייע
ג אני מביא להם כסף ולא איסור [כוס יין לנזיר]
ד יש חברות שלא פועלות בשבת ובדרבנן יש ברירה
החברות עובדו גם בימות החול ולא רק בשבת [ואולי רוב המפעלים שבותים בשבת]

ובנוסף לכל זה דעת האגרות משה כיון שהסכום שאדם שם הוא מזערי לעומת כל המניות אין בזה שום איסור
ובתפלה למשה שם כותב דאם זה מניה שניה הדבר מותר

ולכן לכאורה במניות בחול הדבר מותר ובמניות בארץ המיקל יש לו על מי שיסמוך
ואם זה חברה שיש לה היתר עיסקה זה יותר קל מצד איסור ריבית

לענין קרן פנסיה הר פנירי מחמיר וטוען שזה קרוב לריוח ורחוק להפסד כי אם האדם מת היורשים מקבלים הכסף [ולא הבנתי למה כנראה מחוסר ידע] הרי מי שועשה את זה יש לו אינטרס כל שהוא ולא מחמת ההלואה לכאורה ושו"ר בספר שוק ההון שמבואר מדבריו דאין בזה חשש דהכל עובד על אינטרסים
 
חזור
חלק עליון