• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בדין עבר הירדן

אד יעלה

Well-known member
במשנה בבכורים מבואר שת''ק מביאים ור' יוסי הגלילי ס''ל שלא מביאים כיון שבעינן ארץ זבת חלב ודבש
והר''ש מביא ירושלמי שבעינן הארץ אשר נתת לי ועבר הירדן נטלתי מעצמי
והירושלמי מביא נפק''מ בין שני הטעמים א''ר בון חצי שבט המנשה זה לא ארץ זבת חלב ודבש אבל מאידך זה נקרא נתת לי
והפני משה ביאר שבני גד וראובן הם ביקשו לכן זה נחשב נטלתי מעצמי אבל חצי שבט המנשה הם לא ביקשו ולכן זה נחשב נתת לי
והטעם שאפילו שהם לא ביקשו משה נתן להם ביאר הנצי''ב שבלי תורה לא יכול להתקיים ושבט המנשה היו ת''ח וכמו שכתוב ומבני מנשה ירדו מחוקקים .
בטעמא דקרא בפרשת מטות שבני גד הם אומרים שיש להם הרבה מקנה ויש פרשה סתומה ואח''כ כתוב שהם מבקשים מקום ולכאורה לא מובן החלוקה ומבאר שהם רצו שמשמה ייתן להם לבד חלק בלי שהם יבקשו שיהיה אשר נתת לי.
הבית הלוי ח''ב סימן נ תמיה שלא ברור מה זה משנה האם הם ביקשו או לא
ובחידושי הגרי''ז מבאר את הירושלמי ומבאר עפ''י הספרי הארץ אשר נשבע לאבותינו פרט לעבר הירדן שנטלו מעצמם שאע''פ שמשה הביא להם אבל כיון שהוא לא נשבע לתת את זה לאברהם ובשבועה לאברהם כתוב גם את הרפאים ובפרשה פרק ב יד רפאים אף הם ואומר רש''י שזה לא ארץ רפאים שנתתי לאברהם ובפסוק כ' ג''כ מבואר רפאים וגם שם רש''י אומר שזה לא של אברהם דהיינו שעמון ומואב הרפאים האלה זה לא מה שהבטחתי לאברהם אבל בארץ עוג בפרק ג' פסוק יג שם רש''י אומר שזה מה שנתתי לאברהם שזה ארץ עוג ומי קיבל את ארץ עוג חצי שבט המנשה ולכן זה נחשב אשר נתת לנו אבל של בני גד ובני ראובן לא הובטח לאברהם וזה הפשט בירושלמי ודלא כהפני משה שתלוי האם ביקשו או לא.
ולפי''ז מבאר הגרי''ז שכל התנאי היה רק אם בני גד ובני ראובן אבל עם חצי שבט המנשה לא היה תנאי כיון שזה הובטח להם .שמעתי ממו''ר
 
חזור
חלק עליון