• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פטור תלמידי חכמים ממס ומדמי נטירותא

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
רק אדמת הכהנים לא קנה כי חק לכהנים מאת פרעה (מז כב)

בספר חסידים סי' רצ"ג כתב, למה נכתב זה בתורה, אלא ללמדך שהתלמידי חכמים פטורים ממסים, דמפרעה שעשה טובה לכומרי עבודת אלילים, כל שכן שישראל יהיו מספיקים צרכיהם של עבדי ה'. והנה לענין פטור תלמידי חכמים מן המס, נחלקו הראשונים, דדעת הרמב"ן בבבא בתרא ח. דזה דוקא היכא שהמלך הטיל מס דבר קצוב על כל בני העיר, דאז כשבני העיר מחלקים ביניהם אינם מטילים את המס על התלמידי חכמים, אבל כאשר המלך הטיל מס על כל גולגולת וגם על התלמידי חכמים, אין חיוב לשאר בני העיר לשלם עבורם. אמנם דעת הרמ"ה בבבא בתרא שם, דגם כסף גולגולת המוטל על כל יחיד, חייבים בני העיר לשלם עבור התלמידי חכמים. והוכיח כן הרמ"ה שם, מהא דילפינן בגמ' שם דת"ח פטורים ממס, מהא דכורש פטר את העוסקים בבנין בית המקדש מן המסים, דכתיב "מנדה בלו והלך לא שלט למרמא עליהום", ואמרינן שם בלו זו כסף גולגלתא, הרי שגם כסף גולגולת אינו מוטל על התלמידי חכמים, וקשה על הראשונים החולקים בזה.

ולכאורה יש ליישב בפשיטות, דזה ודאי שעל המלך עצמו מוטל לפטור את התלמידי חכמים עצמם מן המס, גם במס המוטל על כל יחיד, רק דהיכא שהמלך הטיל בפירוש את המס על כל יחיד וחייב גם את התלמידי חכמים בחיוב לעצמם, נהי דהמלך לא טוב עשה, אבל אין שום חיוב על שאר בני העיר להציל את הת"ח ולשלם, דהדין הוא רק דהת"ח עצמו פטור ולא שצריכים בני העיר לפרוע עבורו, ורק היכא דהמס מוטל על כל בני העיר והם עצמם מחלקים ביניהם החיוב, מוטל עליהם שלא להטיל חיוב על הת"ח, וממילא צריכים השאר לשלם הכל, ואם כן בהאי קרא דמנדה בלו והלך דאיירי דהמלך כורש פטר אותם, ודאי שעליו מוטל לפטור גם המס גולגולת מעל הת"ח. ושוב ראיתי בדברי המאירי שם שכתב כדעת הרמב"ן, וכתב "ואע"פ שבכלם נאמר לא שליט וכו', דריוש הוא שצוה בכך ומוחל להם, אבל לא הוזכרה כאן אלא למנת המלך", ויש לפרש כוונתו כמ"ש.
◆ ◆ ◆

ובענין
איזה ת"ח פטור ממס נחלקו הפוסקים, דהרא"ש ב"ב פ"א סי' כ"ו כתב שגם ת"ח שיש לו אומנות ועוסק לפרנסתו כדי חייו נחשב ת"ח לענין זה, וכן פסק השו"ע ביו"ד סי' רמ"ג, אמנם המאירי בבבא בתרא שם כתב שאם מלבד לימודו עוסק באומנות הרי הוא חייב במסים. ולכאורה צ"ב וכי מי שעוסק באומנות אין לו דין ת"ח, והרי גדולי התנאים והאמוראים היו בעלי אומנות, ודעת הרמב"ם הלכות ת"ת פ"ג ה"י שאסור לת"ח להמנע ממלאכה ולהטיל עצמו על הציבור. ונראה לבאר דס"ל דהפטור ממסים הוא מחמת שמתבטל ממלאכתו עבור מלאכת שמים, לכן נותנים לו פטור מן המס תמורת מה שמתבטל ממלאכתו [ואף אם הוא עשיר, מ"מ אם הוא מתבטל ממלאכתו עבור מלאכת שמים זכאי הוא לפטור זה], אך כשאינו בטל ממלאכתו עבור מלאכת שמים אינו זכאי לזה. וזהו הביאור במה שכתב בשיטמ"ק ב"ב ח. בשם הרמב"ן שת"ח שמלמד אחרים בשכר, אינו פטור מן המסים, וקשה וכי מחמת שנוטל שכר נגרע ממנו שם ת"ח, אלא דהביאור הוא דכיון שהוא נוטל שכר אין לו ביטול מלאכה, והפטור ממס הוא מחמת שבטל ממלאכתו וכנ"ל. [ובשיטמ"ק ב"מ קח. בשם הרמ"ך כתב דל"כ, אלא שת"ח שמקבל שכר על לימוד תורה דהיינו שכר בטלה ממלאכה אחרת, נחשב ת"ח ופטור ממס].

