• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איך גר יכול לומר לאבותינו בלשון רבים

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו (כו ג)

במשנה ביכורים פ"א מ"ד, הגר מביא ואינו קורא שאינו יכול לומר לאבותינו לתת לנו, ובירושלמי שם תני בשם רבי יהודה, גר מביא וקורא משום שאברהם אבינו הוא אב המון גוים ויכול לומר לאבותינו. והקשה הריטב"א במכות יט. איך גר יכול לומר "לאבותינו" בלשון רבים, הרי רק אברהם אבינו הוא אב המון גוים.

ותירץ שם, שגם יצחק ויעקב נעשו אבות לגרים. אמנם בשאגת אריה סי' מ"ט דקדק משון הרמב"ם ביכורים פ"ד ה"ג, שרק אברהם אבינו הוא אב המון גוים, ולא שאר האבות, והדרא קושיא לדוכתא.

ונראה ליישב בדעת הרמב"ם, שאילו היה אומר "לאבותי", באמת היה קשה הרי אין לו אלא אב אחד, אבל כיון שאומר בלשון רבים "לאבותינו", אם כן הרי הוא כולל בזה גם את אבות ישראל, ודרך משל ראובן ושמעון שהיו במקום אחד, אזי חנוך בן ראובן וימואל בן שמעון יכולים לומר "אבותינו היו במקום פלוני", ואע"פ שלכל אחד רק אב אחד, מכל מקום בהצטרף יחד אביו של זה ואביו של זה שפיר אומרים "אבותינו", וממילא ניחא שהגר יכול לומר "לאבותינו", דאביו שלו דהיינו אברהם מצטרף עם אבות ישראל דהיינו יצחק ויעקב, וק"ל.

ויש להוכיח שדי בכך שיש לו אב אחד כדי לומר לאבותינו, דהנה בירושלמי מובא בר"ש קאמר שגר בן גרים יכול לומר בתפילה "אלקינו ואלקי אבותינו", משום שכוונתו על אביו הגר, [ומבואר שם דמיירי גם כאשר רק אביו נתגייר, ולא אבי אביו, מדפריך מהיכא דהיתה אמו מישראל, עי"ש]. והרי יש לו רק אב אחד בישראל, ואיך אומר "אבותינו" בלשון רבים, ועל כרחך כנ"ל דדי בזה כדי לומר "אבותינו", וכמו שביארנו. ודברי הריטב"א שהקשה משאר האבות, ומבואר דסבירא ליה דאב אחד אינו מועיל לומר לאבותינו, צ"ע מהירושלמי הנ"ל.​
 
חזור
חלק עליון