מתוך ה'מגדלות מרקחים':
פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי (כה יא)
בספר הואיל משה (לבעל מטה משה, תלמיד מהרש"ל), הקשה שאם באמת היו ישראל חייבים כליה על מה שלא מיחו בזמרי, אם כן איך נפטרו מכך על ידי שפינחס הרג את זמרי.
ויש לפרש, שמה שהיו חייבים על שלא מיחו הרי זה ביטול מצות עשה של תוכחה, וענשינן על עשה רק בעידן ריתחא, וכל זמן שלא נעשה הדין בזמרי והיה עידן ריתחא מן השמים עליו, ממילא כל ישראל היה בסכנה מחמת דהוי עידן ריתחא ויענשו עמו, אבל לאחר שהוא נענש שוב אין כאן עידן ריתחא ולא יענשו על זה, והיינו דכתיב "השיב את חמתי", שלא יהיה עידן ריתחא, ועי' לעיל בפרשת קרח בענין זה.
פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי (כה יא)
בספר הואיל משה (לבעל מטה משה, תלמיד מהרש"ל), הקשה שאם באמת היו ישראל חייבים כליה על מה שלא מיחו בזמרי, אם כן איך נפטרו מכך על ידי שפינחס הרג את זמרי.
ויש לפרש, שמה שהיו חייבים על שלא מיחו הרי זה ביטול מצות עשה של תוכחה, וענשינן על עשה רק בעידן ריתחא, וכל זמן שלא נעשה הדין בזמרי והיה עידן ריתחא מן השמים עליו, ממילא כל ישראל היה בסכנה מחמת דהוי עידן ריתחא ויענשו עמו, אבל לאחר שהוא נענש שוב אין כאן עידן ריתחא ולא יענשו על זה, והיינו דכתיב "השיב את חמתי", שלא יהיה עידן ריתחא, ועי' לעיל בפרשת קרח בענין זה.