לפני הלל או אחרי?אצל מרן הראש"ל שליט"א היום בבוקר אמרנו.
לפנילפני הלל או אחרי?
למה הפסק?מה לגבי מחר שחרית בר"ח מותר לומר אבינו מלכינו בין חזרה להלל
לכאו' זה הפסק, או שיגידו לאחר הלל, או שלא יגידו אלא רק במנחה?
שם הטעם בגלל הפסק או בגלל שזה חוה"מ שלא נוהגים להניח תפילין?במשנה ברורה סימן כה סק"ס: ימהר לחלצן קודם הלל והש"ץ אחר הלל ובחוה"מ של סוכות שיש פנאי בעוד שממתינין על האתרוג אף הש"ץ יחלוץ קודם הלל.
ונראה שזה בשביל שלא להפסיק בין חזרה להלל.
אבל הוא כתב במפורש שהטעם הוא מחמת שאין פנאי ולא משום הפסק, ולכן בסוכות שיש פנאי גם הש"ץ יחלוץ.במשנה ברורה סימן כה סק"ס: ימהר לחלצן קודם הלל והש"ץ אחר הלל ובחוה"מ של סוכות שיש פנאי בעוד שממתינין על האתרוג אף הש"ץ יחלוץ קודם הלל.
ונראה שזה בשביל שלא להפסיק בין חזרה להלל.
מדובר על מקום שמניחיםשם הטעם בגלל הפסק או בגלל שזה חוה"מ שלא נוהגים להניח תפילין?
סוכות ממילא מפסיקים ללולב, אבל בפסח, רק השליח ציבור לא חולץ, ולמה? כדי לא להפסיק בין חזרה להלל.אבל הוא כתב במפורש שהטעם הוא מחמת שאין פנאי ולא משום הפסק, ולכן בסוכות שיש פנאי גם הש"ץ יחלוץ.
אם זה בגלל הפסק, מאי שנא סוכות?
אבל המשנ"ב לא כותב "כיון שבלאו הכי מפסיקים", אלא "שיש פנאי בעוד שממתינין" וזה לא נשמע שהסיבה היא הפסק אלא כפשוטו - פנאי.סוכות ממילא מפסיקים ללולב, אבל בפסח, רק השליח ציבור לא חולץ, ולמה? כדי לא להפסיק בין חזרה להלל.
מה בדיוק הבעיה בזה? איפה שמענו שלא להפסיק בין החזרה להלל ומאיזה טעם?כדי לא להפסיק בין חזרה להלל
וה"ה בחוה"מ - והאחרונים כתבו כיון די"א שלא להניח כלל בחוה"מ כדלקמן בסימן ל"א ימהר לחלצן קודם הלל והש"ץ אחר הלל ובחוה"מ של סוכות שיש פנאי בעוד שממתינין על האתרוג אף הש"ץ יחלוץ קודם הללמדובר על מקום שמניחים
זה סיבה למה ימהר להוריד ולא ישאר לאחרי ובא לציון.וה"ה בחוה"מ - והאחרונים כתבו כיון די"א שלא להניח כלל בחוה"מ כדלקמן בסימן ל"א ימהר לחלצן קודם הלל והש"ץ אחר הלל ובחוה"מ של סוכות שיש פנאי בעוד שממתינין על האתרוג אף הש"ץ יחלוץ קודם הלל
משמע שכל הסיבה בגלל שיש אומרים שלא להניח...
מה ההבדל לפני או אחרי ובא לציון ?זה סיבה למה ימהר להוריד ולא ישאר לאחרי ובא לציון.
ממהרים לחלוץ שלא להיות עם זה בהלל, ללא קשר לובא לציוןוה"ה בחוה"מ - והאחרונים כתבו כיון די"א שלא להניח כלל בחוה"מ כדלקמן בסימן ל"א ימהר לחלצן קודם הלל והש"ץ אחר הלל ובחוה"מ של סוכות שיש פנאי בעוד שממתינין על האתרוג אף הש"ץ יחלוץ קודם הלל
משמע שכל הסיבה בגלל שיש אומרים שלא להניח...
שיש עניין להוריד את התפילין רק אחרי קדושת ובא לציון כדאיתא בשו"ע שם.מה ההבדל לפני או אחרי ובא לציון ?
אז למה לפני הלל?שיש עניין להוריד את התפילין רק אחרי קדושת ובא לציון כדאיתא בשו"ע שם.
אך בחוה"מ הוא אומר שימהר ויוריד לפני. עיי"ש.
וטעמו מבואר כאןשאלה - 202965
שלום לכבוד הרב
האם בזמנים אלו בראש חודש לומר אבינו מלכנו לפני ההלל או אחריו או לא לומר בכלל?
תשובה
אחר אמירת ההלל.