• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בחוקתיהם בנרות יום הולדת

קורסיה

Well-known member
בילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' רלו סוף הערה ד', כתב שאין איסור של בחוקותיהם בהדלקת נרות ביום הולדת כמנין השנים, לפי הב"י דכל שיש טעם בדבר ואין בו פריצות, אין איסור.
איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
 
כמובן ופשוט שאין היתר לתקוע את העוגה בפנים של החתן יומולדת, שזה באמת חוקות הגוים ובל תשחית ואונאה ועוד כמה איסורים
ויש לעורר על זה, כי יש גם אנשים שומרי מסורת שלא נזהרים בזה
 
שאלה - 216640
לכבוד מרן הרב מוצפי
האם יש איסור לכבות נרות של עוגת יום הולדת בפה?
והאם זה שייך רק למוצ"ש שרשום... לא רשום כלל.
והאם יש איסור לכבות כל נר בפה או גפרור?
תשובה
זה לא איסור אלא הנהגה טובה שכתב הרב ראשית חכמה.
 
שאלה - 216640
לכבוד מרן הרב מוצפי
האם יש איסור לכבות נרות של עוגת יום הולדת בפה?
והאם זה שייך רק למוצ"ש שרשום... לא רשום כלל.
והאם יש איסור לכבות כל נר בפה או גפרור?
תשובה
זה לא איסור אלא הנהגה טובה שכתב הרב ראשית חכמה.
זה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל לא יסתכל בהרוגים או צלובים ויתרחק ויברח מן ריח נבלה או שאר ריח רע כי יזיק לנפש ולא ילבש שני מלבושים זה בתוך זה ביחד דקשה לשכחה ולא ישלב אצבעות ידיו זו על זו הימין בשמאל ולא יכבה הנר בפיו וטוב לפשוט זרועותיו תמיד לצד פנים שלא יהיו זרועותיו לאחוריו וטוב לו בזה."
 
מענין לראות את הדברים בשער רוח הקודש. אולי אפשר להעלות מאחד התוכנות השונות.. הרב @בנימין לוריא
כרגע אין לי אפשרות. (אולי בהמשך)
אבל רק אביא מה שנכתב כאן:
בספר חופת אליהו רבה כתב (ע"פ המובא בסוף ספר ראשית חכמה שער ג) שאין לכבות נר, וכן איתא בכף החיים (יו"ד, קטז, ס"ק קט"ו) וזו לשונו: "ארז"ל אל יכבה אדם הנר בפיו ודמו בראשו. והא דנוהגין הנשים בע"ש לכבות את הנרות בפיהם שומר מצוה לא ידע דבר רע", וכן הובא בבן איש חי (פרשת פנחס אות יח), בשו"ת שלמת חיים (מהדו"ק יורה-דעה ח) ובספר בית יחזקאל (עמוד קפג אות לב), וכן כתבו בספר יש נוחלין (אזהרות מן הסכנות) ושו"ת רבבות אפרים (ג, תצז). נראה דמקור הדין הוא בספר אוצר המדרשים (עמוד קסו אות כא), בכל בו (יח). וכן הובא דין זה בספר הליכות עולם (ח"ז פרשת פנחס אות כ עמודים רמח-רמט). וע"ע מש"כ בזה בשו"ת יביע אומר (חלק ט' חאו"ח סי' צ"ה אות י"ד) ובספר שמירת הגוף והנפש חלק ב' (סימן רסז סעיף ח) ויש לציין עוד מה שכתב בספר מנהגי הראש"ל חלק ב' (עמוד 114) שהגר"ע יוסף זצ"ל הקפיד שלא יכבו את נר ההבדלה בפה.

בספר אוצר הידיעות (מערכת נ אות א) כתב כי המכבה את הנר דמו בראשו, והוסיף: "וכתב בשו"ת שלמת חיים (ב, ח) דבוודאי ראוי ליזהר מזה, ומי שאינו יודע, יגן עליו הפסוק שומר פתאים ה' ". ועיין עוד בכף החיים פלאג'י (לא אות כח) דציין דדמו בראשו, ולפיכך לא יכבה את נר הבדלה בפיו, וכן איתא בשו"ת רבבות אפרים (ד, נד אות לה). ויש ספרים שציינו דזה מנהג, וזו לשונו של ספר נשמת שבת (עמוד תכג): "ואגב יש מנהג שלא לכבות נר ברוח פיו, רק ע"י ידיו... אחד מד' דברים שהעושה אותן דמו בראשו והוא המכבה את הנר בפיו".

