חלק מהמחווה, כמו שכותבים על עוגה מניין השנים וכדו'. חלק מאירועי הטקס.איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
ע"פ האמת?! מושב ליצים ביטול תורה וחינוך פגום..איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם
וגם מש"כ הקדמונים לא לכבות הנר ברוח פיו, ראה למשל בא"ח ש"ש פרשת פינחס.ע"פ האמת?! מושב ליצים ביטול תורה וחינוך פגום..
זה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל לא יסתכל בהרוגים או צלובים ויתרחק ויברח מן ריח נבלה או שאר ריח רע כי יזיק לנפש ולא ילבש שני מלבושים זה בתוך זה ביחד דקשה לשכחה ולא ישלב אצבעות ידיו זו על זו הימין בשמאל ולא יכבה הנר בפיו וטוב לפשוט זרועותיו תמיד לצד פנים שלא יהיו זרועותיו לאחוריו וטוב לו בזה."שאלה - 216640
לכבוד מרן הרב מוצפי
האם יש איסור לכבות נרות של עוגת יום הולדת בפה?
והאם זה שייך רק למוצ"ש שרשום... לא רשום כלל.
והאם יש איסור לכבות כל נר בפה או גפרור?
תשובה
זה לא איסור אלא הנהגה טובה שכתב הרב ראשית חכמה.
כרגע אין לי אפשרות. (אולי בהמשך)מענין לראות את הדברים בשער רוח הקודש. אולי אפשר להעלות מאחד התוכנות השונות.. הרב @בנימין לוריא
ראיתי שהרבה מצטטים בשמו, מי המחבר? הרב ראשית חכמה כ' בשמו?בספר חופת אליהו רבה
שם כ' החשש משום שחלילה בניו נכפיםבכל בו (יח)
מי שיוכל להביא הקטע הזה מה כ' שם בדיוקנראה דמקור הדין הוא בספר אוצר המדרשים (עמוד קסו אות כא)
מענין שאף לא אחד ציטט דברי רבינו האר''י החי וביחוד נפלאתי לפי שהגאון הרב"צ מוצפי בקי גדול בכתבי רבנו האר"י כידוע ליודעים התפלאתי שלא הביא כן. יתכן ומש"כ הבא"ח רק ריש דבריו בשם האר"י ז"ל ולא ענין כיבוי הנר.זה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל
זה מאוצר המדרשים, מדרש קדמון.ראיתי שהרבה מצטטים בשמו, מי המחבר? הרב ראשית חכמה כ' בשמו?
יתכן.שם כ' החשש משום שחלילה בניו נכפים
מי שיוכל להביא הקטע הזה מה כ' שם בדיוק
מענין שאף לא אחד ציטט דברי רבינו האר''י החי וביחוד נפלאתי לפי שהגאון הרב"צ מוצפי בקי גדול בכתבי רבנו האר"י כידוע ליודעים התפלאתי שלא הביא כן. יתכן ומש"כ הבא"ח רק ריש דבריו בשם האר"י ז"ל ולא ענין כיבוי הנר.
גא"מ.(וזה רק בדרך האפשר עד שנבדוק בשער רוח הקודש גופיה כי חלילה לי לתלות בשר בית הזוהר רבנו יוסף חיים ז"ל דברים לא מדויקים או חלילה הטלת דופי)
מה כל כך פוגם בחינוך, יש לילד הקטן הנאה בזה כמו כל משחק אחר (אני לא בא להתיר)מושב ליצים ביטול תורה וחינוך פגום.
שער רוח הקודש עם פירוש יוס"ד - דף ז עמוד ב:מענין לראות את הדברים בשער רוח הקודש. אולי אפשר להעלות מאחד התוכנות השונות.. הרב @בנימין לוריא
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) רבינו הקדושנראה דמקור הדין הוא בספר אוצר המדרשים (עמוד קסו אות כא)
ספר משנת חסידים - מסכת הבריאה דערבית - פרק וזה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל לא יסתכל בהרוגים או צלובים ויתרחק ויברח מן ריח נבלה או שאר ריח רע כי יזיק לנפש ולא ילבש שני מלבושים זה בתוך זה ביחד דקשה לשכחה ולא ישלב אצבעות ידיו זו על זו הימין בשמאל ולא יכבה הנר בפיו וטוב לפשוט זרועותיו תמיד לצד פנים שלא יהיו זרועותיו לאחוריו וטוב לו בזה."
