• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אחרית הימים

Boris.b

Active member
חול המועד סוכות יום שישי יח תשרי תשפב
‌‌
מאות מנהיגים מקומיים שיעים וסונים בעיראק דרשו שלום עם ישראל: ''הידרדרנו בגלל גירוש היהודים''


מנהיגים מקומיים בעיראק דרשו שלום עם ישראל: "הידרדרנו בגלל גירוש היהודים"
מאות מנהיגים מקומיים, שיעים וסונים, קראו לארצם להצטרף ל"הסכמי אברהם" - והבטיחו להיפגש עם ישראלים חרף החוק העיראקי שמפליל קשרים אזרחיים. הם טענו כי "המסורת המפוארת" הידרדרה אחרי הפרעות ביהודי עיראק שברחו לישראל: "קטענו עורק חיים". לפיד: "תקווה לדברים שלא חשבנו עליהם בעבר"
איתמר אייכנר | פורסם: 22:44
כ-300 מנהיגים מקומיים בעיראק, שיעים וסונים, נפגשו היום (שישי) בכינוס אמיץ למדי בעיר ארביל, בירת חבל כורדיסטן העיראקי שנהנה מאוטונומיה חלקית, וקראו לארצם להצטרף ליוזמת "הסכמי אברהם" ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל – וכן לבטל את החוק במדינה שמפליל קשרים אזרחיים בין עיראקים לישראלים. את הכנס יזם הארגון Center for Peace Communications, שמושבו בניו יורק.
הכינוס הערב בארביל, עיראק
אחד ממשתפי הכנס, וויסאם אל-חרדאן, שעומד בראש הארגון "בניה של עיראק", פרסם במקביל לכינוס מאמר דעה בעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל – שבו הביע את תמיכתו הנחרצת ביחסי שלום עם ישראל. במאמר הדעה ציין אל-חרדאן כי לכינוס הגיעו לא רק מנהיגי מקומיים מארביל, אלא גם ממוסול ומאל-אנבאר, וכי מדובר כאמור בשיעים ובסונים כאחד.
תוך שהוא מתייחס לבנייה המחודשת שנדרשת כעת בעיראק, אחרי הקרבות הקשים מול דאעש בסוף העשור הקודם, כתב אל-חרדאן: "אנחנו, שחותרים לבנות מחדש את ארצנו, מתחייבים להתעוררות השלום". הוא ציין כי בעיראק הצעירה, בתקופה שלפני הפרעות שהובילו לבריחת היהודים משם, היא הייתה בעלת "מסורת עתיקה ומפוארת" – אולם בשנים שלאחר מכן הידרדרה, בין היתר בגלל היעדר סובלנות. עיראק, לדבריו, "הייתה קורבן לדורות של עריצות ופחד, שנכפו תחילה על ידי שליטים, ואז על ידי שחקנים חיצוניים – ככלים שנועדו להפריד ולמשול".
אל-חרדאן הוסיף: "הפעולה הידועה ביותר לשמצה בטרגדיה הזו הייתה הגירוש ההמוני והנישול של רוב האוכלוסייה העיראקית היהודית, קהילה שלה 2,600 שנות היסטוריה, באמצע המאה ה-20. בעקבות ההגירה הכפויה שלהם, עיראק קטעה למעשה את אחד מעורקי החיים מהרכזים שלה. אנו שואבים תקווה מכך שרוב יהודי עיראק הצליחו לבנות מחדש את חייהם, ולהעביר את מסורותיהם לילדיהם ולנכדיהם בישראל".
במאמר הדעה הוסיף אל-חרדאן כי כחלק מהניסיון לשקם את ארצם, על העיראקים לבנות מחדש גם את קשריהם עם "התפוצות" – כולל צאצאיהם של יהודי עיראק החיים כיום בישראל. "אנו דוחים את הצביעות שניכרת במגזרים מסוימים בעיראק, אשר מדברים יפה-יפה על יהודי עיראק ובמקביל מזלזלים באזרחותם הישראלית ובמדינה היהודית – אשר נתנה להם מקלט".
המנהיגים המקומיים קראו כאמור להצטרף ליוזמת "הסכמי אברהם" שאותה החל בשנה שעברה ממשלו של הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ, ובמסגרתם נרמלה ישראל את יחסיה עם איחוד האימרויות, בחריין, סודן ומרוקו. "יש לנו בחירה: עריצות או כאוס – או חוקיות, הגינות, שלום וקדמה. התשובה ברורה", כתב אל-חראדן.
"נקטנו כעת בצעד ראשון במפגש הפומבי בארביל, יחד עם הארגון האמריקני The Center for Peace Communications. השלב הבא יהיה שיחות פנים-אל-פנים עם ישראלים. לאף כוח, חיצוני או פנימי, אין את הזכות למנוע מאיתנו להתקדם קדימה. חוקי האנטי-נורמליזציה של עיראק, אשר מפלילים כל קשר אזרחי בין ערבים לישראלים, הם בושה מוסרית".
שר החוץ יאיר לפיד בירך הערב על קריאתם של המנהיגים המקומיים בעיראק: "מהיום שנכנסה הממשלה הזאת לתפקידה, המטרה שלנו היא להרחיב את הסכמי אברהם. האירוע בעיראק מעורר תקווה למקומות שלא חשבנו עליהם בעבר. יש לנו ולעיראק היסטוריה משותפת ושורשים בקהילה היהודית, ובכל מקום שבו יושיטו לנו יד נעשה הכול כדי להושיט חזרה".
IMG_20210926_073155_593.jpg
 
אל-חרדאן הוסיף: "הפעולה הידועה ביותר לשמצה בטרגדיה הזו הייתה הגירוש ההמוני והנישול של רוב האוכלוסייה העיראקית היהודית, קהילה שלה 2,600 שנות היסטוריה, באמצע המאה ה-20. בעקבות ההגירה הכפויה שלהם, עיראק קטעה למעשה את אחד מעורקי החיים מהרכזים שלה. אנו שואבים תקווה מכך שרוב יהודי עיראק הצליחו לבנות מחדש את חייהם, ולהעביר את מסורותיהם לילדיהם ולנכדיהם בישראל".
אני כאן כדי להזכיר בקצרה כי ביום חג השבועות תש"א ביצעו ערביי עיראק את ה"פרהוד" מסע הרג ורציחות והתעללויות ביהודים בצורה מזעזעת ביותר, מי שקרא את תיאורי הניצולים מהפרהוד לא יכול להישאר אדיש מהאכזריות שגילו הערבים נגדנו, לי אין ספק שהסבל שעובר עליהם זה חלק מנקמת ה' בהם על מעשיהם
וברי לי שגם על גרמניה תעבור כוס התרעלה במידה גדושה על כל אשר עוללו לבני עמנו, וכן על כל שאר הגוים ששיתפו עמם פעולה ושלחו ידם בעמנו, כפולנים וההונגרים, הרוסים והאוקרינים וכל שכמותם
 
חזור
חלק עליון