שלוש פעמים חוזר ונזכר דיבורו של משה רבנו לבני ישראל בחמשת הפסוקים הראשונים: "אשר דבר משה", "דבר משה אל בני ישראל" והואיל משה באר" – לפי שחמשת הפסוקים הראשונים מהווים הקדמה לתוכנו של כל ספר דברים. ספר זה מחולק לשלושה חלקים (כנגד שלושת הספרים: שמות, ויקרא, במדבר – ולכן הוא נקרא בשם "משנה תורה") – החלק הראשון הוא מהתחלת הספר ועד פרק ה' בפרשת ואתחנן, שמכיל דברי מוסר ותוכחה; החלק השני הוא מפרק ה', בו מתחילות עשרת הדברות עד פרק כ"ז פסוק ט' בפרשת תבוא, שמכיל את מצוות התורה; החלק השלישי הוא מכאן ואילך עד סוף הספר, שמכיל את הברכות והקללות.
"אלה הדברים אשר דבר משה" – היינו החלק הראשון, שהם דברי המוסר והתוכחה, ולכן נזכרים כאן החטאים בקיצור ובדרך רמז. דבר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ד' אותו אליהם" – היינו החלק האמצעי המכיל את מצוות ד'. והואיל משה באר את התורה הזאת" – היינו החלק האחרון של הברכות והקללות. ואכן גם שם נאמר לפני הברכות והקללות: וכתבת את דברי התורה הזאת באר היטב" (כז, ח) – לפי שזהו באור כללי על קיום המצוות.
"אלה הדברים אשר דבר משה" – היינו החלק הראשון, שהם דברי המוסר והתוכחה, ולכן נזכרים כאן החטאים בקיצור ובדרך רמז. דבר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ד' אותו אליהם" – היינו החלק האמצעי המכיל את מצוות ד'. והואיל משה באר את התורה הזאת" – היינו החלק האחרון של הברכות והקללות. ואכן גם שם נאמר לפני הברכות והקללות: וכתבת את דברי התורה הזאת באר היטב" (כז, ח) – לפי שזהו באור כללי על קיום המצוות.
הגר"א; הובא במעינה של תורה
ואולי אפשר להוסיף שהנה בשבת (קטז, א) ס"ל לרבי שיש שבעה ספרי תורה, כדכתיב "חצבה עמודיה שבעה", כיון שחומש במדבר מתחלק לשלוש, כי "ויהי בנסוע" הוא ספר בפני עצמו. ויתכן שלפי דברי הגר"א גם לרשב"ג שלא ס"ל כן – מ"מ יש כעין שבעה ספרים, כי חומש דברים מתחלק לשלוש.
ובאדרת אליהו נוסף, שזהו אוריין תליתאי, האמור בשבת (פח, א), ונוסף שם ש"אלה" שבתחילת חומש דברים – כנגד "ואלה שמות", ובפרק ה (פסוק א) נאמר "ויקרא" – כנגד חומש ויקרא, ובפרק כז (פסוק ט) נאמר "וידבר" – כנגד חומש במדבר.