צודק. לכן כתבתי ע"פ האמת כי זה סתם מנהגים חיצונייםמה כל כך פוגם בחינוך, יש לילד הקטן הנאה בזה כמו כל משחק אחר (אני לא בא להתיר)
אם אתה אומר שזה מושב ליצים וביטול תורה, אל תצא לגני משחקים עם הילדים, ואל תקרא להם קומיקס, אל תלך לכל מיני חופשות בקיץ ועוד ועוד
אלא כמו שכל אלו מותר מכל סיבה שתרצה, אז גם זה מותר (היום הולדת)
מי חיבר את 'חוקת עולם'?עוד שלח לי אותו חכם שליט"א את הקטע הבא:
אגב, לבקש בקשה אחרי או לפני כיבוי הנרות, לכאורה יכול להיות פה איזה איסור של לא תעוננו ולא תנחשו או משהו מהגדים הללו לכאורה.בילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' רלו סוף הערה ד', כתב שאין איסור של בחוקותיהם בהדלקת נרות ביום הולדת כמנין השנים, לפי הב"י דכל שיש טעם בדבר ואין בו פריצות, אין איסור.
איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
ת"ח אחד כתב לי (יום שני ד' באב) כך:בילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' רלו סוף הערה ד', כתב שאין איסור של בחוקותיהם בהדלקת נרות ביום הולדת כמנין השנים, לפי הב"י דכל שיש טעם בדבר ואין בו פריצות, אין איסור.
איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
וכתבתי לו על זה:ביום שבת קודש ראיתי בילקוט יוסף, והוא כותב, שיש איסור בחוקותיהם בזה ע"ש, ולא ידעתי מה הפולמוס
אחר כך שלחתי למייל שמופיע בילקוט יוסף והם העבירו ללשכת הראשון לציון שליט"א.הנכתב בסוגריים המרובעים שאין בזה חוקות הגויים הוא הגורם.
אתה כנראה מבין שהם חוזרים על מה שסיים להדליק נר לצדיק ומובן שיש בזה טעם[שמדליקים לצדיק] ואין בזה פריצות ולכן אף שעושים כן ביום הולדת ונדמה כמו הגויים אין לאסור.
וה' יובל קורסיה שהביא דין זה כנראה מבין שהם חוזרים על עיקר מה שפתח בו שנהגו כן הגויים להדליק נרות כמנין השנים ולא יעשה ועל זה העיר בסוגריים שאמנם לא ראוי שהוא דבר מכוער לעשות כן כמו הגוים, אך איסור ממש של בחוקותיהם אין כאן שכיוון שיש טעם בדבר[כנראה ציון מספר שנותיו של החוגג] ואין בזה פריצות אין איסור.
שהרי כתב לא יעשה כן ואם איתא שהבין שיש בזה איסור היה לו לכתוב בפירוש אסור משום בחוקותיהם.
ועכ"פ הוא מבלבל ולא ברור אולי כדאי לשאול את הרב יצחק יוסף לכוונתו.
אני מצרף את המכתב מה שהשיב לי הראשון לציון שליט"אבס"ד
שלום רב ראיתי לכמה שחלוקים בהבנת קטע בילקוט יוסף ארבע תעניות ואשמח שהרשל"צ שליט"א יפשוט הספק.
נכתב בעמוד רלו סוף הערה ד' כך:
המנהג שיש שנהגו להדליק נרות כמנין השנים
של הילד, ע"ג העוגה וכו', הוא מנהג שבא מהנוצרים, ולא יעשה כן בישראל, וכמו שהעיר בשו"ת ויצבור יוסף בר , שמנהג זה בא מן הכנסיה. אבל
אם במסיבת יום הולדת מדליק נר לכבוד הצדיקים, אין בזה קפידא[אלא דמשום ובחוקותיהם לא תלכו אין לאסור בזה דכל שיש טעם בדבר ואין בזה שום פריצות ליכא לאיסור זה וכו']. ע"כ.
בעניין הנכתב בסוגריים שאין בזה איסור בחוקותיהם יש שהבין שחוזר על היכן שסיים שאין איסור להדליק נר לצדיק ביום הולדת אף שנראה כמנהג גוים כי יש בזה טעם שמדליק לצדיק ואין פריצות וכו'.(אלא שקשה שאם כן למה לא אמר גם ששינו שהרי הוא לא כמניין השנים אבל עכ"פ זה בא מייד אחרי כן לכן הבינו כך).
ויש שהבין שזה חוזר על עיקר מה שכתב שזה מנהג שבא מהגוים ולא יעשה כן בישראל שהכוונה שזה מכוער לנהוג כמותם אבל איסור אין בזה כי יש טעם בדבר ואין פריצות. והנה באמת להסבר זה מובן למה כתב לא יעשה כן ולא כתב אסור לעשות כן וכו'.
אלא ששאלו מה טעם יש בלהדליק הנרות ולענ"ד פשוט כמו שנזכר כאן בילקוט יוסף שהוא לציון מניין השנים שיש בזה שמחה.
אודה לכם אם תעבירו לרשל"צ שליט"א שיפשוט הספיקות.
תודה רבה ע"ה נוריאל עזרא ס"ט.