• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

בשבת מלכתא הראני אחד הנערים היקרים שלנו בדף של בית נאמן שיצא נגד מנהגינו {אנא זעירא באופן אישי כבר לא נוהג כך, כדלהלן} שלא לומר נפילת אפים אחרי פלג המנחה, ועתה ביקשתי שישלחו לי צילום אותו הדף והנני רוצף אותו בזה

[ATTACH=full]1062[/ATTACH]

ובמחילת כבודו לא ידעתי מדוע מתבטא על מנהג זה שהוא מוזר, שבאמת כך נהגו בארם צובא ובדמשק, ומשם בכל המקומות שנפוצו בני קהילתנו, וכנדפס בסידור שער בנימין, וכך המנהג פשוט עד היום בארגנטינה {מלבד קהילת רבנו עובדיה בראשות חכם עקריש}, ואמנם אנחנו בארץ כבר נוהגים לומר ככולם, אך כל חכמי הדור שביקרו בארגנטינה כחכם עובדיה ז"ל, ויבדלו לחיים חכם שלום, וחכם שמעון בעדני, ועוד, שהיו מגיעים לשם באופן קבוע, ומעולם לא ניסו לשנות המנהג, והחכם השלם רחמים שעיו במחקרי ארץ חלק ו' (סימן קט) נשאל על מנהגינו בזה והאריך לבאר יסודותיו וטעמיו, וציין גם לשו"ת יצחק ירנן של מרא דאתרין בסימו דרוחין חכם שחיבר זצ"ל שכתב בזה

ובבירור שעשיתי מצאתי ראיתי שכך העידו בכמה ספרים וסופרים על מנהג תימן, שלא אמרו בכלל נפי"א במנחה

וכך נהגו בעיראק וכורדיסתן, ונתן לזה טעם גדול חכמי בגדד בשו"ת זבחי צדק, וח"ר עזרא דנגור, ואמנם בנו של הרי"ח הטוב ח"ר יעקב חיים הינדז במנהג זה

ומצאתי בספר עטרת אבות שבמרוקו לא אמרו בכלל וידוי ותחנון במנחה, ובמרקש ותוניס נהגו כמנהגנו הנ"ל לא לומר רק נפילת אפים

וכן העיד על מנהג כמה בתי כנסת בתונס בספר עלי הדס

ורבים מקהילות אחינו האשכנזים עד היום אינם אומרים בכלל וידוי ונפי"א במנחה גם לפני פלג המנחה, ואשריהם שגם בשחרית מדלגים בקלות מאחר ואין להם עוונות להתוודות עליהם

נמצא שמנהג זה לא זר ולא מוזר, ולא כל מנהג שלא מובן הוא מוזר, ובפרט שאינו חובה כ"כ, ומי שישנה את מנהגו כמונו תבוא עליו ברכה ואין בזה הפסד, אך מי שנוהג כך לא נגער בו ולא נסיר אותו מדרכו שלא יטוש תורת אמו


חזור
חלק עליון