• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אכילה לפני קידוש לנשים

אכילה לפני קידוש לנשים​
הנה אשה שקמה משינתה בשבת בבוקר וכוונתה להתפלל, דינה כאיש המתפלל שאין חל עליה חובת קידוש אלא לאחר תפילת שחרית, ולכן מותרת לשתות לפני התפילה.

הנה ישנה הלכה שאסור לאכול לפני תפילה (גמ' שבת ט: ושו"ע סי' רלב ס"ב). והנה אשה אינה שייכת באיסור זה של אכילה לפני תפילה, לשיטת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (יביע אומר ח"ו או"ח סי' יז, יחוה דעת ח"ג סי' ז) שאשה חייבת להתפלל רק תפילה אחת ביום, היות והיא בוחרת לעצמה איזה תפילה היא מתפללת, ובגלל שיכולה לבחור להתפלל מנחה או ערבית לכן חל עליה איסור אכילה קודם תפילה. וכן פסק בחזון עובדיה (שבת ח"ב עמ' קסט).

ובאמת באופן שהאשה לא התפללה שחרית ומנחה, אסורה באכילה לפני תפילת ערבית וחוזר להיות דינה כאיש שאסורה באכילה לפני תפילה, שהרי כעת אינה יכולה להימלט מחיוב תפילה, ואינה יכולה לפטור עצמה בשום תפילה.

ולפי"ז יל"ע מדוע אשה שמתפללת שחרית ביום שבת, היקל מרן הגר"ע יוסף שיכולה לאכול רק כאשר הדבר בא לחזק את גופה, ומשמע דלכתחילה כאשר אינה צריכה וזקוקה לאכול לפני תפילה, אין להקל לה. וצ"ע מדוע, הרי אין לאישה איסור לאכול לפני תפילה, ואה"נ אם לא תתפלל אתי שפיר שאסורה לאכול מצד חובת קידוש של יום, אך אם בדעתה להתפלל, ורוצה כעת לאכול ולשתות למה שלא נתיר לה לאכול ללא תנאים, שהרי נשאר רק את הדין של אכילה לפני תפילה שבזה מותרת. (שהרי מותרת באכילה לפני שעשתה קידוש שעדיין לא חל עליה חובת קידוש כל עוד שלא התפללה).

והיה מקום לדמות דברינו למה שכתב הביאור הלכה (סי' רפט ד"ה חובת קידוש) דמי שהותר לו לאכול ולשתות קודם תפילה, כגון שהוא לרפואה פשוט שצריך לקדש מתחילה. ומבואר להדיא דאף שמותר לו לאכול לפני תפילה בכ"ז צריך לקדש, וא"כ ה"ה בנשים דאף שמותרות באכילה לפני תפילה, מ"מ אם רוצות לאכול לפני תפילה צריכות לקדש.

אך נראה ברור שאין הנידון דומה לראיה כלל ועיקר. שכן יש חילוק גדול בין חולה לאשה. מה שחולה צריך לקדש למרות שמותר באכילה לפני תפילה, הוא משום שפטור רק מאיסור אכילה לפני תפילה, אך עדיין חייב בתפילת שחרית ולכן אינו פטור מחובת קידוש. אך נשים פטורות לגמרי מחיוב תפילת שחרית, שהרי יכולות להתפלל אם ירצו תפילת מנחה לדעת הגר"ע יוסף ומטעם זה מותרות לאכול לפני תפילה מידי יום ביומו, ולפי"ז יש לומר שאשה שבדעתה להתפלל שחרית בשבת, יהיה מותר לה לאכול לפני שחרית אף אם לא עשתה קידוש אף באופן שאינו במטרה לחזק את גופה, וצ"ע.

אמנם עצם דברי הביאור הלכה שחולה המותר באכילה לפני תפילה צריך לקדש טעונים ביאור, שהרי בשו"ע (סי' רפט ס"א) מפורש כתב שחובת קידוש לא חלה לפני התפילה, וא"כ מה שייך שיעשה קידוש.

אשמח מאד שכבוד הרב ישיב לי על השאלה על מרן זצ"ל
תודה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון