• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

עניית אמן על השומע ברכות ממי שמתפלל בקול רם - שיעור הראשל"צ שליט"א ממוצ"ש ואתחנן תשפ"ה

רון

Member
הראשל"צ שליטא אמר בסוף השיעור שלכתחילה אדם לא יענה אמן אם שומע ברכה ממי שמגביה קולו בתפילת שמונה עשרה, אא"כ שהמתפלל עושה כדין כמו בראש השנה וכיפור או להתלמד, השומע כן יענה אמן. אך כל שיש ספק - שב ואל תעשה עדיף.

אך בילקו"י סימן ק"א סעיף ב הלכה ג' עמ' תשי"ד כתב: "... העיקר לדינא שצריך לענות אחריו אמן".
וכן ביביע אומר חלק ח' סימן י: "אף בשאר ימות השנה צריך לענות אמן".
 
הראשל"צ שליטא אמר בסוף השיעור שלכתחילה אדם לא יענה אמן אם שומע ברכה ממי שמגביה קולו בתפילת שמונה עשרה, אא"כ שהמתפלל עושה כדין כמו בראש השנה וכיפור או להתלמד, השומע כן יענה אמן. אך כל שיש ספק - שב ואל תעשה עדיף.

אך בילקו"י סימן ק"א סעיף ב הלכה ג' עמ' תשי"ד כתב: "... העיקר לדינא שצריך לענות אחריו אמן".
וכן ביביע אומר חלק ח' סימן י: "אף בשאר ימות השנה צריך לענות אמן".
הדר הוא לכל חסידיו

בברכת התורה
 
נלענ"ד שאף שההלכה שמעיקר הדין יכול לענות אמן לכתחילה לא יעשה כן ויתרחק משם
וכן ביביע אומר חלק ח' סימן י: "אף בשאר ימות השנה צריך לענות אמן".
וגם מרן כותב כן שמ"מ אם ירצה יכול לקום משם, וזה נראה שאף שמרן פסק שעונה אם כל זה קצת חשש לדעות החולקים המטה אפרים והשבט הלוי
1754830413162.png
 
נלענ"ד שאף שההלכה שמעיקר הדין יכול לענות אמן לכתחילה לא יעשה כן ויתרחק משם

וגם מרן כותב כן שמ"מ אם ירצה יכול לקום משם, וזה נראה שאף שמרן פסק שעונה אם כל זה קצת חשש לדעות החולקים המטה אפרים והשבט הלוי
הצג קובץ מצורף 35973
אבל עדיין מרן זצוק"ל כתב שעונה וגם הראשל"צ בילקו"י.
אבל בשיעור אתמול, אמר, לכאורה, שלא יענה אמן
 
מעניין לראות איך כתבו זאת בעלון.
גם אני בזמנו העלתי כאן לגבי אדם שלא אמר אתה חוננתנו ובירך על מאכל לפני שהבדיל על הכוס- שהראשל"צ בילקו"י פסק שלא יטעם כדי שלא יחזור להתפלל שוב ערבית, ובלווין אמר להיפך- שיטעם. ונוראות נפלאתי שבעלון השמיטו את חזרתו של הרב.

עכ"פ דעת מרן ע"ה לכאו' ברורה שצריך לענות, וזו הייתה משנתו האחרונה. ולא כל כך מוכרח שחשש לדעות החולקות.
 
נערך לאחרונה:
כמו שחשבנו, שינו מה שהרב אמר.


כאן ב1:54:12 והלאה הרב אומר מפורש שלכתח' לא יענה אמן ולא רק "משמע" אלא להדיא הרב אומר זאת, ומדובר שהוא שומע אחרת מה הנידון בכלל? ולא כמו שכתבו בהערה בעלון. ולצערנו הרב זו לא פעם ראשונה שמשנים מה שהרב אמר. ולפחות הפעם ציינו זאת בהערה.
ואינני מבין למה לשנות? אם הרב חזר בו אז זו דעתו מה הבעיה?
 
כאן ב1:54:12 והלאה הרב אומר מפורש שלכתח' לא יענה אמן ולא רק "משמע" אלא להדיא הרב אומר זאת, ומדובר שהוא שומע אחרת מה הנידון בכלל? ולא כמו שכתבו בהערה בעלון. ולצערנו הרב זו לא פעם ראשונה שמשנים מה שהרב אמר. ולפחות הפעם ציינו זאת בהערה.
ואינני מבין למה לשנות? אם הרב חזר בו אז זו דעתו מה הבעיה?
מובן מאליו שביררו אצל מרן שליט"א ודייקו הענין.
לפני ואחרי הכל זה שיעור שלו.
ולמה לך כל הזמן לחפש עלילות, לא מפסיק, יש לך משהו אחר למכור? נשמח מאוד.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון