מסכת שבת פט: הובאו דבריו של יצחק אבינו לקודשא בריך הוא שבמילא עד 20 שנה אין ב"ד של מעלה עונשין ע"ש.
ובמאור ישראל שם (ירושלים תשנו) למרן זיעא אסף כעמיר גורנה והרחיב במערכה לקראת מערכה את דעות הסוברים שהדברים ממש כפשוטם שלא נענש כלל, ואת היש סוברים שיש בזה כל מיני כללים ופרטים ולפעמים כן נענש על לפני 20 שנה,וסופו שם מוכיח שמחזק את דעות הסוברים שהדברים ממש כפשוטם ולא נענש כלל.
וכן הוא בספרו הבהיר ענף עץ אבות (ירושלים תשסא) פרק ה' משנה כא-בן עשרים לרדוף שרק מגיל 20 מתחילים לרדוף אותו מהשמים כפי פירוש רבנו עובדיה מברטנורה שם,ואחר שהביא גם את הדעות החולקות ,סיים וחיזק מרן זיעא כדיברי דעות הסוברים שהוא כפשוטו.
אלא שבספרו חזון עובדיה( ירושלים תשסז) לגבי ברכת הגומל לקטן ברכות עמוד שמט הערה יא הביא וחיזק את הפוסקים שס"ל שהוא לא כפשוטו ואה"נ יש פעמים וכן נענש לפני גיל 20.ע"ש
ואחרי אלף המחילות ואם דבר ריק הוא, ממני.קשיא לי תרתי, חדא הרי מאי דאמרינן אין ב"ד של מעלה מענישים מתחת לגיל 20 הוא מעוגן באילנא רברבא ירושלמי מפורש מדרש זוהר ראשונים(רמב״ם ראבד תוספות רבנו עובדיה מברטנורה) כמבואר במאור ישראל הנ"ל, ואלו החולקים הם אחרונים ותו לא, והרי ידוע כלל חשוב בכללי ההוראה : שאין לאחרונים לחלוק על ראשון אפילו בראיה מין הש"ס אלא א"כ מצאו תנא שמסייע ליה בראשונים וכ"ש נגד הרמב״ם ז''ל(מרן זיע"א בריש ספר הנד"מ פאר הדור להרמבם ז''ל-תשמד) וא"כ קשיא אחרי המחי"ר איך מלאם ליבם של אחרונים אלו לחלוק על הראשונים וללא ראיה מוכחת מהשס והחרה אחריהם מרן זיע"א שבסוף בהלכותיו (חזון עובדיה הנ''ל)פסק כדבריהם אפילו שבספריו הקודמים הראה פנים שאין עונשין כלל.
ותו הרי ידוע שמה שפוסקין למטה כך פוסקים למעלה ויש הרבה מקורות לכך, ראה מאור ישראל ברכות ה . ד"ה מוכר עצב ודו"ק,וכן ראה ס' תוכחת חיים לגר"ח פאלג'י בפרשת משפטים שכשם שפוסקים בבית דין של מטה כך נפסק למעלה, וממילא מי שאינו מקבל את פסק בית הדין כאילו בועט בבית דין העליון, וכן הביא בס' בני יששכר בכמה מקומו. ענין זה גם מובא בחידושי הרי"ם על הפרשה שלנו, יעוי"ש שדן בשאלה מדוע לא נשלח מלאך מיוחד להציל את לוט כמו ששאר הפעולות שעשו המלאכים היה כל אחד מהם בתפקיד מיוחד, והשיב, שהרי הצלת לוט היתה בזכות שתצא ממנו רות המואביה, וזה תלוי בהכרעת בית הדין שמואביה [בשונה ממואבי] מותרת לבוא בקהל ה', לכן רק אחרי שאברהם אמר על שרה "הנה באוהל" והיינו שאין דרכה של אשה לצאת לחוץ [וממילא נשות מואב לא היו בכלל "אשר לא קידמו אתכם בלחם ומים" ואין סיבה לבטל מהן אפשרות גיור], נפסק שרות כשרה לבוא בקהל וממילא ניצל לוט…(אתר דין),
ומי לנו גדול כמרן זיעא שאמר בשיעוריו עשרות פעמים שיש להקל על בעלי תשובה בזמננו שלא תינעל דלת בפניהם (עיין יביע אומר הנד"מ חלק ט אבן העזר סימן י בסוף דבריו ודו"ק) וא"כ במקום להשאיר את העולה משני צנתרי דדהבא
מאור ישראל וענף עץ אבות בכח דהיתרא להקל על בעלי תשובה עד גיל 20, בחר רבנו זיע"א לפסוק במשנה אחרונה (חזון עובדיה הנ''ל) בכוחא דהחמרתא כמו האחרונים שס"ל שכן נענשים על פחות מגיל 20, ואין ספק שזה קושי עצום לבעלי התשובה בזמנינו שקופות השרצים שלהם עד גיל 20 חייבת בתיקון, כי כפסק מרן זיע"א בארץ כך נקבע בשמים וכנ"ל.
