• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ביאור לשון המשנה (סוכה פ"א מ"א) אפילו מתחילת השנה כשרה

גרינפלד

Well-known member
בסוכה דף ט' ע"א [המשנה הראשונה במשניות] שנינו שלדעת ב"ש סוכה ישנה פסולה, ולב"ה כשרה; וביארה המשנה שסוכה ישנה היא סוכה שנעשתה קודם שלושים יום לפני סוכות, וזה אם עשה בסתמא, אבל אם עשאה לשם חג "אפילו מתחילת השנה" כשרה. בפשטות הכוונה מאחרי סוכות של שנה שעברה, וביחס לסוכות זו תחילת השנה, וקצת צ"ב, ומיהו כן פירש המשנ"ב סי' תרל"ו בשעה"צ סק"ט את לשון השו"ע כעין המשנה (לגבי הדין שגם לב"ה צריך לחדש בו דבר מדרבנן). אך בערוגות הבושם ביאר כוונת המשנה מתחילת ניסן, וכתב שזה כר' יהושע שבניסן נברא העולם, (ר"ה י"א ע"א), וכעי"ז שמעתי לפרש שהכוונה היא לניסן שהוא ר"ה למלכי ישראל ולרגלים, וטענו שכן משמע, שאל"כ לא מצוי שיעשה סוכה אחרי סוכות, כי היא תתקלקל בגשם, ואשמח אם יוכלו להוסיף על זה.​
 
חזור
חלק עליון