• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

איזה טבעת נישואין עושים לפי מרן זצוק"ל ?

לפי זכרוני הדליל בחתונות שראיתי עם רבינו עובדיה היתה הטבעת עגולה לגמרי, זכור לי שבא פעם לישיבת אור החיים עם טבעת על אצבעו [וכך העיד חכם דוד שלום נקי שזוכר זאת] והיתה עגולה לגמרי, אבל איני יודע מה היה עניינה של טבעת זו
וכמדומה שבספר מרן בתמונות רואים את הטבעת של החתן הברסלבר על ידו של רבינו עובדיה, וצריך לעיין שם
 
[הרב מוצפי מקפיד מאד על טבעת עגולה דוקא (ולא עיגול בתוך ריבוע), עיין בספרו חופת ציון. וכך אני עשיתי בזמנו].
נכון, גם לי זכור כך, ולכן היה לי פשוט גם לעשות כך, אחרי שהרב מוצפי (שנוהג בד"כ ע"פ הקבלה) כותב שעדיף עגול, וגם הרב יצחק (שפוסק בד"כ ע"פ הפשט) כותב שמרן לא נהג בריבוע, ולכן כך עשינו וכן נהוג.
 
נכון, גם לי זכור כך, ולכן היה לי פשוט גם לעשות כך, אחרי שהרב מוצפי (שנוהג בד"כ ע"פ הקבלה) כותב שעדיף עגול, וגם הרב יצחק (שפוסק בד"כ ע"פ הפשט) כותב שמרן לא נהג בריבוע, ולכן כך עשינו וכן נהוג.
מעניין שהגרב"צ נטה כאן מדברי מרן הבא"ח שהליץ על צורת הריבוע מבחוץ
 
מעניין שהגרב"צ נטה כאן מדברי מרן הבא"ח שהליץ על צורת הריבוע מבחוץ
שאלה-56998
לכבוד הרב
1.ידוע כי ע"פ הבא"ח יש להעדיף לקדש בטבעת כסף שתהיה עגולה בפנים וחקוק עליה ה' בחלק הפנימי האם אפשר שתהיה בחלק החיצוני מרובעת עם פיהות מעוגלות כי זה מה שרוב הצורפים אומרים.
2. האם יש עניין לצום באותו יום עד לחופה , אמרולי שע"פ הרב עובדיה עדיף שלא לצום?
שתזכו למצוות ויענה ה' לכל משאלותיכם לטובה

תשובה
הצורפים לא פוסקים הלכות ומנהגים, וזה דעת עמי הארצות, כל הדורות אבותינו ואבות אבותינו בכל הקהלות קידשו בטבעת עגולה מבפנים ומבחוץ, ואין לשנות . ויש לזה ראיות ממקומות רבים בקבלה ובמפרשים, ויש סכנה של מריבה בטבעת מרובעת.
והם לא הבינו דברי הזוהר והקבלה שרמז הטבעת לאות ם סתומה, וזה מקורו לפני הבן איש חי מדברי המקובלים הקדמונים.וכונתו דוגמת ולא בפועל. כי העגול אין לו סוף וזו המטרה בטבעת.

שאלה-28320
שלום לכבוד הרב
ברוך ה" אני עומדת להינשא,וברצוני להתקדש בטבעת מרובעת מבחוץ ועגולה מבפנים,האם יש בזה איסור או בעיה?
כי לפי הבן איש חי והאר"י הקדוש אין בזה בעיה לפי הבנתי..אשמח אם כבוד הרב יכול לענות לי,זה חשוב לי מאוד.

תשובה
שקר אמרו לך האריז"ל והבן איש חי לא הזכירו מרובעת כלל. וסתם טבעת היא עגולה וכנזכר בפסוק, וכך מנהג הספרדים למעלה מאלף שנה לקדש בטבעת עגולה כנזכר בספרי הקבלה לרוב כי הוא אושר שאין לו סוף וגבול. ועיין בענין זה בספר הפליאה וספר הקנה ובסודי רזיא, ובמקום אחר הארכתי בזה בעזרת צורי וגואלי.
 
הרבי מקומרנא בזוהר חי (בהקדמתו לחלק א ד) כתב: “כך יש לתקן טבעת כתקנת מורי ורבי [ה”ה הגה”ק מוה”ר צבי הערש מזידיטשוב בעל עטרת צבי זצ”ל] מרובע מבחוץ ועגול מבפנים וכו` והוא לסימן טוב ולמזל טוב שלא יהיו שני הפכים חלילה, אלא יולידו זה מזה וזו מזו בהתחברות ויחוד כשר וקדוש בקדושה ובטהרה”.​
ועוד כתב שם בזוהר חי (בדף כ עמוד ד): “קבלתי ממורי דודי צבי הקדוש שהטבעת קדושין צריך שיהיה עגול מבפנים ומרובע מבחוץ בריבוע גמור כעין שני דלתין וכו`, והעושה טבעת קדושין כזה מממון בעלה דוקא יהיה מובטח שלא תהיה אשתו עקרה כל ימיה” וכו`.
 
חזור
חלק עליון