• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איכא דרכא אחרינא האם חובה?

קורסיה

Well-known member
חידוש גדול יוצא מדברי האז נדברו הנ"ל. הרמב"ם והטוש"ע (אה"ע סימן כא) כתבו בסתם שאסור להסתכל בנשים בשעה שהן עומדות על הכביסה. ולא חילקו בין היכא דאיכא דרכא אחרינא או לא. והסביר שם, שרק לפי הרשב"ם היכא דאיכא דרכא אחרינא לא מועיל עצימת עיניים. אך לרמב"ם אם יש דרך אחרת ולא עוצם עיניו אלא רואה דרך הילוכו אך לא מתכוין להסתכל, אינו אנוס ונקרא רשע.
אך אם עוצם עיניו אף בשיש דרך אחרת מותר. וגם בדליכא דרכא אחרינא חייב לעצום עיניו.
דבריו הובא ביחוה דעת (ח"ה ס' סג ד"ה ולכאורה) ונראה שמסכים עמו.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_אז נדברו - עה.pdf
    5.7 MB · צפיות: 14
חידוש גדול יוצא מדברי האז נדברו הנ"ל. הרמב"ם והטוש"ע (אה"ע סימן כא) כתבו בסתם שאסור להסתכל בנשים בשעה שהן עומדות על הכביסה. ולא חילקו בין היכא דאיכא דרכא אחרינא או לא. והסביר שם, שרק לפי הרשב"ם היכא דאיכא דרכא אחרינא לא מועיל עצימת עיניים. אך לרמב"ם אם יש דרך אחרת ולא עוצם עיניו אלא רואה דרך הילוכו אך לא מתכוין להסתכל, אינו אנוס ונקרא רשע.
אך אם עוצם עיניו אף בשיש דרך אחרת מותר. וגם בדליכא דרכא אחרינא חייב לעצום עיניו.
דבריו הובא ביחוה דעת (ח"ה ס' סג ד"ה ולכאורה) ונראה שמסכים עמו.
מדברי הרשלצ המובאים בהשקפה חכמה ומוסר נראה שיש לחזר אחר דרכא אחרינא:

כולל הנמצא במקום של פריצות​

בס"ד, ‏ד' תמוז תשע"ה

לכבוד

האברך היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב א. ט. נר"ו

שלום וברכה,

במענה למכתבך בדבר זה שאתה גר בבני ברק, והינך לומד בכולל בתל אביב, אשר אתה מרוצה ממנו, והינך נהנה ללמוד בו ומתאים לך, אך דא עקא, הפריצות הנוראה שיש בעיר תל אביב.

הנה, בראש ובראשונה צריך לבדוק בינך לבין עצמך שהנך מחזיק ביראת שמים ושמירת העינים מראות מרע ככל שרק ניתן, וכמו כן יש להביא בשיקול הדעת את הענין של הפרנסה, שהוא חיוב של האדם בשטר הכתובה. ואם המצא תמצא כי יש בידך לעשות תחבולות להינצל מתעתועי היצר [וכגון נסיעה עם רכב של אברכים ולא באוטובוסים], הרי שכל זמן שלא מצאת מסגרת בעיר בני ברק שתתאים לך מבחינת תוכן הלימוד, שיטת הלימוד, חברותא, וכיוצא וגם מבחינת הפרנסה, תמשיך ללמוד בת"א, ותשתדל כמה שאפשר לשמור עצמך בקדושה ובטהרה, ללמוד בנסיעה ספרי מוסר, המחזקים את האדם בענינים אלו של שמירת העינים והרהורים רעים, והרוצה להיטהר מסייעין לו, ותעלה ותצליח. ובד בבד תשתדל עד למאד לחפש כולל מסודר בבני ברק, עם פרנסה טובה, ועם חברותא טובה, וכשתמצא תעבור מיד לב"ב.

בברכת התורה,

יצחק יוסף

ראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 
מה הנפק"מ? יש כאן מי שיודע ללכת בעיניים עצומות?
ולגוף הנידון פשטות הפוסקים שהחיוב של דרכא אחרינא הוא גם אם עוצם עיניו, ובדליכא אין חייב לעצום עיניו, עי' בזה בספר לבושה של תורה
 
קורוסיה טוען שדברי הרשלצ ''נראה שזה בתורת הנגנה הנכונה''
יוסף עונה:

א. אין מקרא יוצא מדי פשוטו, ומסתבר שאם זו היתה הנהגה בלבד היה כותב נכון'' או ראוי'' למרות שיתכן פעמים שיש הנהגה ולא כתובה כן אך הכלל הוא שמה שצריך כתוב כמו שכתוב ואם זה לפנים משורת הדין זה מצוין.
ב. דבר שני גם אם זו רק הנהגה נכונה היתר היה משום לימוד תורה ובנידון לא של לימוד תורה אז ממילא זה עיקר הדין.
ג. מצורף דין שמשמע שזה עיקר הדין לדעת הרשלצ ומקורו מקונ' קדושים תהיו. יעו' גם בהערה. סעי' נג
1661961162630.jpeg
 
יש כאן מי שיודע ללכת בעיניים עצומות
באז נדברו שם כתב דלאו דוקא עוצם עיניו אלא העיקר לאנוס את עצמו לא להסתכל
ובכל זאת מה נענה על הרמב"ם והש"ע שהתעלמו מכל הגמ' הנ"ל? ומה נענה על כך שמרן ביחוה דעת כתב רק תירוץ אחד של האז נדברו
 
חזור
חלק עליון