ועיין יפה ללב (ח"ג קונטרס אחרון יו"ד קטז אות ג) שכתב כן מאזהרות רבי ישראל סרוק תלמיד רבינו האר"י ז"ל.

וראה מש"כ כאן:
שאלה - 141436
שלום לכבוד הרב , האם מותר לשים נרות על עוגת יום הולדת ולומר לילד לכבות אותם?
האם זה נחשב מנהג גויים ?
שמעתי שמצד רוח רעה אסור לכבות נר בנשיפה האם נכון הדבר ומה המקור לעיון תודה
תשובה
מנהג פסול ואסור.
 
בספר חופת אליהו רבה
ראיתי שהרבה מצטטים בשמו, מי המחבר? הרב ראשית חכמה כ' בשמו?
בכל בו (יח)
שם כ' החשש משום שחלילה בניו נכפים
נראה דמקור הדין הוא בספר אוצר המדרשים (עמוד קסו אות כא)
מי שיוכל להביא הקטע הזה מה כ' שם בדיוק
זה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל
מענין שאף לא אחד ציטט דברי רבינו האר''י החי וביחוד נפלאתי לפי שהגאון הרב"צ מוצפי בקי גדול בכתבי רבנו האר"י כידוע ליודעים התפלאתי שלא הביא כן. יתכן ומש"כ הבא"ח רק ריש דבריו בשם האר"י ז"ל ולא ענין כיבוי הנר.

(וזה רק בדרך האפשר עד שנבדוק בשער רוח הקודש גופיה כי חלילה לי לתלות בשר בית הזוהר רבנו יוסף חיים ז"ל דברים לא מדויקים או חלילה הטלת דופי)
 
ראיתי שהרבה מצטטים בשמו, מי המחבר? הרב ראשית חכמה כ' בשמו?
זה מאוצר המדרשים, מדרש קדמון.
שם כ' החשש משום שחלילה בניו נכפים

מי שיוכל להביא הקטע הזה מה כ' שם בדיוק

מענין שאף לא אחד ציטט דברי רבינו האר''י החי וביחוד נפלאתי לפי שהגאון הרב"צ מוצפי בקי גדול בכתבי רבנו האר"י כידוע ליודעים התפלאתי שלא הביא כן. יתכן ומש"כ הבא"ח רק ריש דבריו בשם האר"י ז"ל ולא ענין כיבוי הנר.
יתכן.
(וזה רק בדרך האפשר עד שנבדוק בשער רוח הקודש גופיה כי חלילה לי לתלות בשר בית הזוהר רבנו יוסף חיים ז"ל דברים לא מדויקים או חלילה הטלת דופי)
גא"מ.
 
מושב ליצים ביטול תורה וחינוך פגום.
מה כל כך פוגם בחינוך, יש לילד הקטן הנאה בזה כמו כל משחק אחר (אני לא בא להתיר)
אם אתה אומר שזה מושב ליצים וביטול תורה, אל תצא לגני משחקים עם הילדים, ואל תקרא להם קומיקס, אל תלך לכל מיני חופשות בקיץ ועוד ועוד
אלא כמו שכל אלו מותר מכל סיבה שתרצה, אז גם זה מותר (היום הולדת)
 
