• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אם יש מקור לכך בחובות הלבבות

יוסף דהן

Well-known member
בתומר דבורה בהתחלה מופיע מדוע אחת מדותיו של הקב''ה הוא מלך עלוב כביכול
שה' נותן לאדם כלים וכחות ומי שחוטא משתמש בהם נגדו והקב'ה מאריך אף ולא מענישו מיד.

שמעתי מת''ח פלוני שרעיון זה גם מופיע בחובות הלבבות.
האם מישהו מכיר את זה ויכול לציין מקור מדויק או רמז לכך בחובות הלבבות?
תודה רבה
 
שאלה - 83021
היכן מופיע המאמר שהביא הרב על המלאכים הקורים לקב"ה "מלך עלוב" כי הוא הנותן חיים למורדים בו והקב"ה עונה להם "קץ שם לחושך"
ה' יתן לרב כוח להשיך להאיר עיננו בדברים נפלאים אלו
תשובה
כן מובא בספר היכלות , ובמדרש פרקי היכלות , ועוד מדרשים .
 
אציין שכ"כ האוהח"ק דהערב הילולתו בפרשת בלק בזה"ל
אור החיים במדבר פרק כג פסוק ח
עוד אשכילך כי כל עושה רשע יפעיל פגם במדה עליונה בענף ההוא שתלויה אותה מצוה שעבר עליה, ולא בכל המדה הוא פוגם אלא בשורש נשמתו, והפגם הוא שתהיה אחיזה לחלק המרוחק לעמוד שם וליהנות ממקור החיים, וחלק זה המרוחק נעוץ סופו בתוך החוטא וראשו יונק ממקום שורש הנפש החוטאת, וזה יהיה כל עוד שלא שב האדם בתשובה או לא נפרע על חטאו, וזה הוא סוד נושא עון שאמרו רז"ל שה' מפרנס הקטיגור הנברא מחטא האדם, וכי הוא זה הנפרע מהאדם עצמו (זוח"ג פ"ג ב) כאומרו (ירמיה ב) תיסרך רעתך, וכתיב (ישעי' סד) ותמוגנו ביד וגו', והאיש המקלל יעורר הדין בכח הקללה בעת הזעם למהר להשליט השליט באדם לרע לו:
וראה שם במפרשים שהרחיבו הענין, אך כמדומה לא הביאו מחוה"ל
 
אציין שכ"כ האוהח"ק דהערב הילולתו בפרשת בלק בזה"ל
אור החיים במדבר פרק כג פסוק ח
עוד אשכילך כי כל עושה רשע יפעיל פגם במדה עליונה בענף ההוא שתלויה אותה מצוה שעבר עליה, ולא בכל המדה הוא פוגם אלא בשורש נשמתו, והפגם הוא שתהיה אחיזה לחלק המרוחק לעמוד שם וליהנות ממקור החיים, וחלק זה המרוחק נעוץ סופו בתוך החוטא וראשו יונק ממקום שורש הנפש החוטאת, וזה יהיה כל עוד שלא שב האדם בתשובה או לא נפרע על חטאו, וזה הוא סוד נושא עון שאמרו רז"ל שה' מפרנס הקטיגור הנברא מחטא האדם, וכי הוא זה הנפרע מהאדם עצמו (זוח"ג פ"ג ב) כאומרו (ירמיה ב) תיסרך רעתך, וכתיב (ישעי' סד) ותמוגנו ביד וגו', והאיש המקלל יעורר הדין בכח הקללה בעת הזעם למהר להשליט השליט באדם לרע לו:
וראה שם במפרשים שהרחיבו הענין, אך כמדומה לא הביאו מחוה"ל
וכבר קדמו רבנו הרמ"ק ז"ל בספה"ק תומר דבורה במדה השנית "נושא עוון".
ובאמת כנראה מקורו טהור בזוה"ק הנ"ל
 
וכבר קדמו רבנו הרמ"ק ז"ל בספה"ק תומר דבורה במדה השנית "נושא עוון".
ובאמת כנראה מקורו טהור בזוה"ק הנ"ל
רק יש להאיר בהארה מעניינת, שמעיקרו אין ספר כזה "תומר דבורה".
הרמ"ק חיבר את ספר אלימה, ושם חילק אותו לשבעים תמרים, ואחד מהתמרים הוא תומר דבורה...
איך מרן היה אומר, ראה את המציאה ונפל עליה... (ב"מ י.).
 
רק יש להאיר בהארה מעניינת, שמעיקרו אין ספר כזה "תומר דבורה".
הרמ"ק חיבר את ספר אלימה, ושם חילק אותו לשבעים תמרים, ואחד מהתמרים הוא תומר דבורה...
איך מרן היה אומר, ראה את המציאה ונפל עליה... (ב"מ י.).
אמת, רק שכיום הוא מודפס בפ"ע וכך הציבור מכיר אותו
 
חזור
חלק עליון