ונראה פשוט שכל זה דוקא לגבי פטור מן המס, אבל לגבי פטורו של ת"ח מלשלם צרכי שמירה כגון חומת העיר והשומרים כמבואר בבבא בתרא שם, זה הוא דין אחר, דשם הפטור הוא משום דרבנן לא צריכי נטירותא, [היינו דבאמת הפטור של מיסים אינו שייך בזה, דאי"ז מס בעלמא לצורך המלך, אלא צרכי שמירה והוי צרכי עצמן של בני העיר, והרי בשאר צרכי בני העיר כגון לחפור בור מים או לסלול הדרכים חייב גם הת"ח ליתן, כמבואר בגמ' שם, אלא דכאן פטור משום דאין זה צורך שלו כיון דלא בעי נטירותא]. ובזה אין לחלק בין ת"ח הנוטל שכר לת"ח שאינו נוטל שכר, וכן אף אם יש לו מלאכה, דבודאי מצד דרגת התלמיד חכם אין חילוק בזה דגם כשעוסק לפרנסתו כדי חייו יש לו דין ת"ח גמור וכמו התנאים והאמוראים הקדושים, וממילא אינו צריך נטירותא. [אמנם בספר חסידים סי' תתר"ט מובא בש"ך בחו"מ סי' קס"ג ס"ק י"ד כתב, דהא דרבנן לא בעו נטירותא היינו רק אם עוסק בתורה יומם ולילה ואין לו עסק אחר, אבל אם עוסק בדרך ארץ צריך לסייע לאחרים, וצ"ע. וצ"ל דהס"ח סובר שגם הפטור מנטירותא אין הכוונה שהת"ח אינם צריכים כלל שמירה, דהא ודאי גם הת"ח צריכים שלא לסמוך על הנס, אלא הוי פטור מיוחד כעין הפטור ממסים, ועי' חזו"א בבא בתרא סי' ה' סקי"ח שכ"כ].
◆ ◆ ◆

בגדר
הפטור מן המס האם הוי דין ממון גמור או חיוב כבוד לתלמידי החכמים, עי' בשו"ת מהרשד"ם חו"מ סי' שס"א שחקר האם בספק פטור ממס אמרינן המוציא מחבירו עליו הראיה, או דהוי ספק איסורא לחומרא על בני העיר. ובשו"ת הרמב"ם סי' שכ"ה כתב שכל מה שנוטלים מס מן התלמידי חכמים גזל הוא בידם, משמע דנפטרים מן המס בדיני הממון והוי גזל, ולא רק חיוב כבוד בעלמא. ובחזון איש בבא בתרא סי' ה' סקי"ח דן האם חייבים בני העיר ליתן עבור הת"ח יותר מחומש, וזה תלוי ג"כ בהנ"ל. ומסקנת דברי החזו"א שם משמע, דהפטור של הת"ח הוא דין ממון, אבל החיוב של בני העיר לשלם עבורו הוא רק מילתא דמצוה ולא יותר מחומש, עי"ש.

ולענין הפטור של דמי נטירותא, נראה ע"פ מה שנתבאר לעיל דהוי ב' דינים נפרדים, א"כ בזה ודאי הוי דין ממון ואין זה שייך לכבוד ת"ח כלל, אלא דאין להם צורך בשמירה.​
 
ולכאורה יש ליישב בפשיטות, דזה ודאי שעל המלך עצמו מוטל לפטור את התלמידי חכמים עצמם מן המס, גם במס המוטל על כל יחיד, רק דהיכא שהמלך הטיל בפירוש את המס על כל יחיד וחייב גם את התלמידי חכמים בחיוב לעצמם, נהי דהמלך לא טוב עשה, אבל אין שום חיוב על שאר בני העיר להציל את הת"ח ולשלם, דהדין הוא רק דהת"ח עצמו פטור ולא שצריכים בני העיר לפרוע עבורו, ורק היכא דהמס מוטל על כל בני העיר והם עצמם מחלקים ביניהם החיוב, מוטל עליהם שלא להטיל חיוב על הת"ח, וממילא צריכים השאר לשלם הכל, ואם כן בהאי קרא דמנדה בלו והלך דאיירי דהמלך כורש פטר אותם, ודאי שעליו מוטל לפטור גם המס גולגולת מעל הת"ח.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ובשו"ת מהר"י בן לב ח"ג סי' מ"ז כתב לבאר בדעת הרמב"ן, שהתורה כלל לא פטרה את התלמידי חכמים מן המס, אלא שהתורה גלתה לנו שהמלכים והשרים אינם שואלים מאת התלמידי חכמים שום מס, מפני שהקב"ה משך חוט של חסד וחן על לומדי התורה שלא ישאלו מהם שום מס, וכדילפינן שם מדכתיב "אף חובב עמים כל קדושיו בידך" ופירש"י ז"ל אפילו כשהקדוש ברוך הוא מצהיב פנים לאומות העולם כל קדושיו בידך וכו', וכן ילפינן מן הנביאים "גם יתנו בגוים עתה אקבצם ויחלו מעט ממשא מלך ושרים", וכן ילפינן שם מן הכתובים מדכתיב "מנדא והלך ובלו לא שליט למירמי עליהון", והרי התם לא נאמר דין שהם פטורים אלא רק סיפור המציאות שהמלך כורש הוא שפטר אותם.

