מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל בחרב אל חלליהם (לא ח)
בסנהדרין קו: אמר רב, שקיימו בבלעם ארבע מיתות, סקילה ושריפה הרג וחנק. ופירש רש"י, שתלאוהו והציתו אש תחת הצליבה, וחתכו ראשו ונפל לתוך האש. תלייה היינו חנק, חתיכת הראש הרג, כשנפל לארץ סקילה, כשנפל לאור היינו שריפה. והקשה מהרש"א, הרי אין זו מיתת שריפה האמורה בתורה, דמיתת שריפה היינו שמטילין פתילה של אבר לתוך פיו.
והנה בסנהדרין נב. אמרינן דהטעם שמיתת ביד דין בשריפה היינו ע"י פתילה של אבר, ולא בשריפה ממש, משום שנאמר "ואהבת לרעך כמוך", ברור לו מיתה יפה. מעתה יש לומר, כי בבלעם שאינו מבני ישראל, אין שייך "ואהבת לרעך כמוך", וממילא דלגביו שריפה הוי בשריפה ממש.
ויש לדון דנפק"מ בזה לדינא, דהנה לגבי סקילה אמרינן בסנהדרין מה. שבית הסקילה היה גבוה שתי קומות, ולא פחות, כדי שימות מהר. וילפינן לה מדכתיב "ואהבת לרעך כמוך", ברור לו מיתה יפה. והנה מצינו מיתת סקילה לבני נח, בבן נח שבא על נערה המאורסה, דאמרינן בסנהדרין נז: שהוא נידון בסקילה כישראל. ומעתה יש לדון שכאשר הורגים בן נח בסקילה ליכא לדינא דברור לו מיתה יפה, ויכולים לעשות בית הסקילה נמוך יותר. וכן לגבי סקילה של בהמה, כאשר מקיימים "סקול יסקל השור", אי"צ בית הסקילה להיות גבוה ב' קומות, דלא שייך בזה "ואהבת לרעך כמוך", וכ"כ בדבר אברהם ח"ב סי' ל"ד אות ב'.
וכמו כן בסנהדרין נב: ילפינן דמיתת סייף היא מן הצואר, ולא מן העורף, מדכתיב "ואהבת" וגו', ברור לו מיתה יפה. ומעתה יש לומר שבמיתת בני נח שהיא בסייף, ליכא לדינא דמן הצואר ויכול להורגו איך שירצה. וכן בבהמת עיר הנדחת, שנהרגת בסייף כמבואר בסנהדרין קיב. מדכתיב "לפי חרב", ליכא לדינא דמן הצואר, דהרי לא שייך בזה ואהבת לרעך כמוך.
והנה במנחת חינוך מצוה תס"ד מסתפק בפטר חמור של עיר הנדחת, האם יקיימו בו עריפה מדין פטר חמור, או הריגה כדין עיר הנדחת. ולפי מה שנתבאר נראה דאין כאן סתירה כלל, דהרי בסנהדרין שם קאמר דכל הטעם שבמיתת סייף אין הורגים בקופיץ מן העורף כמו עריפה, הוא רק משום "ואהבת", ובהריגת הבהמה אין שייך "ואהבת", ויכול להורגה מהיכן שירצה, ועל כן יערוף בקופיץ ותתקיים גם מצות עריפה וגם מצות עיר הנדחת. [ועי' בדברי הרמ"ה בסנהדרין קיב. ע"ד הגמ' "לא שנא דקטלה מיקטל", דמיתת סייף של בהמת עיר הנדחת מתקיים בין בשחיטה ובין בהתזת הראש].
ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל בחרב אל חלליהם (לא ח)
בסנהדרין קו: אמר רב, שקיימו בבלעם ארבע מיתות, סקילה ושריפה הרג וחנק. ופירש רש"י, שתלאוהו והציתו אש תחת הצליבה, וחתכו ראשו ונפל לתוך האש. תלייה היינו חנק, חתיכת הראש הרג, כשנפל לארץ סקילה, כשנפל לאור היינו שריפה. והקשה מהרש"א, הרי אין זו מיתת שריפה האמורה בתורה, דמיתת שריפה היינו שמטילין פתילה של אבר לתוך פיו.
והנה בסנהדרין נב. אמרינן דהטעם שמיתת ביד דין בשריפה היינו ע"י פתילה של אבר, ולא בשריפה ממש, משום שנאמר "ואהבת לרעך כמוך", ברור לו מיתה יפה. מעתה יש לומר, כי בבלעם שאינו מבני ישראל, אין שייך "ואהבת לרעך כמוך", וממילא דלגביו שריפה הוי בשריפה ממש.
ויש לדון דנפק"מ בזה לדינא, דהנה לגבי סקילה אמרינן בסנהדרין מה. שבית הסקילה היה גבוה שתי קומות, ולא פחות, כדי שימות מהר. וילפינן לה מדכתיב "ואהבת לרעך כמוך", ברור לו מיתה יפה. והנה מצינו מיתת סקילה לבני נח, בבן נח שבא על נערה המאורסה, דאמרינן בסנהדרין נז: שהוא נידון בסקילה כישראל. ומעתה יש לדון שכאשר הורגים בן נח בסקילה ליכא לדינא דברור לו מיתה יפה, ויכולים לעשות בית הסקילה נמוך יותר. וכן לגבי סקילה של בהמה, כאשר מקיימים "סקול יסקל השור", אי"צ בית הסקילה להיות גבוה ב' קומות, דלא שייך בזה "ואהבת לרעך כמוך", וכ"כ בדבר אברהם ח"ב סי' ל"ד אות ב'.
וכמו כן בסנהדרין נב: ילפינן דמיתת סייף היא מן הצואר, ולא מן העורף, מדכתיב "ואהבת" וגו', ברור לו מיתה יפה. ומעתה יש לומר שבמיתת בני נח שהיא בסייף, ליכא לדינא דמן הצואר ויכול להורגו איך שירצה. וכן בבהמת עיר הנדחת, שנהרגת בסייף כמבואר בסנהדרין קיב. מדכתיב "לפי חרב", ליכא לדינא דמן הצואר, דהרי לא שייך בזה ואהבת לרעך כמוך.
והנה במנחת חינוך מצוה תס"ד מסתפק בפטר חמור של עיר הנדחת, האם יקיימו בו עריפה מדין פטר חמור, או הריגה כדין עיר הנדחת. ולפי מה שנתבאר נראה דאין כאן סתירה כלל, דהרי בסנהדרין שם קאמר דכל הטעם שבמיתת סייף אין הורגים בקופיץ מן העורף כמו עריפה, הוא רק משום "ואהבת", ובהריגת הבהמה אין שייך "ואהבת", ויכול להורגה מהיכן שירצה, ועל כן יערוף בקופיץ ותתקיים גם מצות עריפה וגם מצות עיר הנדחת. [ועי' בדברי הרמ"ה בסנהדרין קיב. ע"ד הגמ' "לא שנא דקטלה מיקטל", דמיתת סייף של בהמת עיר הנדחת מתקיים בין בשחיטה ובין בהתזת הראש].
◆ ◆ ◆