וה' יאיר עיננו בתורתו אמן
ובמאור ישראל שם (ירושלים תשנו) למרן זיעא אסף כעמיר גורנה והרחיב במערכה לקראת מערכה את דעות הסוברים שהדברים ממש כפשוטם שלא נענש כלל, ואת היש סוברים שיש בזה כל מיני כללים ופרטים ולפעמים כן נענש על לפני 20 שנה,וסופו שם מוכיח שמחזק את דעות הסוברים שהדברים ממש כפשוטם ולא נענש כלל.
וכן הוא בספרו הבהיר ענף עץ אבות (ירושלים תשסא) פרק ה' משנה כא-בן עשרים לרדוף שרק מגיל 20 מתחילים לרדוף אותו מהשמים כפי פירוש רבנו עובדיה מברטנורה שם,ואחר שהביא גם את הדעות החולקות ,סיים וחיזק מרן זיעא כדיברי דעות הסוברים שהוא כפשוטו.
אלא שבספרו חזון עובדיה( ירושלים תשסז) לגבי ברכת הגומל לקטן ברכות עמוד שמט הערה יא הביא וחיזק את הפוסקים שס"ל שהוא לא כפשוטו ואה"נ יש פעמים וכן נענש לפני גיל 20.ע"ש
ואחרי אלף המחילות ואם דבר ריק הוא, ממני.קשיא לי תרתי, חדא הרי מאי דאמרינן אין ב"ד של מעלה מענישים מתחת לגיל 20 הוא מעוגן באילנא רברבא ירושלמי מפורש מדרש זוהר ראשונים(רמב״ם ראבד תוספות רבנו עובדיה מברטנורה) כמבואר במאור ישראל הנ"ל, ואלו החולקים הם אחרונים ותו לא, והרי ידוע כלל חשוב בכללי ההוראה : שאין לאחרונים לחלוק על ראשון אפילו בראיה מין הש"ס אלא א"כ מצאו תנא שמסייע ליה בראשונים וכ"ש נגד הרמב״ם ז''ל(מרן זיע"א בריש ספר הנד"מ פאר הדור להרמבם ז''ל-תשמד) וא"כ קשיא אחרי המחי"ר איך מלאם ליבם של אחרונים אלו לחלוק על הראשונים וללא ראיה מוכחת מהשס והחרה אחריהם מרן זיע"א שבסוף בהלכותיו (חזון עובדיה הנ''ל)פסק כדבריהם אפילו שבספריו הקודמים הראה פנים שאין עונשין כלל.
ותו הרי ידוע שמה שפוסקין למטה כך פוסקים למעלה ויש הרבה מקורות לכך, ראה מאור ישראל ברכות ה . ד"ה מוכר עצב ודו"ק,וכן ראה ס' תוכחת חיים לגר"ח פאלג'י בפרשת משפטים שכשם שפוסקים בבית דין של מטה כך נפסק למעלה, וממילא מי שאינו מקבל את פסק בית הדין כאילו בועט בבית דין העליון, וכן הביא בס' בני יששכר בכמה מקומו. ענין זה גם מובא בחידושי הרי"ם על הפרשה שלנו, יעוי"ש שדן בשאלה מדוע לא נשלח מלאך מיוחד להציל את לוט כמו ששאר הפעולות שעשו המלאכים היה כל אחד מהם בתפקיד מיוחד, והשיב, שהרי הצלת לוט היתה בזכות שתצא ממנו רות המואביה, וזה תלוי בהכרעת בית הדין שמואביה [בשונה ממואבי] מותרת לבוא בקהל ה', לכן רק אחרי שאברהם אמר על שרה "הנה באוהל" והיינו שאין דרכה של אשה לצאת לחוץ [וממילא נשות מואב לא היו בכלל "אשר לא קידמו אתכם בלחם ומים" ואין סיבה לבטל מהן אפשרות גיור], נפסק שרות כשרה לבוא בקהל וממילא ניצל לוט…(אתר דין),
ומי לנו גדול כמרן זיעא שאמר בשיעוריו עשרות פעמים שיש להקל על בעלי תשובה בזמננו שלא תינעל דלת בפניהם (עיין יביע אומר הנד"מ חלק ט אבן העזר סימן י בסוף דבריו ודו"ק) וא"כ במקום להשאיר את העולה משני צנתרי דדהבא
מאור ישראל וענף עץ אבות בכח דהיתרא להקל על בעלי תשובה עד גיל 20, בחר רבנו זיע"א לפסוק במשנה אחרונה (חזון עובדיה הנ''ל) בכוחא דהחמרתא כמו האחרונים שס"ל שכן נענשים על פחות מגיל 20, ואין ספק שזה קושי עצום לבעלי התשובה בזמנינו שקופות השרצים שלהם עד גיל 20 חייבת בתיקון, כי כפסק מרן זיע"א בארץ כך נקבע בשמים וכנ"ל.
וה' יאיר עיננו בתורתו אמן