מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והתגלח ואת הנתק לא יגלח והסגיר הכהן את הנתק שבעת ימים שנית (יג לג)
בתוס' הרא"ש מו"ק ז. כתב דכל הסגר בנגעי אדם הוא על ידי שיעשה סביבותיו סימן באחד מן הצבעים, כדי שיהא ניכר אם פשה, כי הפשיון מטמא בכל שהוא, והחכם שבחכמים אי איפשר לו לעמוד בטביעות עין על פשיון כל שהוא אם לא יעשה לו סימן סביב. וכתב שילמד סתום מן המפורש מהסגר דנתקים, דכתיב בהו והתגלח ואת הנתק לא יגלח והסגיר הכהן את הנתק, ופירושו שמגלח כל שערות שסביב הנגע ומניח שתי שערות סמוך לנגע להכיר בהן פשיון הנגע, ובזה יהיה הנתק מוסגר שבעת ימים, עכ"ל.
מבואר מדבריו דההסגר הוא עשיית הסימן, ובנתק בשבוע שני התחדש שהסימן הוא התגלחת ועל ידו הוא ההסגר. ויש לעיין דלפי"ז היה צריך דוקא כהן לגלח את הנתק, שהרי זה גופא ההסגר ובעינן "והסגיר הכהן", ואילו בתורת כהנים איתא "והתגלח בכל אדם, לפי שמצינו בתגלחת האחרונה בכהן יכול אף זו בכהן ת"ל והתגלח בכל אדם".
והנה דעת המשנה למלך טומאת צרעת פי"ד ה"ה בדעת הרמב"ם דהסגר אינו על ידי עשיית סימן, וגם בנגעי בתים אי"צ סגירת הדלת אלא עצם האמירה שהוא מוסגר היא ההסגר. ולפי דעת המל"מ ניחא, דהתגלחת וההסגר הם ב' דברים נפרדים, והכהן צריך לעשות רק את הפסק של ההסגר, והתגלחת בכל אדם, אבל לדעת הרא"ש דההסגר הוא על ידי התגלחת, א"כ יצטרך להיות ע"י כהן.
והתגלח ואת הנתק לא יגלח והסגיר הכהן את הנתק שבעת ימים שנית (יג לג)
בתוס' הרא"ש מו"ק ז. כתב דכל הסגר בנגעי אדם הוא על ידי שיעשה סביבותיו סימן באחד מן הצבעים, כדי שיהא ניכר אם פשה, כי הפשיון מטמא בכל שהוא, והחכם שבחכמים אי איפשר לו לעמוד בטביעות עין על פשיון כל שהוא אם לא יעשה לו סימן סביב. וכתב שילמד סתום מן המפורש מהסגר דנתקים, דכתיב בהו והתגלח ואת הנתק לא יגלח והסגיר הכהן את הנתק, ופירושו שמגלח כל שערות שסביב הנגע ומניח שתי שערות סמוך לנגע להכיר בהן פשיון הנגע, ובזה יהיה הנתק מוסגר שבעת ימים, עכ"ל.
מבואר מדבריו דההסגר הוא עשיית הסימן, ובנתק בשבוע שני התחדש שהסימן הוא התגלחת ועל ידו הוא ההסגר. ויש לעיין דלפי"ז היה צריך דוקא כהן לגלח את הנתק, שהרי זה גופא ההסגר ובעינן "והסגיר הכהן", ואילו בתורת כהנים איתא "והתגלח בכל אדם, לפי שמצינו בתגלחת האחרונה בכהן יכול אף זו בכהן ת"ל והתגלח בכל אדם".
והנה דעת המשנה למלך טומאת צרעת פי"ד ה"ה בדעת הרמב"ם דהסגר אינו על ידי עשיית סימן, וגם בנגעי בתים אי"צ סגירת הדלת אלא עצם האמירה שהוא מוסגר היא ההסגר. ולפי דעת המל"מ ניחא, דהתגלחת וההסגר הם ב' דברים נפרדים, והכהן צריך לעשות רק את הפסק של ההסגר, והתגלחת בכל אדם, אבל לדעת הרא"ש דההסגר הוא על ידי התגלחת, א"כ יצטרך להיות ע"י כהן.
◆ ◆ ◆
ויתכן לומר, דבתגלחת המצורע לטהרתו בעינן שהכהן יעשה בעצמו את התגלחת, משא"כ הכא דסגי שיעשה אפילו על ידי שלוחו, והך שליח יכול להיות גם ישראל, דאין דין מי יהיה המגלח לכשרות התגלחת, אלא רק שהכהן יהיה המסגיר, וזה אפשר גם ע"י שליחות, וכמבואר במפרש לנדרים נו: לגבי הסגר של נגעי בתים שפירשו הראשונים דההסגר הוא בסגירת הדלת, דיכול ללכת לביתו ולהסגיר ע"י שלוחו.
אמנם החתם סופר בחולין י: כתב דגם לדעת המפרש הנ"ל דמסגיר את הבית ע"י שליח, השליח צריך להיות כהן, דכל מידי דלא מצי עביד אינו נעשה שליח. וקשה עליו, דא"כ גם הכא בנתקים דההסגר הוא ע"י תגלחת לפי"ד תוס' הרא"ש הנ"ל, יהיו צריכים דוקא כהן לתגלחת, ובתו"כ מבואר דכשר בכל אדם, וצ"ע.