וכיון שגלתה לנו התורה שהמלכים אין שואלים מס מת"ח, ממילא כאשר המלך מטיל מס על בני העיר תלינן שהמס בא בגלל שאר בני העיר ולא מחמת הת"ח, ולכן הת"ח אין משלמים, וכן לשון הרמב"ן דהת"ח פטורים "לפי שיכולין תלמידי חכמים לומר לא הטיל המלך עלינו כלום אלא בשבילכם". אבל כאשר המלך הטיל בפירוש על הת"ח, הרי חזינן שהמלך הטיל המס עליו, ואין שום "דין" שהוא פטור.

אמנם הרמב"ם בפיה"מ אבות פ"ד מ"ה כתב דהפטור של ת"ח מן המס הוא כמו שהתורה פטרה את הכהנים ממחצית השקל, מבואר דס"ל דהוי פטור מדין תורה, ונפק"מ למלך ישראל שאין לו להטיל עליהם מסים, וכן י"ל דגם במלך גוי שהטיל מס מפורש על הת"ח אין לו חיוב לשלם מדינא דמלכותא [אפילו אם המוכס ישראל], ואע"פ שלגבי שאר בני אדם דינא דמלכותא דינא כמבואר בב"ק קיג. ואסור להבריח המס, מ"מ במלך שהטיל מס על ת"ח, כיון שמדין תורה הוא פטור, הרי הטיל המלך עליו דבר שאינו כדין, והוי חמסנותא דמלכותא דלאו דינא הוא כמבואר בר"ן נדרים כח. וברמב"ן בבא בתרא נה. בשם הר"י מיגש. ושו"ר שכ"כ בתשובת הר"ר נחמיה המובאת בשו"ת מהר"ם אלשקר סי' י"ט ובב"י יו"ד סי' רמ"ג שגם אם המלך צוה בפירוש שיפרעו הת"ח לא מיקרי דינא דמלכותא אלא חמסנותא [והנה לפי"ז הרמב"ם לשיטתו דנראה מדבריו בהלכות תלמוד תורה פ"ו ה"י שת"ח פטור גם ממס הקצוב על כל איש ואיש, וזה שייך רק אם הוי "דין פטור", וכנ"ל].

אמנם לולי דברי המהריב"ל היה אפשר לפרש באופן אחר את החילוק בין כסף גולגולת המחויב בפרט על כל יחיד, לבין דבר המוטל על כל הציבור, דבאמת איכא דין פטור על הת"ח, אבל מ"מ אין חיוב על אחרים לשלם עבורו, ואע"פ שהמלך מחייב אותו בפירוש ונוטל ממנו שלא כדין, אין אחרים חייבים להצילו מזה, רק הדין הוא שהוא עצמו פטור, וכמ"ש בפנים. וזה נראה דעת התשב"ץ ח"א סי' קמ"ג, עי"ש.​
 
