• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כוונות בעת אכילת הסופגנייה בחנוכה...

אור יעקב

Well-known member
1. לקיים מנהג אכילת מאכלים מטוגנים זכר לברכת ה' בשמן וכפי שכתב ר' מימון אבי הרמב"ם. (עיין נטעי גבריאל פרק נ"א)

2. לברך על המחיה שמזכירים בו את המזבח זכר לכך שלא היה ניתן לטהרו, ודווקא מטוגן שברכתו לעולם על המחיה (הליכות שלמה מועדים עמ' שיח - וע"ע כמה טעמים לאכילת הסופגנייה בשו"ת אב"א בם ח"ד עמ' נה)

3. בסופגנייה חלבית לקיים מנהג אכילת מאכלי חלב שהוזכר בר"ן ובעוד ראשונים.

4. לקיים מצוות סעודה לפוסקים האומרים שיש מצווה בסעודות אלה. (וא"צ דווקא בפת)

5. לקיים מצוות דאורייתא של על המחיה לרוב הפוסקים ולהרבות במצוות כנגד זה שרצו להשכיח תורתנו.


"יאכלו ענווים וישבעו" (רק אל תשמינו...)
 
3. בסופגנייה חלבית לקיים מנהג אכילת מאכלי חלב שהוזכר בר"ן ובעוד ראשונים.

4. לקיים מצוות סעודה לפוסקים האומרים שיש מצווה בסעודות אלה. (וא"צ דווקא בפת)

5. לקיים מצוות דאורייתא של על המחיה לרוב הפוסקים ולהרבות במצוות כנגד זה שרצו להשכיח תורתנו.
זה לאו דוקא בסופגניה
5. לקיים מצוות דאורייתא של על המחיה לרוב הפוסקים ולהרבות במצוות כנגד זה שרצו להשכיח תורתנו.
אין לכוון לקיים מצוה דאורייתא דאע"פ שהרבה פוסקים שהיא מדאורייתא דעת הרמב"ם והשו"ע שהיא מדרבנן אלא יכיון שהוא מקיים מצוה וה' יתברך יודע אם מדאורייתא אם מדרבנן וכמו בספירת העומר
 
זה לאו דוקא בסופגניה
גם 1-2 לאו דווקא...

יש עוד מאכלים מטוגנים, אבל בזה נכלל הכל.
אין לכוון לקיים מצוה דאורייתא דאע"פ שהרבה פוסקים שהיא מדאורייתא דעת הרמב"ם והשו"ע שהיא מדרבנן אלא יכיון שהוא מקיים מצוה וה' יתברך יודע אם מדאורייתא אם מדרבנן וכמו בספירת העומר
צודק כת"ר שאין לכוון כך.

רק התכוונתי שמקיים בכך מצוה דאורייתא לרוב הפוסקים.
 
רבינו חננאל במסכת בבא מציעא דף כ"ה ע"ב כותב:
1764916589469.png
ואם אכילה בסכין ומזלג הוא דרך בני יוון, הרי שבחנוכה אנחנו רוצים לעקור את תרבות יוון, ולכן תיקנו לאכול סופגניות שאותם אף אחד לא אוכל בסכין ומזלג, אלא "מנהג אבותינו בידינו"...
 
רבינו חננאל במסכת בבא מציעא דף כ"ה ע"ב כותב:
הצג קובץ מצורף 40320
ואם אכילה בסכין ומזלג הוא דרך בני יוון, הרי שבחנוכה אנחנו רוצים לעקור את תרבות יוון, ולכן תיקנו לאכול סופגניות שאותם אף אחד לא אוכל בסכין ומזלג, אלא "מנהג אבותינו בידינו"...
לכא' יש להעיר, שגם היונים מסתברא לא אוכלים סופגניה עם מזלג.

ועוד בערוך פירש
1764922469359.png

ועוד יש להעיר קצת

1764922556122.png

ומשמע שזה מנהג היונים בזמן הראשונים מ"מ אפשר לומר שמנהג אבותם בידם
 
ואם אכילה בסכין ומזלג הוא דרך בני יוון, הרי שבחנוכה אנחנו רוצים לעקור את תרבות יוון, ולכן תיקנו לאכול סופגניות שאותם אף אחד לא אוכל בסכין ומזלג, אלא "מנהג אבותינו בידינו"...
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת ויצא פרק לא
אמר ריש לקיש בשלשה דברים אני אוהב את בני מזרח, אינן נושכין ואוכלין, אלא חותכין ואוכלין, ואין נושקים בפה אלא ביד, ואין יועצים אלא בשדה:
הביא אותו המהרש"א בברכות ח: בקיצור
משמע שזה מנהג טוב ולא צריך לעקור אותו

מיהו משמע שמדובר דוקא בבשר וכדומה אבל בלחם וסופגניה שנושך ומשאיר בידו את הנשאר אין בעיה וכך יש לדייק משולחן ערוך אורח חיים סימן קע סעיף י לא ישוך פרוסה ויניחנה על גבי השלחן. - הא להשאיר ביד שפיר דמי

ועוד שבני מזרח משמע כגרסת הערוך דהיינו פרסיים מיהו בגמרא מובן כעין זאת על המדיים ולא על הפרסיים ע"ש וכ"ש שאין זה מתיישב עם הגרסא בר"ח יוונים אבל אולי הם למדו מהם
 
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת ויצא פרק לא
אמר ריש לקיש בשלשה דברים אני אוהב את בני מזרח, אינן נושכין ואוכלין, אלא חותכין ואוכלין, ואין נושקים בפה אלא ביד, ואין יועצים אלא בשדה:
הביא אותו המהרש"א בברכות ח: בקיצור
משמע שזה מנהג טוב ולא צריך לעקור אותו

מיהו משמע שמדובר דוקא בבשר וכדומה אבל בלחם וסופגניה שנושך ומשאיר בידו את הנשאר אין בעיה וכך יש לדייק משולחן ערוך אורח חיים סימן קע סעיף י לא ישוך פרוסה ויניחנה על גבי השלחן. - הא להשאיר ביד שפיר דמי

ועוד שבני מזרח משמע כגרסת הערוך דהיינו פרסיים מיהו בגמרא מובן כעין זאת על המדיים ולא על הפרסיים ע"ש וכ"ש שאין זה מתיישב עם הגרסא בר"ח יוונים אבל אולי הם למדו מהם
ובכלה רבתי כתוב שצריך לאכול לא עם כל האצבעות אלא בשתי אצבעות. ובבן איש חי הביא עדיף בכלי
 
חזור
חלק עליון