חכם אחד שליט"א שלח לי ציטוט מהמקורות.
מענין לראות את הדברים בשער רוח הקודש. אולי אפשר להעלות מאחד התוכנות השונות.. הרב @בנימין לוריא
שער רוח הקודש עם פירוש יוס"ד - דף ז עמוד ב:
גם דע כי הסתכלות עיני האדם באנשים הנהרגים ע"י תלייה, וכיוצא בה, פוגם מאד בנפשו של אדם, ואפי' אם מסתכל בהם מרחוק מאה אמה או יותר, גם בחוש הריח, אם מריח אדם באיזו נבלה, או ריח רע, פוגם מאד בנפשו, וגורם שתתרחק ממנו, והראיה לזה מן הבשמים של מ"ש להחזיר את הנפש, גם ארז"ל כי הנשמה נהנית מאד מן הריח טוב ועליו נאמר כל הנשמה תהלל יה (תהלים ק"נ):
נראה דמקור הדין הוא בספר אוצר המדרשים (עמוד קסו אות כא)
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) רבינו הקדוש
ה' דברים העושה אותם דמו בראשו: המכבה את הנר בפיו, והיושב בצלו של נר, והעומד בפני הנר ערום, והנכפה שמשמש מטתו, והמשמש בפני הנר דהויין לו בנים נכפים (שם /פסחים/ קי"ב.
זה לשון הבא"ח ז"ל: "כתוב בשער רוח הקודש לרבינו האר"י ז"ל לא יסתכל בהרוגים או צלובים ויתרחק ויברח מן ריח נבלה או שאר ריח רע כי יזיק לנפש ולא ילבש שני מלבושים זה בתוך זה ביחד דקשה לשכחה ולא ישלב אצבעות ידיו זו על זו הימין בשמאל ולא יכבה הנר בפיו וטוב לפשוט זרועותיו תמיד לצד פנים שלא יהיו זרועותיו לאחוריו וטוב לו בזה."
ספר משנת חסידים - מסכת הבריאה דערבית - פרק ו
ואח"כ יסגור עיניו מכאן ועד סוף העמידה כי יש בתפילה זו תועלת לרחל שהיא עולימתא שפירתא דלית לה עיינין לפי שאינה עומדת כנגדם מאחורי ז"א כמו לאה וגם יחבק ידיו כנגד החזה ויניח הימין על השמאל כדי למתק הדין שבו ולא ישלב האצבעות זה בזה לעולם שלא לערב כחות העליונים הימנים עם השמאלים.
----------------------
ספר פרי עץ חיים - שער התפלה - פרק ב
ולא ילבוש שני מלבושים ביחד, כמו שיש מי שעושין בימי החורף והקור, רק ילבוש כל אחד ואחד בפני עצמו, והעושה כך הוא קשה לשכחה. וטעם הדבר - דע, כי מלבוש האדם הוא מן הקדושה, אמנם ע"י העבירות שהאדם עושה, גורם שיתלבש בקליפות, ושיתאחזו הקליפות במלבושיו. והנה בחינת הלבושים, יש בהם בחי' א"מ מבחוץ, כנודע כי יש א"פ מבפנים בתוך הגוף, והמלבוש מלביש וסובב את הגוף, וא"כ הם אורות מקיפים העומדים בחוץ על המלבושים. ואמנם לכל לבוש ולבוש, יש א"מ אחד, ואין דבר שהוא דוחה את הקליפות כמו א"מ כנודע, כי אין הקליפה נאחז שם, כי לכן הוא עומד מבחוץ בבחי' מקיף, ואינו מתיירא מן הקליפות שיינקו ממנו. נמצא כי הלובש ב' לבושים ביחד, אינו נותן מקום אל האור המקיף שיכנוס ויעבור בין כל מלבוש ומלבוש, ועי"כ אין הקליפה נדחה מן הלבושים, ואז השכחה מצויה מצד הקליפות. ועיין בענין הציצית למטה, שגם ענינו שהוא א"מ מן שערות. ועיין בברכת מלביש ערומים לקמן. ועיין בדרוש מעקה בדע"ח, ובדרוש אבי"ע ובדרוש חיבוט הקבר בספר הגלגולים בסופו:
 
מה כל כך פוגם בחינוך, יש לילד הקטן הנאה בזה כמו כל משחק אחר (אני לא בא להתיר)
אם אתה אומר שזה מושב ליצים וביטול תורה, אל תצא לגני משחקים עם הילדים, ואל תקרא להם קומיקס, אל תלך לכל מיני חופשות בקיץ ועוד ועוד
אלא כמו שכל אלו מותר מכל סיבה שתרצה, אז גם זה מותר (היום הולדת)
צודק. לכן כתבתי ע"פ האמת כי זה סתם מנהגים חיצוניים
 
בילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' רלו סוף הערה ד', כתב שאין איסור של בחוקותיהם בהדלקת נרות ביום הולדת כמנין השנים, לפי הב"י דכל שיש טעם בדבר ואין בו פריצות, אין איסור.
איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
אגב, לבקש בקשה אחרי או לפני כיבוי הנרות, לכאורה יכול להיות פה איזה איסור של לא תעוננו ולא תנחשו או משהו מהגדים הללו לכאורה.
 
בילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' רלו סוף הערה ד', כתב שאין איסור של בחוקותיהם בהדלקת נרות ביום הולדת כמנין השנים, לפי הב"י דכל שיש טעם בדבר ואין בו פריצות, אין איסור.
איזה טעם יש בהדלקת נרות ולכבות אותם שנאמר שאין בזה איסור?
ת"ח אחד כתב לי (יום שני ד' באב) כך:
ביום שבת קודש ראיתי בילקוט יוסף, והוא כותב, שיש איסור בחוקותיהם בזה ע"ש, ולא ידעתי מה הפולמוס
וכתבתי לו על זה:
הנכתב בסוגריים המרובעים שאין בזה חוקות הגויים הוא הגורם.
אתה כנראה מבין שהם חוזרים על מה שסיים להדליק נר לצדיק ומובן שיש בזה טעם[שמדליקים לצדיק] ואין בזה פריצות ולכן אף שעושים כן ביום הולדת ונדמה כמו הגויים אין לאסור.
וה' יובל קורסיה שהביא דין זה כנראה מבין שהם חוזרים על עיקר מה שפתח בו שנהגו כן הגויים להדליק נרות כמנין השנים ולא יעשה ועל זה העיר בסוגריים שאמנם לא ראוי שהוא דבר מכוער לעשות כן כמו הגוים, אך איסור ממש של בחוקותיהם אין כאן שכיוון שיש טעם בדבר[כנראה ציון מספר שנותיו של החוגג] ואין בזה פריצות אין איסור.
שהרי כתב לא יעשה כן ואם איתא שהבין שיש בזה איסור היה לו לכתוב בפירוש אסור משום בחוקותיהם.
ועכ"פ הוא מבלבל ולא ברור אולי כדאי לשאול את הרב יצחק יוסף לכוונתו.
אחר כך שלחתי למייל שמופיע בילקוט יוסף והם העבירו ללשכת הראשון לציון שליט"א.
וכתבתי להם בזה הלשון:
בס"ד
שלום רב ראיתי לכמה שחלוקים בהבנת קטע בילקוט יוסף ארבע תעניות ואשמח שהרשל"צ שליט"א יפשוט הספק.

נכתב בעמוד רלו סוף הערה ד' כך:
המנהג שיש שנהגו להדליק נרות כמנין השנים
של הילד, ע"ג העוגה וכו', הוא מנהג שבא מהנוצרים, ולא יעשה כן בישראל, וכמו שהעיר בשו"ת ויצבור יוסף בר , שמנהג זה בא מן הכנסיה. אבל
אם במסיבת יום הולדת מדליק נר לכבוד הצדיקים, אין בזה קפידא[אלא דמשום ובחוקותיהם לא תלכו אין לאסור בזה דכל שיש טעם בדבר ואין בזה שום פריצות ליכא לאיסור זה וכו']. ע"כ.

בעניין הנכתב בסוגריים שאין בזה איסור בחוקותיהם יש שהבין שחוזר על היכן שסיים שאין איסור להדליק נר לצדיק ביום הולדת אף שנראה כמנהג גוים כי יש בזה טעם שמדליק לצדיק ואין פריצות וכו'.(אלא שקשה שאם כן למה לא אמר גם ששינו שהרי הוא לא כמניין השנים אבל עכ"פ זה בא מייד אחרי כן לכן הבינו כך).

ויש שהבין שזה חוזר על עיקר מה שכתב שזה מנהג שבא מהגוים ולא יעשה כן בישראל שהכוונה שזה מכוער לנהוג כמותם אבל איסור אין בזה כי יש טעם בדבר ואין פריצות. והנה באמת להסבר זה מובן למה כתב לא יעשה כן ולא כתב אסור לעשות כן וכו'.

אלא ששאלו מה טעם יש בלהדליק הנרות ולענ"ד פשוט כמו שנזכר כאן בילקוט יוסף שהוא לציון מניין השנים שיש בזה שמחה.

אודה לכם אם תעבירו לרשל"צ שליט"א שיפשוט הספיקות.

תודה רבה ע"ה נוריאל עזרא ס"ט.
אני מצרף את המכתב מה שהשיב לי הראשון לציון שליט"א
 

קבצים מצורפים

  • doc02104720220904085915.pdf
    249.8 KB · צפיות: 20
חזור
חלק עליון