ונראה פשוט שכל זה דוקא לגבי פטור מן המס, אבל לגבי פטורו של ת"ח מלשלם צרכי שמירה כגון חומת העיר והשומרים כמבואר בבבא בתרא שם, זה הוא דין אחר, דשם הפטור הוא משום דרבנן לא צריכי נטירותא, [היינו דבאמת הפטור של מיסים אינו שייך בזה, דאי"ז מס בעלמא לצורך המלך, אלא צרכי שמירה והוי צרכי עצמן של בני העיר, והרי בשאר צרכי בני העיר כגון לחפור בור מים או לסלול הדרכים חייב גם הת"ח ליתן, כמבואר בגמ' שם, אלא דכאן פטור משום דאין זה צורך שלו כיון דלא בעי נטירותא]. ובזה אין לחלק בין ת"ח הנוטל שכר לת"ח שאינו נוטל שכר, וכן אף אם יש לו מלאכה, דבודאי מצד דרגת התלמיד חכם אין חילוק בזה דגם כשעוסק לפרנסתו כדי חייו יש לו דין ת"ח גמור וכמו התנאים והאמוראים הקדושים, וממילא אינו צריך נטירותא. [אמנם בספר חסידים סי' תתר"ט מובא בש"ך בחו"מ סי' קס"ג ס"ק י"ד כתב, דהא דרבנן לא בעו נטירותא היינו רק אם עוסק בתורה יומם ולילה ואין לו עסק אחר, אבל אם עוסק בדרך ארץ צריך לסייע לאחרים, וצ"ע. וצ"ל דהס"ח סובר שגם הפטור מנטירותא אין הכוונה שהת"ח אינם צריכים כלל שמירה, דהא ודאי גם הת"ח צריכים שלא לסמוך על הנס, אלא הוי פטור מיוחד כעין הפטור ממסים, ועי' חזו"א בבא בתרא סי' ה' סקי"ח שכ"כ].​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה נתבאר דהפטור של ת"ח מנטירותא אינו דומה להפטור ממס, דמנטירותא הרי הוא פטור מחמת שאין זה צורכו ואילו ממס הוי פטור מיוחד מדכתיב בתורה ובנביאים ובכתובים וכנ"ל, ויל"ע בלשון הטור והשו"ע ביו"ד סי' רמ"ג שתלמידי חכמים אינם צריכים שמירה משום שתורתן שמירתן, ולכן היו פטורים מכל מיני מסים ותשחוריות. וצ"ב מה תלוי הפטור ממסים בזה שאין צריכין נטירותא.

ויש לבאר ע"פ מה שכתב הרא"ש פ"א סי' כ"ט לגבי הא דאמרינן שם דגובים מיתמי רק מידי דאית להו הנאה ונטירותא, דכל המסים הוי מילתא דנטירותא כיון שעבור זה העמים שומרים עלינו עי"ש, וממילא מצד זה היה ראוי שגם ת"ח ישתתף שהרי בדבר שיש לו הנאה בו גם ת"ח חייב ליתן, ולכן צריכים לבוא לטעם שלא צריכי נטירותא, וכן מבואר ברמ"ה ב"ב שם אות פ"ה ואות פ"ז. אכן מלבד זה צריכים ג"כ להטעם של פטור ממסים, כי תשלום המס אינו רק נטירותא אלא ג"כ חיוב שהמלך מטיל לצורך עצמו, ושני הטעמים נצרכים.​
 
ולענין הפטור של דמי נטירותא, נראה ע"פ מה שנתבאר לעיל דהוי ב' דינים נפרדים, א"כ בזה ודאי הוי דין ממון ואין זה שייך לכבוד ת"ח כלל, אלא דאין להם צורך בשמירה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה בירושלמי מו"ק פ"ג ה"א איתא, דבזמנו של רבי ירמיה באה צרה על העיר טבריה, ושלח לגבות מנורה של כסף מר' יעקב ב"ר בון, שלח ואמר לו ועדיין לא שב ירמיה מרעתו, שהקפיד עליו על מה שבא לגבות ממנו, ונדה אותו על כך. והרי על חיוב ממון אין דין נידוי, כדאמרינן במו"ק יז. אם ממון נתחייבתי לך נידוי מי נתחייבתי לך, ועל כרחך דהנידוי משום שזלזל בכבוד תלמיד חכם בזה שבא לגבות ממנו. ומוכח דעכ"פ יש כאן דין כבוד ת"ח.

והנה שם לא הוי מס וגם לא הוי דמי שמירה, רק לפטור מעלילה שבא עליהם המלך, ובזה הטעם משום דאין פורענות באה לעולם אלא בשביל עמי הארץ כדאמרינן בבבא בתרא ח. ויל"ע דאם שייך להפטור ממס למה צריכים טעם מיוחד שאין פורענות באה לעולם אלא בשביל עמי הארץ, וצ"ל דכיון דאין זה מס מדינא דמלכותא אלא כעס מיוחד של המלך הוי כמו שהוצרכו ממון להציל מן הלסטים וכיוצא בזה, ובזה הטעם משום דהפורענות באה לעולם בשביל עמי הארץ, ולכאורה זה הוי דין ממון.

וצ"ל דמלבד זה איכא בזה ג"כ דין כבוד ת"ח, וצ"ע מש"כ מהרשד"ם לדון דנימא הממע"ה וכן ד' החזו"א דאין חיוב של יותר מחומש הרי לכאורה עכ"פ מבואר כאן בירושלמי דאיכא גם דין כבוד תלמיד חכמים. אמנם י"ל דהזלזול בכבוד ת"ח הוא היכא דבאמת פטור מן הדין, דאז היכא שבא לחייבו נראה כמו שאין מחשיבו כת"ח, וזה בתולדה מדין הפטור ממון שלו, אבל היכא דמצד הממע"ה או מצד יותר מחומש אין לו דין פטור, ממילא ל"ז כבוד ת"ח ג"כ, וק"ל.​
 
חזור
חלק עליון