• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בדין "וקדשתו" בברכת המזון

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואכלת ושבעת וברכת (ח י)

בגמ' ברכות
לז. מעשה ברבן גמליאל והזקנים שהיו מסובין בעלייה ביריחו והביאו לפניהם כותבות ואכלו, ונתן רבן גמליאל רשות לרבי עקיבא לברך. והקשה במדרש יהונתן למהר"י אייבשיץ זצ"ל בפרשתינו, שבכ"מ שאמרו "רבן גמליאל וזקנים" היה שם ראב"ע או ר' טרפון שהיו כהנים, וא"כ איך נתן רבן גמליאל רשות לר"ע לברך, הרי איכא מצות וקדשתו לתת לכהן לברך ראשון.

וכתב שם ליישב, דהנה בתענית יז. איתא, אמר אביי כמאן שתו כהני האידנא חמרא, כרבי דאמר שכהן בזמן הזה מותר לשתות יין מפני שתקנתו קלקלתו, ופירש רש"י שהרי עברו כמה שנים שלא נבנה הבית, ושוב לא חיישינן לשמא יבנה. ומעתה לפי"ז בזמן רבן גמליאל וזקנים שעדיין לא עבר זמן רב מהחורבן, היו הכהנים באמת אסורים לשתות יין, וממילא לא היו יכולים לברך כיון שברכת המזון טעונה כוס. ויש להעיר דיכולים לשתות מלא לוגמיו שהוא פחות מרביעית, ובזה אין איסור לשתות יין בזה"ז שהרי אינו נעשה שתוי יין בכך.

ובפשיטות יש לומר, דבסוגיא שם אמרינן "קפץ וברך רבי עקיבא ברכה אחת מעין שלש, אמר ליה רבן גמליאל עקיבא עד מתי אתה מכניס ראשך בין המחלוקת, אמר לו רבינו אף על פי שאתה אומר כן וחבריך אומרים כן למדתנו רבינו יחיד ורבים הלכה כרבים", ע"כ. מעתה י"ל דרבן גמליאל היה יודע שחבריו הזקנים אינם סבורים כמותו ולכן לא נתן להם לברך, אבל על ר"ע חשב רבן גמליאל שילך בשיטתו ויברך ברכת המזון.

עוד יש לומר, שבגיטין נט: מבואר שדין וקדשתו מה"ת היינו דוקא היכא ששניהם שוים, אבל אם הישראל גדול בחכמה מן הכהן אינו מחויב להקדימו, א"כ אפשר שרבי עקיבא היה גדול יותר וכמו שאמר בן עזאי כל חכמי ישראל דומין עלי כקליפת השום חוץ מרבי עקיבא.​
 
עוד יש לומר, שבגיטין נט: מבואר שדין וקדשתו מה"ת היינו דוקא היכא ששניהם שוים, אבל אם הישראל גדול בחכמה מן הכהן אינו מחויב להקדימו, א"כ אפשר שרבי עקיבא היה גדול יותר וכמו שאמר בן עזאי כל חכמי ישראל דומין עלי כקליפת השום חוץ מרבי עקיבא.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וכעי"ז י"ל שרבן גמליאל שהיה נשיא היה גדול מהם וממילא לא היה מחויב ב"וקדשתו", והרי כשיש בעל הבית הוא נותן רשות לברך, אלא שהוא עצמו מחויב לקדש את הכהן וליתן לו רשות, אבל הכא שהבעה"ב אינו מחויב בוקדשתו כי הוא גדול מהם, יכול ליתן לר"ע. וצ"ע בזה לדינא, האם תלוי במי שמברך דוקא, שצריך שהמברך יהיה גדול מהכהן, או שאם בעה"ב גדול מהכהן אינו חייב לקדשו וממילא יכול ליתן גם למי שקטן מהכהן לברך.​
 
חזור
חלק עליון