• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ביאור בכתוב "לתת לנו נחלת שדה וכרם"

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאתנו ותתן לנו נחלת שדה וכרם (טז יד)

בביאורי
מהרא"י בעל תרומת הדשן, כתב לבאר תלונת דתן ואבירם, שהרי מחלוקת קרח ועדתו היתה על שנתקנאו בכהנים ובלוים ובמתנותיהם, והנה מתנות הכהנים והלוים הוא מחמת שלא נטלו נחלה בארץ, וכדכתיב לקמן (יח כ) ובפרשת שופטים (יח א) "לא יהיה לכהנים הלוים כל שבט לוי חלק ונחלה עם ישראל וגו', ה' הוא נחלתו", ותרגם אונקלוס "מתנן דיהב ה' ליה אינון אחסנתיה". ועל זה אמרו, שאם היית מביא אותנו אל ארץ זבת חלב ודבש ונותן לנו נחלת שדה וכרם לא היינו מתקנאים, כי היתה לנו מעלה כנגד הכהנים והלוים, שאנחנו חולקים בנחלת הארץ והם אין להם חלק ונחלה, אבל עכשיו אנו במדבר ולא קבלנו נחלה, ואעפ"כ יש לכהנים וללויים שררה וגדולה עלינו, עכ"ד. וכן הוא בקיצור בפירוש רבינו יוסף בכור שור כאן.

ויש לפרש לפי"ז דקדוק לשון הכתוב "לתת לנו נחלת שדה וכרם", דהנה באמת גם ללוים היו ערי מקלט, אמנם לא היו בתורת "נחלה", אלא רק "ערים לשבת" כדכתיב בפרשת מסעי (לה ב), וכמו שכתב החזקוני שם "נהי דאין להם נחלה, בית דירה מיהא צריכי". וכן מבואר בירושלמי מכות פ"ב אליבא דרבי מאיר, דערי הלוים לבית דירה ניתנו ולא לירושה, וזהו הטעם שהרוצחים הדרים שם אינם צריכים להעלות שכר ללוים.

ועוד נפק"מ יש לדעת רבי עקיבא בסוטה כז: דהא דכתיב בערי הלוים ומדותם מחוץ לעיר אלפים באמה, היינו לתחום שבת, ודלא כרבי יוסי הגלילי דסבירא ליה אלף אמה מגרש ואלפים אמה שדות וכרמים, ונמצא שלדעת רבי עקיבא לא קיבלו הלוים אלא עיר לשבת ומגרש אלף אמה סביב, אבל שדות וכרמים לא היה להם, [וגם מהערים ומגרשיהם שקיבלו לא היו יכולים לעשות שדות וכרמים, כי אסור לעשות עיר או מגרש שדה]. וכן פירש רש"י בפרשת בהר (כה לג), "כי בתי ערי הלוים הוא אחזתם", לא היה להם נחלת שדות וכרמים אלא ערים לשבת ומגרשיהם, לפיכך הם להם במקום שדות, ויש להם גאולה כשדות.

וזהו שנאמר "לתת לנו נחלת שדה וכרם", היינו שלא נתקיים היתרון שאמרת לתת לישראל על הלוים, שיהיה חלקם בתורת "נחלה", וגם שיהיה להם "שדה וכרם", משא"כ ללוים שחלקם רק לבית דירה ולא בתורת נחלה, וגם אין להם שדות וכרמים, וכנ"ל.​
 
וזהו שנאמר "לתת לנו נחלת שדה וכרם", היינו שלא נתקיים היתרון שאמרת לתת לישראל על הלוים, שיהיה חלקם בתורת "נחלה", וגם שיהיה להם "שדה וכרם", משא"כ ללוים שחלקם רק לבית דירה ולא בתורת נחלה, וגם אין להם שדות וכרמים, וכנ"ל.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה בגליון רבינו ישראל מברונא זצ"ל על התורה כאן, הקשה למה לי למיכתב "נחלת שדה וכרם", הרי כרם בכלל שדה כדאיתא בבבא בתרא סח: וברשב"ם שם ד"ה את הקנים, דהמוכר את השדה אף הכרם בכלל, [ועי' מכילתא דרשב"י משפטים כ"ב ד' עה"פ כי יבער איש שדה או כרם, והלא כרם בכלל שדה היה וכו'].

ולפי דרכינו יש לומר, דהנה בדינא דאין עושין מגרש שדה, מבואר בבבא בתרא כד: דדוקא זרעים לא עבדינן אבל אילנות עבדינן משום שאינם מבטלים שימוש דירה עי"ש, והקשה הרש"ש בסוטה שם דא"כ למה אמרינן אלף אמה מגרש ואלפים שדות "וכרמים", דמשמע דגם כרמים אין עושים במגרש, ובחסדי דוד ערכין פ"ה ה"ט הוכיח מזה דבאמת כרמים גריעי משאר אילנות, ומבטלים שימוש דירה, [מפני שאינם ראוים להליכה תחתיהם כמו שאר אילנות], ובשו"ת משנת יוסף ח"א סי' נ"ח כתב שבזה מדוקדקים היטב דברי רש"י (לקמן לה ב) שאין רשאין במגרש לנטוע כרם או לזרוע זריעה, דדוקא כרם או זרעים נאסרו ולא שאר אילנות.

ולפי"ז נמצא דשאר אילנות שייך שיהיה גם ללוים, ואפילו לשיטת רבי עקיבא דס"ל דיש להם רק אלף אמה מגרש ולא שדות וכרמים, מ"מ שאר אילנות יתכן שיהיה להם במגרש. וא"כ הכא דאיירי ביתרון שיש לבני ישראל על הלוים, "שדה" היינו שדה זרעים דוקא ולא שדה אילנות, ולכן צריך לפרוט "כרם", שגם הוא אסור לעשותו במגרש וכנ"ל, ואתי שפיר לישנא דקרא "נחלת שדה וכרם".

אמנם לקושטא דמילתא צ"ע בזה, דיש לומר דכל האיסור לעשות שדה מגרש ומגרש שדה, היינו אליבא דריה"ג דס"ל דהיו ללוים גם מגרש וגם שדות וכרמים, דהרי ילפינן ליה מדכתיב "ושדה מגרש עריהם לא ימכר", וילפינן ליה בערכין לג: דלא ישונה, וכל זה אם יש להם גם שדות וגם מגרש, נאמר "לא ישנה" ממגרש לשדה ומשדה למגרש, דהלא ישנה קאי על כל חלק שניתן להם בפני עצמו, אבל לר"ע דלא היו להם שדות כלל, א"כ ה"לא ישנה" הוא רק מעיר למגרש ומגרש לעיר, אבל אין שייך איסור לשנות ממגרש לשדה כיון דלא ניתן להם כלל שדות [וכמו שלדידיה האיסור לעשות משדה מגרש לא שייך], ואפשר דהאיסור הוא רק לשנות מאחד מהדברים האמורים בו לדבר אחר האמור בו, ועוד דלדידיה על כרחך הא דכתיב ושדה מגרש עריהם היינו דהמגרש עצמו נקרא שדה, א"כ י"ל דלדידיה כל מה שאינו עיר הוי בכלל מגרש ואין שום חילוק בין שדה למגרש דגם שדה הוי מגרש, וניתן להם ג"כ לזריעה, וצ"ע בזה.​
 
חזור
חלק עליון